Is dit scheveningen?

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Is dit scheveningen?

Bericht door M.S.Laarman »

Bij een lotje wat ik onlangs geruild heb, zat deze reprofoto. Kan iemand bevestigen dat deze inderdaad in Scheveningen genomen is, en zo ja, waar?
Ik heb er even een tekst opgeplakt om te voorkomen dat hij op allerlei sites terechtkomt zonder toestemming.

Bij voorbaat dank!

Groet,

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marinus venhuis

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door marinus venhuis »

Als we het plaatje spiegelen zien we de heren zuidwaards marcheren over de kranenburgweg langs het toen nog niet gedempte gedeelte van het Verversings - / Lozingskanaal; op de achtergrond het in de oorlog gesloopte deel van Duindorp omsloten door Houtrustweg, Gruttostraat, Zeezwaluw- en Zeearendstraat.
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door wattman »

Ik denk dat het plaatje niet gespiegeld moet worden. Wat we zien op de achtergrond is het (reeds lang verdwenen) "Eiland", ook wel bekend als "'t eiland Vloek" (of op zijn Schevenings "'t eiland Vlook"), tussen het Verversingskanaal en de Scheveningse haven. Een buurtje geheel omgeven door water, met straatnamen als Steigerweg en (de nog bestaande) Hellingweg. Hetgeen betekent dat deze heren juist langs Duindorp op de Houtrustweg marcheren.
Het grote gebouw wat is te zien, staat er nog. De rest is gesloopt.

Zie nog http://www.youtube.com/watch?v=NBHXYFOMG28" target="_blank
marinus venhuis

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door marinus venhuis »

Hendrik,

je hebt gelijk; ik wist niet dat het gebouw nog bestond, ik ken het alleen van foto's......
Ik werd op het verkeerde been gezet door het bijschrift van foto 29 van C. Bal
Kan toch wel weer merken dat ik alweer 40 jaar uit DH weg ben !
Gr., Marinus
marinus venhuis

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door marinus venhuis »

Maurice,
hier de (ongeveer) huidige situatie; foto is genomen ter hoogte van de Gruttostraat.
Het pand schijnt de voormalige sluiswachterswoning te zijn en is later douanekantoor geworden; weet iemand wat de huidige status is ?
Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door wattman »

Voor mij was het bijna een thuiswedstrijd. Ik heb nog vage jeugdherinneringen aan de Zeesluis, die deels op de foto te zien is. Dat was toen men net was begonnen met het dichtgooien van het laatste deel van het Verversingskanaal, ten behoeve van het terrein van de Norfolkline. Vandaar dat ik dat gebouw (sluiswachterswoning, meen ik) direct herkende. Mijn moeder heeft na de oorlog in het huisje op de hoek van de Steigerweg /Kranenburgweg gewoond. Het gezin moest in 1942 wegens de eveacuatie weg, en woonden toen in Den Haag. Het oorspronkelijke huis in het oude dorp van Scheveningen bleek tijdens de oorlog zo zwaar beschadigd, dat het daarna is afgebroken. De huur van het huis in het Valkenboskwartier was te duur (de Duitsers betaalden gedurende de bezetting nog het verschil tussen de huurprijs van de oorspronkelijke woning, en de huurprijs van de Haagse woning). Een nieuwe huurwoning werd op 't Eiland gevonden. Een oom heeft nog een tijdje als bewaker in Duindorp rondgelopen, voordat hij via Engeland naar Indie werd gestuurd. Na zijn diensttijd daar werden ze met een militaire truck naar huis gebracht, Dat betekende in zijn geval dat die truck met de rest van de jongens dat hele eind naar dat afgelegen wijkje moest afleggen. Het was toch een vreemde uithoek voor een woonwijkje, en mijn moeder vertelt nog graag dat het leek alsof het daar altijd stormde en als je het raam te ver opende dat dat gewoon uit je handen gerukt werd. Anno 2010 zou het wellicht een hele dure woninglocatie zijn (ik denk aan de plannen van Norder met de locatie aan de andere kant van het voormalige kanaal), maar na de afbraak in de jaren '70 is het industrieterrein geworden. Ik moet zeggen dat ik er niet heel vaak geweest ben. Tot zover mijn persoonlijke banden met deze locatie.

Met die marcherende lui moet ik ook onmiddellijk denken aan dat grapje van "Wir Fahren gegen Engeland... Plons, plons, plons".
Op dat youtube filmpje is trouwens ook nog de hockersperre bij de haven te zien. Geen idee hoe lang die er na de oorlog nog gelegen heeft.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door M.S.Laarman »

Iedereen hartelijk dank voor het reageren, ook erg leuk een opname van de tegenwoordige situatie te zien!

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door Remco de Goede »

Gelukkig dat we zoveel "oude" (en wijze ;) ) mannen op het forum hebben :lol:
marinus venhuis

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door marinus venhuis »

Voor de "jonkies" onder ons een topografische vergelijking van het desbetreffende gebied (1940 en 2005) en een detailplattegrondje van "De Vloek" (1923)
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door wattman »

Zeg, Remco, zo oud ben ik toch niet (ben van 1965 :? ).
Marinus, mooie plattegronden!

groet,
Hendrik
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door Remco de Goede »

wattman schreef:Zeg, Remco, zo oud ben ik toch niet (ben van 1965 :? ).
Marinus, mooie plattegronden!

groet,
Hendrik
De eerste grijze haren komen al door ;) Maar in jou geval is het net als bij Marinus, (klein beetje) oud en wijs ;)
Altijd prettig om mensen met wat meer levenservaring in ons midden te hebben voor dit soort vraagstukken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door tim »

ben ik een paar dagen weg, staat er ineens een foto van duindorp op het forum! :lol:

het ''grote huis'' zoals het in de volksmond genoemd word is deels bewoond, en er zat een tijdje terug antikraak in.
maurice, de hellingweg waar hendrik het over heeft (op het oude plattegrondje nog zeesluisweg geheten) is de weg waaraan de Sleephellingmaatschappij Scheveningen gelegen was.

weet je de datum van die foto? waarschijnlijk voor de ontruiming van maart 1943, omdat er nog kinderen op straat lopen.
grote kans dat deze marineartilleristen (5./M.A.A. 205) de 7,5 centimeter kustbatterij op radio scheveningen bemande!

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Is dit scheveningen?

Bericht door M.S.Laarman »

Hoi Tim,

Helaas weet ik geen datum. Ik heb een Soldbuch en wat foto's geruild, en deze zat erbij. Uit zijn Soldbuch blijkt ook helemaal niet dat de beste man überhaupt in Nederland was geweest.

Groet,

Maurice
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”