Duitse Luftschutzbunker Waalhaven

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
jasper j
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mar 2009, 20:39
Locatie: Fijnaart

Duitse Luftschutzbunker Waalhaven

Bericht door jasper j »

Beste forum leden ik post niet vaak maar zo af en toe wel :D
Was vandaag op de volkstuin bij mijn moeder bij het naar huis gaan viel mijn oog op een bunker een nederlandse bunker?
Ik heb er alleen wat onduidelijke foto,s van kunnen maken ik kon er helaas niet bij komen.
Wat meer info over de locatie schulpweg in rotterdam vlakbij de waalhaven dus ook het oude vliegveld,de schulpweg is eigenlijk een oud dijkje vlakbij de waalhaven met veel groen tegen over de bunker staat het verzorgingshuis sonneburgh.
Hier de foto,s iemand een idee of dit een hollandse bunker is en zo ja welk type,als het een bunker is is het 1 van de weinige in rotterdam die er nog is.

foto,s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stutzpunktgruppe †

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door stutzpunktgruppe † »

Kwa vorm zou ik zeggen een provisie of waterbergplaats maar hij oogt naar mijn idee te breed.
Joop Schreuder †

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Joop Schreuder † »

Jasper,

Het betreft een Duitse Luftschutzbunker die is gebouwd ten behoeve van de manschappen die behoorden tot de onderhoudsdienst (vliegdienst) van Vliegveld Waalhaven. Deze dienst wat gevestigd in een kamp dat lag op het huidige volkstuinencomplex aan de Schulpweg. In diverse topics over Rotterdam, Waalhaven en Heeijplaat kan je info daarover vinden. Ik zet in ieder geval een al eerder door mij gepost situatie overzichtje bij dit bericht voor de duidelijkheid. Mocht je verder nog vragen hebben stel ze gerust.

Greeetz,

Joop.
Objectenkaart Rotterdam Waalhavenjs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door tim »

Wow hoop bedrijvigheid daar!
In wat voor bunker stond die pak?

Gr'tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Joop Schreuder † »

Tim,

Heb nog geen gegevens gevonden van de uitvoering van de PAK stellingen.
Afgaande op hetgeen ik al gevonden heb in VB Rotterdam zal het geen ST bunker zijn, eerder een VF type met lokale aanpassingen in formbausteine of toogmetselwerk (Kenmerkend voor het 719e).

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Remco de Goede »

Hallo Jasper,

Is het hier?? Zo ja dan ga ik eerdaags even kijken is bij mij aan de overkant van kantoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Joop Schreuder † »

Remco,

bunker staat ongeveer bij de "G" van de aanduiding Schulpweg. ongeveer 15 meter van de wegkant in de volkstuin. Eindje verderop staat nog een opslag/munitiebunkertje met scherfmuur in formbaustein.

Tot zaterdag in Oostvoorne!

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Remco de Goede »

Tnx Joop ga ik eens even kijken.

Tot zaterdag!
jasper j
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mar 2009, 20:39
Locatie: Fijnaart

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door jasper j »

dank voor de duidelijke info heren het moet een van de weinige bunkers zijn die er nog staan in Rotterdam,de vraag is hoelang hij er nog zal staan :? Laat het even weten Remco als je er geweest bent ik denk niet dat je er echt bij kunt 8-)

mvg
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Remco de Goede »

jasper j schreef:dank voor de duidelijke info heren het moet een van de weinige bunkers zijn die er nog staan in Rotterdam,de vraag is hoelang hij er nog zal staan :? Laat het even weten Remco als je er geweest bent ik denk niet dat je er echt bij kunt 8-)

mvg
Waarom zou je er niet bij kunnen komen? Ivm begroeiing of sloot? Dan weet ik of ik mn opblaasboot of mn kapmes mee moet nemen. Joop heb je een "pinnetje" waar het andere werkje staat?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door rony »

Joop Schreuder schreef:Remco,

bunker staat ongeveer bij de "G" van de aanduiding Schulpweg. ongeveer 15 meter van de wegkant in de volkstuin. Eindje verderop staat nog een opslag/munitiebunkertje met scherfmuur in formbaustein.

Tot zaterdag in Oostvoorne!

Greetz,

Joop
Ha jongens, dan lopen we misschien elkaar nog eens tegen het lijf in voorne ;)
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door Remco de Goede »

rony schreef:
Joop Schreuder schreef:
Joop
Ha jongens, dan lopen we misschien elkaar nog eens tegen het lijf in voorne ;)
Gr
rony
Die kans zit er dik in, Raphael, Jan F, Joop en ondergetekende zijn de gidsen, tot morgen!
jasper j
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mar 2009, 20:39
Locatie: Fijnaart

Re: Bunker ontdekt?

Bericht door jasper j »

Remco de Goede schreef:
jasper j schreef:dank voor de duidelijke info heren het moet een van de weinige bunkers zijn die er nog staan in Rotterdam,de vraag is hoelang hij er nog zal staan :? Laat het even weten Remco als je er geweest bent ik denk niet dat je er echt bij kunt 8-)

mvg
Waarom zou je er niet bij kunnen komen? Ivm begroeiing of sloot? Dan weet ik of ik mn opblaasboot of mn kapmes mee moet nemen. Joop heb je een "pinnetje" waar het andere werkje staat?
Dit ivm dat het een prive terrein is kan er niet zomaar op .
Als ik er nog is ben zal ik eens kijken of ik toestemming kan krijgen .

mvg
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Duitse Luftschutzbunker Waalhaven

Bericht door bunkerpictures »

Vandaag "het geheim" van de Schulpweg in Rotterdam Zuid maar eens wezen ontdekken. Er liggen 2 bunkers onder aan het talud van de Schulpweg op een stuk terrein dat ingebruik is voor volkstuinen. Het GE plaatje hierboven geeft aardig aan bij de tekst "is het hier" waar bunker 1 ligt en bij de "G van Schulpweg" ligt nummer 2.

nr 1. geeft sterk de indruk dat deze gebouwt is uit Formsteinen. Verder heeft het gebouwtje een schermuur bij de enige ingang van het bunkertje. De maat is ongeveer 3,5 x 2,5 meter exclusief de scherfmuur.
Een lokaal aanwezige gaf aan dat hij dacht dat het mogleijk een electriciteitsgebouwtje was.
Electra-01.JPG
Electra-02.JPG
nr. 2. is een Fa-bunker bedoeld voor wateropslag, dit volgens zeggen ook van de lokaal aanwezige. Als ik kijk naar de bouw kan dat goed kloppen en hij vertelde ook dat er binnen na ongeveer 2 meter een muurtje staat, en dat lijkt veel op een type wateropslag.
Schulpweg wateropslag-01.JPG
Schulpweg wateropslag-02.JPG
Helaas waren beide bunkers afgesloten. Let wel ze liggen op prive terrein !

M.v.Gr.
Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Duitse Luftschutzbunker Waalhaven

Bericht door bunkerpictures »

Aan rijden kan ALLEEN via de Jan Olieslagersweg alwaar je de Schulpweg mag inrijden.
De GPS zijn: waterbunker 51°52'29.20"N 4°27'23.06"O Electra bunker 51°52'31.36"N 4°27'23.65"O

Even vragen aan de gebruikers of je mag kijken of anders vragen aan het kantoor van het huisjes terrein aan de andere kant.

Gr R
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”