Om te beginnen ben ik een beetje nostalgisch op zoek gegaan naar een plek waar ik in mijn boyscouts-jaren dikwijls heb rondgehangen. Later bezocht ik deze site dikwijls opnieuw maar nu als 'speleologisch' oefenterrein.
Bij mijn recent bezoek (winter 2010) was ik een beetje bang dat de hele zooi afgesloten zou zijn, want tegenwoordig is de site in beheer van natuurvereniging Natuurpunt. Het schansgebouw zelf is omheind, niet alleen om de fledermausjes te beschermen, maar ook owv de veiligheid (putten) en het buitenhouden van graffiti-vandalen en ander tuig. Helaas (en gelukkig voor mij) bleek het slot van de omheining geforceerd en kon ik rustig op verkenning gaan ... Hierbij ben ik niet binnengegaan in de losstaande bunkers, kwestie van onze fladdervrienden niet te storen (in de lente plan ik hier wel een recce).
Even nog een klein stukje geschiedenis alvorens de fotoreeks te starten:
De Schans van Schilde werd gebouwd tussen 1910 en 1913 en maakte deel uit van de Hoofdweerstandsstelling rond Antwerpen. Ze was oa bewapend met 7,5 cm kanon in draaikoepel en op plaataffuit en 12 cm houwitser. Bij de aanvang der vijandelijkheden in 1914 is ze niet in actie gekomen, integendeel bij de val van Antwerpen werd ze door het terugtrekkende garnizoen opgeblazen. Blijkbaar was men hierbij erg gehaast, getuige de achtergelaten stukken geschut (zie foto's). In het Interbellum werd de Schans opgenomen in de VSA (Versterkte Stelling Antwerpen) en kreeg ze aansluiting op het Antitankkanaal (1938). Hiervoor werden oa volgende werken aangelegd op de schans: 2 schuilbunkers geintegreerd in de flanken van de voormalige schans, 2 flankeringsbunkers en 2 Abri Conjugé voor mitrailleur.
Voila, we kunnen beginnen (hopelijk niet te veel foto's in 1 keer?):
Zicht op de Schans vanaf de vijver der lokale vissersclub:

Zicht binnenin de Schans:

Het na de explosie gebarsten dak rust gedeeltelijk op verwrongen en verroeste stalen profielen:

Nog een zicht op de profielen en -helaas- een veelvoud aan graffiti:

Zicht naar buiten langs een opening in de wand:

Lokaal binnenin de schans:

7,5 cm kanon op plaataffuit, geklemd tussen de betonnen brokstukken:

7,5 cm kanon, de andere zijde - vuurmond welke langzaam bedekt wordt door stalactieten:

7,5 cm kanon, detail:

7,5 cm kanon, detail:

12 cm houwitser, moeilijker te fotograferen:

Waar een Caveman lyrisch van wordt:

Flankeringsbunker (interbellum):

Voorzijde flankeringsbunker:

Detail Flankeringsbunker met observatiespleet:

Zicht vanop de schans naar de Abri Conjugé en het Antitankkanaal:

Bedekte toegang tot de Abri Conjugé:

En idem voor de andere Abri Conjugé gelegen aan de andere kant van de schans:

Opnieuw een flankeringsbunker:

Detail van de mitrailleuropening, met nog aanwezig bekistingshout (diende als kogelvang):

En om te besluiten, zicht op een schuilbunker ingewerkt in de flank van de schans:

Zo, hopelijk hebben jullie hiermee een beeld van deze interessante site.
Bunkerologische groeten,
Caveman