Schuttersputten van beton

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Tom Oliviers

Ronde strandversperringen

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

Deze strandversperringen vind je regelmatig in de 15 KVA D1 sector in Frankrijk, de foto's zijn genomen achter het Stützpunkt "Golf".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Tom Oliviers »

Weet er iemand of die ronde dingen een officiele naam gekregen hebben?

dank bij voorbaat!

Tom
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door PdK »

Hoi Tom,

Ik ken deze betonnen kokers eigenlijk alleen als waterputten. Er konden er meerdere op elkaar gezet worden en worden afgesloten met een betonnen deksel. In Hoek van Holland wemelt het er van. Wel zijn ze mogelijk ook gebruikt als versperring door ze vol beton te gieten. Zo stonden er tevens in Hoek van Holland mogelijk nog twee langs de voormalige tankgracht (geen foto van). Alleen of deze origineel waren, en of het voormalige waterputten waren durf ik niet te zeggen. Nooit opgemeten.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Danny »

In Katwijk kom ik ze ook geregeld tegen. Hier zijn ze gebruikt als "einmannslocher". Veelal in oude Nederlandse stellingen, echter ook in Duitse stellingen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Widerstandsnest 279a nabij de wassenaarse slag. Ik zal eens kijken of ik deze dingen ooit op de kiek heb gezet.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door _Annemieke »

Ik ken ze als putringen. Volgestort met beton kwamen ze veelvuldig voor in Drenthe.
Tegenwoordig worden ze hier als bloembakken en/of erfafscheiding gebruikt.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door The Viking »

Da's leuk de veelzijdigheid in gebruik van deze ringen. In Maassluis heb ik informatie gevonden dat de schuttersputjes (MG neste) in de nabijheid van de Wn's werden voorzien van een betonnen ring omdat de putten steeds instortte.

Gr. Gertjan 8-)
Laatst gewijzigd door The Viking op 28 sep 2010, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door ducatim901 »

Deckungslocher waren van ovale rioolpijpdelen gemaakt, ik heb althans nog nooit ronde gezien.
Ondanks dat ik het rioolpijpdelen noem zijn ze wel speciaal voor het doel van Deckungsloch gemaakt.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat deze bij bedrijven werden gemaakt die al rioolpijpen maakten.
Zo werd het in Nederland ook gedaan met de Betontetraederdelen, bij mij in de buurt was o.a.
Schokbeton er mee belast.
Het was iig een eenvoudige oplossing om een schuttersput te maken die bestand was tegen tanks die
nog wel eens over een schuttersput heen reden om de infanterist te begraven in zijn eigen kuil (zou
wel eens de reden zijn voor het ontstaan van het bekende spreekwoord).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Bas de Mos »

Bij ons in Scheveningen komen zowel de uit ovale ringen bestaande Locher als de ronde Locher voor, vaak zelfs nog binnen eenzelfde Widerstandsnest. De ronde Locher noemt men ook wel Zweimannslocher, en ook zijn er hier en daar nog een groter formaat ronde Locher te vinden, die ook wel Partylocher(© RDG) worden genoemd.

Tot zo ver de zelfbedachte vaktermen 8-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door tim »

de term ''einmannsloch(er, meervoud)'' ben ik zelf nog nooit in duitse documentatie tegengekomen.
deckungsloch, panzerdeckungsloch en schutzenloch zijn wel gebruikelijke benamingen.

de achter de kust gelegen widerstandnester aan de freie kuste katwijk /scheveningen waren bijna allemaal uitgebouwd met veldversterkingen, dus daar zijn deckungslocher van aanzienlijk belang. (geen bunkers om te schuilen)

ik ben in het ktb 347 I.D eens een documentje tegengekomen waarin bevolen word dat in alle widerstandnester meer deckungslocher moeten komen, bij voorkeur voor ieder soldaat een.
men kwam tot die conclusie nadat bij en luchtaanval in frankrijk doden waren gevallen omdat alle putjes vol zaten en dus sommige soldaten niet tijdig dekking konden zoeken
bas, de ''partylocher'' is een mythologische benaming, naar horen zeggen is deze naam bedacht in een deense piratenbar :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door duracel konijn »

Ik was ze op vakantie ook al eens tegen gekomen, en allemaal in de buurt van bunkers/stellingen!
Bij Den Oever en Callantsoog.
Groeten
Wolter
Vakantie Callantsoog 2010 349.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
_Annemieke
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2008, 00:44

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door _Annemieke »

Geen nieuwe maar wel een aantal oude kiekjes uit de omgeving.

Allle foto's uit Hoogeveen 1940-1945 door Historische Kring Hoogeveen, behalve de onderste; Sporen van strijd door Michiel Gerding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Ruud »

De (betonnen)schuttersputten werden oa om de door Tim genoemde reden geplaatst, ben ik in de ktb's ook vaker tegengekomen. Ook werden deze langs (doorgaande) wegen gegraven tegen Tiefflieger, waar ook vaak beschermende en gecamofleerde parkeerhavens voor auto's gebouwd werden. Op luchtfoto's zijn de schuttersputten goed te zien.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Tom Oliviers

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Tom Oliviers »

Eigenlijk een manusje-van-alles, die betonnen kokers!

leuk om er zoveel informatie over te verzamelen! blijven posten :D

groetjes

Tom
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door ErwinZ »

Oud genoeg?
00012118.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tom Oliviers

Re: Ronde strandversperringen

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi Jack,

heb je nog enig idee hoeveel aantallen het ongeveer waren? daar ben ik wel benieuwd naar :D

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”