Hallo Bennyfort.
Bedankt voor jouw foto. Is al weer aantal jaren geleden dat ik voor het laatst de forten rond Verdun bezocht heb, maar blijft indrukwekkend wat zich daar heeft afgespeeld!
Vwb jouw vraag:
Tijdens de slag om Verdun bleek dat de forten het vrij redelijk uithielden onder de Duitse beschietingen, in tegenstelling tot eerdere ervaringen (Luik, Namen, Maubeuge). Echter, de bevoorrading bleek in het ontstane kraterlandschap, waarbij de linies vlakbij of zelfs over de forten heenliepen, een gigantisch probleem te zijn. Zo zijn er verwoede gevechten geleverd op maar vooral IN het fort Vaux, zonder dat de duitsers erin slaagden het fort te veroveren. Door de beschietingen was wel een scheur in de watertank gekomen, en dat heeft de bezetting uiteindelijk de das omgedaan; omdat de duitsers inmiddels het terrein achter het fort in handen hadden, was het onmogelijk de dorstige Franse troepen van nieuwe voorraden (water!) te voorzien.
Na de slag is men begonnen om diep onder de belangrijkste forten onderaardse gangen te graven. Enerzijds om de bezetting een veilige plek te bieden om tijdens beschietingen te schuilen, maar anderzijds werden er ook 1-2km lange verbindingsgangen aangelegd naar het terrein achter de forten. Ik vermoed dat jouw put leidt naar dit onderaardse stelsel.
NB. Je ziet hier duidelijk al duidelijk de contouren ontstaan van de latere maginotlinie: bovengronds alleen de gevechtsfuncties van het fort (kazematten, hefkoepels). Tientallen meters onder het fort de verblijfsruimte & voorraden en een onderaardse verbinding naar een ingang een flink stuk in het achterland.
PS. Benieuwd naar je overige foto's! Goed te horen dat er meerdere mensen zijn die hun fietshobby weten te combineren met historische vestingwerken. Wel telkens flink stukje klimmen vanuit het maasdal
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)