Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Harras schreef:Hi,
Wie heeft voor mij de exacte locatie van die mooie bunker op palen.
gr.Harras
Martijn,

Over de P op een vergrote onderplaat heb ik iets gelezen. De plaat is volgens dit verhaal niet tegen verzakken, daar zijn heipalen voor. Hij zou bedoeld zijn om bij een nabijë treffer van zwaar geschut de granaat niet onder de schuilplaats kan komen om de z.g. mijnwerking van de explosie tegen te gaan.

Bij kazematten was dit nog belangrijker omdat het scheefzakken van een kazemat beperkingen van, het schootsveld door de niet al te grote schietgaten, zou veroorzaken.

De twee P's op palen liggen even voorbij het werk Maarsseveen richting een camping die daar ligt. Je passeert dan ook twee betonnen 1 persoons schuilnissen. De weg waarover je vroeger naar de camping kon rijden is nu een doodlopende weg. Je moet even gogelen voor de juiste route.

DT
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Barst »

Als je het mij vraagt is dit de schuilplaats model 1914 die (niet zo) lang geleden in tweeën gebroken en als varkensstal gebruikt aan de Veenkade lag. Als dat zo is ben ik ergens wel blij, er zijn er namelijk nog maar verd.md weinig over. Dacht alleen twee tussen Vechten en Rijnauwen. Wilde hier eigenlijk al langer een item over maken, bedankt D.

Schuilplaatsen 1914, maar dan van de ingangs-zijde:
14 Rijn.jpg
14 Vecht.jpg
Bij P's op plaatsen (veengrond) waar heipalen niet konden wegens te diep gelegen vaste bodem werd weleens een verbrede grondplaat (tegen het verzakken wegens een slappe ondergrond) gebruikt. Bij VIS-kazematten werd weleens een verticaal ondergronds doorlopende frontmuur tegen onder de kazemat indringende (en daardoor verzakkingen veroorzakende) granaten gebruikt.
Vraagje: ben je soms familie van Dhr. fortaandenvechten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Deze ligt aan de Nieuwe Zuiderlingedijk.

Ik ken de heer fortaandenvechten niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Tekening van een enkele schuilplaats
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Martijn »

Dikkieturf schreef:Over de P op een vergrote onderplaat heb ik iets gelezen. De plaat is volgens dit verhaal niet tegen verzakken, daar zijn heipalen voor. Hij zou bedoeld zijn om bij een nabijë treffer van zwaar geschut de granaat niet onder de schuilplaats kan komen om de z.g. mijnwerking van de explosie tegen te gaan.
Hier ben ik het met Barst eens; de plaat is tegen het verzakken. Om ondermijning tegen te gaan werden verticale betonnen platen gebruikt.
Barst schreef:Als je het mij vraagt is dit de schuilplaats model 1914 die (niet zo) lang geleden in tweeën gebroken en als varkensstal gebruikt aan de Veenkade lag.
Yep, was een schuilplaats. Was alleen geen '1914' maar een '1916'. Zonde dat 'ie doormidden is gebroken. Er zijn er niet heel erg veel meer van, maar je komt ze toch nog wel op verschillende plaatsen in de NHW tegen. Bij de Lingedijk liggen er nog twee, en ook tussen de batterijen bij Brakel en Poederoijen liggen er nog verschillende (zowel met 1 als met 2 ingangen).

Maar goed, om weer even on-topic te geraken: een foto van een afsluiter voor de ingangsverdediging. Verroest, maar compleet en werkend.
01.jpg
Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Martijn schreef:
Dikkieturf schreef:Over de P op een vergrote onderplaat heb ik iets gelezen. De plaat is volgens dit verhaal niet tegen verzakken, daar zijn heipalen voor. Hij zou bedoeld zijn om bij een nabijë treffer van zwaar geschut de granaat niet onder de schuilplaats kan komen om de z.g. mijnwerking van de explosie tegen te gaan.
Hier ben ik het met Barst eens; de plaat is tegen het verzakken. Om ondermijning tegen te gaan werden verticale betonnen platen gebruikt.
Barst schreef:Als je het mij vraagt is dit de schuilplaats model 1914 die (niet zo) lang geleden in tweeën gebroken en als varkensstal gebruikt aan de Veenkade lag.
Yep, was een schuilplaats. Was alleen geen '1914' maar een '1916'. Zonde dat 'ie doormidden is gebroken. Er zijn er niet heel erg veel meer van, maar je komt ze toch nog wel op verschillende plaatsen in de NHW tegen. Bij de Lingedijk liggen er nog twee, en ook tussen de batterijen bij Brakel en Poederoijen liggen er nog verschillende (zowel met 1 als met 2 ingangen).

Maar goed, om weer even on-topic te geraken: een foto van een afsluiter voor de ingangsverdediging. Verroest, maar compleet en werkend.
01.jpg
Groeten,
Jullie hebben beiden gelijk. Op blz 35 van het boek een onuitdoofbaar vuur van D. Koen staat het complete verhaal. Bedankt voor jullie reactie.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Martijn »

Nog een mooie variant: P met schietgat.
P.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door AvB »

Leuk, waar ligt deze Martijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tuur,
Ik denk dat deze bij Schans (naast Werkendam) staat.
Nu wordt er daar toch geregeld wat gesloopt, dus wie weet staat ie er niet meer.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Barst »

Martijn schreef:Nog een mooie variant: P met schietgat.
P.jpg
En een hele mooie foto van deze variant. Ken verder alleen deze van Bunkerpictures:
Pyramide schietgat.jpg
Pyramide met schietgat2.jpg
De enige tekst die ik ken over deze variant komt uit "Een onuitdoofbaar vuur" van D.T. Koen. Op pagina 74 onder het kopje "Noodvoorzieningen" beschrijft hij dat er medio januari 1940 door
de Sectie V Vg. H een voorstel is gedaan een aantal nog (af) te bouwen schuilplaatsen te voorzien van een frontaal schietgat voor een lichte mitrailleur. Er is een houten model op ware grootte
gebouwd, maar tot een daadwerkelijke invoering is het om diverse redenen nooit gekomen. Volgens deze tekst zouden deze exemplaren dus helemaal niet mogen staan waar ze staan.

Heb hier zelf wel eens snel rondgekeken na een bezoek aan fort Altena, helaas is de Dijkgraaf den Dekkerweg een drukke provinciale weg waar je nergens kunt stoppen. Ik was die dag al heel
veel tijd kwijt geraakt aan een zoektocht naar een andere kazemat. Volgens een destijds veel door mij gebruikte digitale historische atlas zou de G-kazemat aan de rand van het bos ten noorden
van het fort Altena intact zijn. Als dat waar was dan zou dat voor mij de ontdekking van de eeuw zijn geweest. Helaas, na een uur zwoegen door een bos vol brandnetels op een snikhete dag
bleek ook deze G gesloopt te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Martijn »

Barst schreef:En een hele mooie foto van deze variant. Ken verder alleen deze van Bunkerpictures:
Da's dezelfde. Inmiddels is het schuurtje dat ervoor stond dus gesloopt. Mijn foto is een paar dagen geleden gemaakt, dus deze staat er nog.
Dat tweede schietgat had ik nog niet eens gezien. Die struik camoufleert hem uitstekend. Kon helaas niet bij/in de schuilplaats (of is het nu een kazemat?) komen. Sloten er omheen enzo.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

Bij een aantal P's op Ruigenhoek zijn een groot aantal buisjes ingebetonneerd. Het is geen bewapening, ze zijn hol. Weet iemand de functie hiervan?

M.v.g.

DT
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door ducatim901 »

Waarschijnlijk om balken aan te bevestigen om daar dan weer camouflage aan te kunnen maken.
Ondanks dat ik er nog maar heel weinig van heb kunnen vinden in archieven heb ik wel eens
gehoord dat ze eruit moesten gaan zien als schuurtjes.
Jack K.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Dikkieturf »

Nog even over de schuilplaats bij de Veenkade bij het werk bij Maarsseveen. Hij is inderdaad heel lang geleden gebroken. In de bijlage zie je een luchtfoto uit 1926. Op deze foto is de breuklijn al duidelijk te zien.

Of zou het toch zo horen????

M.v.g.

Dikkieturf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Joop Schreuder †

Re: Groepsschuilplaatsen type Pyramide -P-tjes-

Bericht door Joop Schreuder † »

Waarschijnlijk om balken aan te bevestigen om daar dan weer camouflage aan te kunnen maken.
Ondanks dat ik er nog maar heel weinig van heb kunnen vinden in archieven heb ik wel eens
gehoord dat ze eruit moesten gaan zien als schuurtjes.
Jack K.
Artist impression
P schuur.jpg
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”