Deuren in geschutsbunker

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Deuren in geschutsbunker

Bericht door WimVe »

Beste bunkerologen,

In een poging mijn 3D modellen wat realistischer te maken wil ik ze minimala met wat deuren voorzien.
Maar de BRV tekeningen zijn op dat punt niet altijd duidelijk.

Ik ben nu met een aantal geschutsbunker sbezig en zit mij af te vragen waar er panterserdeuren zaten en waar er mischien nog andere deuren zaten.
DeBeer_A13_013-deuren.jpg
De pantserdeuren bij de ingang en ingangsverdedinging lijken mij duidelijk (1 en 2)
Maar waar zaten deze deuren bij de geschutsruuimten ? Ik heb er nu twee zitten bij 3 en 6. Waarom ? Geen idee bij 4 en 5 heb ik ook een nis in de muur om de deur op te vangen.

Andere optie zou zijn : pantserdeuren bij 5 en 6 en extra gasdeuren bij 3 en 4. Maar volgens Jos is een geschutsbunker niet per definitie gasdicht. Dan zou je nl ook speciale deuren moeten hebben bij de twee doorvooropeningen voor de munitie.

Ander punt is : op de tekening staan drie nissen: A, B en C weet iemand waar die voor dienden ? Ik heb ergens gelezen afzuiging maar wat er dan nog een constructie op ?

Bij voorbaat dank voor all moeite.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door scolty »

Hallo Wim,
M 170.jpg
Dit heb ik gemaakt van de M170 bij Calais. Misschien dat het een beetje helpt ;)

Groeten Mart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door AvB »

Afbeelding
M 270 Frederikshavn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door WimVe »

Arthur mooie foto. Is dat een trechter op het gat naar de hulzenkelder ?

Mart: die optie hat ik ook al bedacht maar waarom pantserdeuren en een gassluis als je die twee doorgeef gaten niet dicht kan zetten ?
Iemand een idee waar dan de ventilatie motor stond ?

ALvast weer bedankt,

Wim
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door scolty »

Zou het iets te maken kunnen hebben met een mogelijke schokgolf in het geval van een voltreffer?
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door WimVe »

scolty schreef:Zou het iets te maken kunnen hebben met een mogelijke schokgolf in het geval van een voltreffer?
Hoi Mart,
Ik denk dat er twee zaken zijn :

1) gas/rook bescherming
2) schokgolf van of inslagen of eigen geschut

In beide gevallen zul je de doorgeefgaten moeten afsluiten lijkt mij.
Ik vond ook nog een tekening van C. van der burght van de M170 Vlissingen 014-105 (Buitenhaven, 1 van drie bunkers, 3x15cm kanon). hij heeft daar dezelfde opstelling getelkend als jij met de deuren . De rechte doorgang als gassluis en de gehoekte alleen met dubb. pansterdeur.
Leuk detail: hij tekend dezelfde afgeronde deurstijlen als de foto van Arthur. Ook noemt hij bij de drie nissen : ventilatiebuizen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door Ruud »

1) gas bescherming
2) schokgolf van eigen geschut
1. Gas- Niet heel relevant in een geschutsbunker.
2. Schok'golf' van eigen geschut, Je doelt op de gaten als bij Todt. De schok'golf' bleef mi. buiten de bunker. Kan me niet voorstellen dat hiervoor gecompenseerd werd bij de kleine kalibers geschut.
Geen idee bij 4 en 5 heb ik ook een nis in de muur om de deur op te vangen.
Pz deur lijkt me niet verkeerd, dit uit het oogpunt van veiligheid. Blijft de vraag of de muni-ruimte 'gasvrij' was, dan is een sluis naturlijk een goede optie. En dan moet er natuurlijk iets geregeld zijn voor de munitiedoorvoeropeningen.

Even een practisch punt (of tactisch ;-): Ik kan me voorstellen dat in de strijd de Pz deuren naar de munitieruimten gesloten bleven, deze vormende een riscio t.a.v. de munitievoorraad. Voor de doorvoer van de munitie was men aangewezen op de doorvoeren (gaten in de muur). Aan de kenners: was hier niet toevallig een Pz-deel voor ontworpen (maar nooit geplaatst?), net als bij de munitieliften?

Riscio beperkende maatregelen: Achterwand twee meter dik, deuren zoveel mogelijk aan de zijkant in de bunker. Mogelijk dus een dubbele Pz-deur. Trefkans en doorslag minimaal. Munitie door relatief kleine openingen, trefkans wederom gering.

Wbt de ventilatie, de rookgassen in de geschutsruimte werden afgezogen, daar kan je wel vanuit gaan. Dit houdt in dat in de munitieruimte een onderdruk heerste als deze niet op overdruk gebracht werd, dit lijkt me goed anders zie je daar niets meer door de rookgassen uit de geschutsruimte. (toevoer?)

Voor de hulsenput geldt hetzelfde, deze kon voorzien zijn van ventilatie, maar ik kan me goed voorstellen dat deze vaak achterwege bleef en men een gasmasker voor de mensen die daar aan het werk gingen afdoende vond.
Meen dat in het KTB Adm id Ndl (of 88AK) een mooie tekeing zit van een ventilatiesysteem in een geschutsbunker, ik heb deze zelf niet gekopieerd (tsja, was geen type gebouwd in IJmuiden :oops: ), wie wel en wil deze delen?

Ik denk dat het verder handig is de bunker(s) zelf te bekijken. Restanten van kozijnen, pijpen ed. zijn zeker terug te vinden. Hiermee sluit je ook foutjes t.g.v. verschillen tussen de 'standaard' (tekening, Regelbau) en de werkelijk gebouwde bunker, deze verschillen zijn er zeker en maken het juist 'leuk'! (eehh, ja, dit kan alleen als ze niet gesloopt zijn)

Tot zover mijn overdenkingen, succes ermee!

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
St FBB

Re: Deuren in geschutsbunker

Bericht door St FBB »

Beste Wim,

Mooie tekening. Ik herinner mij dat in een boek over de Westwall alle pantserdelen (van destijds) waren afgedrukt ovv van dikte, maten en nummers. Ik kan het boek wel brengen als ik het terugvind.

Groet Erik
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”