Copyright

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Copyright

Bericht door Nathan »

Janus X schreef:En idd, je naam in de foto zou al veel schelen :lol:
Dan is de bron gelijk duidelijk :mrgreen:

Gr, Ramon
Totaal de omgekeerde wereld Ramon... Maar je schijnt het zelf gelukkig wel grappig te vinden :roll:
pauldijkstra

Copyright

Bericht door pauldijkstra »

Hoi iedereen,

In navolging op het bericht van Nathan het volgende:

Wat is dat tegenwoordig (op het forum in het algemeen) toch met dat gemierenneuk over bronvermelding van je eigen foto's? Ik irriteer me dood aan dat geklaag over: "wat is je bron?" et cetera. :shock: Als je iets van iemand anders publiceert ala dat je dan daar de naam van de betreffende eigenaar/fotograaf eronder zet. Dat is zelfs vanzelfsprekend en niet alleen eerlijk maar ook een plicht van iemand die over (foto)materiaal van iemand anders beschikt en dit kan en mag publiceren.
Maar om nou in je eigen fotogenieke werk te gaan klooien met je naam?! Oké, als je oud en origineel materiaal voor veel geld hebt gekocht en rechthebbende bent is het meer om 'diefstal' tegen te gaan, of onrechtmatig gebruik ervan. Ik vind echter wel dat er ook een grens gesteld moet worden over waar je iets op of onder zet of waar niet. En dat je best kan vragen waar iemand iets vandaan heeft ter herinnering en dan ook verwacht dat je naam eronder komt is logisch. Maar het lijkt mij zwaar overbodig om in bijna elk bericht van de laatste maand daarvan gewag te maken.
Vermeld je bron waar je iets vandaan hebt, maar ga er niet zo over lopen zeuren s.v.p.! Dan blijft het forum leuk!

En mensen waarvan het copyrightrecht is geschonden (ook bij mij wel gebeurd) wil ik hier helemaal niet mee benadelen of in een raar daglicht zetten, en absoluut terecht dat je daar kritische vragen over stelt! Daarvoor is dit bericht dan ook niet bedoeld. ;)

Ik wil hiermee helemaal niet zeuren, maar het verpest de nodige berichten wat mij betreft! Als iemand mij een beetje vindt uitvallen dan mag je dit bericht gerust verwijderen. Maar ik wil even mij ei kwijt over dat copyrightgedoe!

Groeten,

Paul 8-)

PS. Oja, als iemand het nodig vindt mij te herinneren aan materiaal waar ik mijn naam in heb gezet (omdat ik eigenlijk hierboven zeg dat ik het af en toe behoorlijk onzinnig vind) het volgende: doe dat niet. Ik heb zicht op wat van mij is en wat niet. Is het niet zo, dan zet ik de rechtmatige naam onder!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

copyright

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Mij doet het ook niet zoveel als mensen mijn foto's gebruiken, ik heb ze gemaakt voor mij zelf en openbaar gemaakt door ze op het forum of op Webshots te zetten, ik heb liever ook dat mensen even vragen voor permissie, dat is ook wel eens gebeurt en dat is nog een "eer" ook, zoiets streelt je ego!
Echter wettelijk zit er aan het gebruik van mijn foto's wel een haak en een oog, in een Poolstalig boek over panzerteile staan ook foto's met als bronvermelding "Internet".
Als je geen kwaad in de zin hebt boeit het niet zo.......
Ben je op je tenen getrapt dat dit jou foto is dan kan de uitgeverij afhankelijk van de hoeveelheid uitgegeven exemplaren een paar jaar voor nop haar werk doen of zelfs op de sok gaan dit omdat de fotograaf er niet van gedient is dat zijn "gratis" gepostte foto door een uitgeverij te gelde wordt gemaakt, hier kan hij behoorlijke bedragen per uitgave voor vragen.
Niet alleen eergevoel maar ook het simpele geldwolverij kan aan zo een actie ten grondslag liggen.
En dit allemaal netjes volgens de wet.
Als je beroeps fotograaf bent liggen die zaken ook hetzelfde, alleen verdient deze persoon zijn geld met plaatjes maken, of dat dit nu een foto is van een naakte Patricia P of van een tobrukje dat net zo oud is dat maakt voor die fotograaf (en de wet) niets uit, het is zijn brood, net als ik met mijn werk ook geld verdien, nu kan iedereen voor 100 Euri een cameraatje kopen en daar best aardige foto's uit toveren -ik krijg het niet voor elkaar- maar een beetje profi fotograaf heeft uiteindelijk wel een klein fortuin (kun je soms een leuke auto met bijpassend steigerend paard logo voor kopen) aan materiaal thuis staan.
Mensen die iets doen in de media (kunstenaar, mode, foto, film, muziek) zijn volgens de wet "kwetsbaar" en worden door de wet beschermd.
Als iemand zijn foto's die hij met bloed zweet en tranen wil verminken is dat zijn goed recht, het gaat erom dat hij wat wil laten zien waar anderen niets meer aan hebben (zonder dat dit mij wat aangaat, het is namelijk niet mijn foto), als ik de foto spectaculair genoeg vind dan vraag ik of ik er een kopie van mag.
Misschien heb jij toevallig wel een voor hem/haar net zo een mooie foto gemaakt en kun je (hoe oubollig dit ook klinkt) ruilen.

Ik denk trouwens niet dat je berichtje verwijdert wordt, je mening geven staat vrij, democratie, vrijheid van meningsuiting, copyrights en meer van dat soort blablabla hebben we wel behoorlijk hoog in het vaandel staan.

Er zijn mensen die er misschien wel stoot aan nemen......dit is jou mening en daar hebben andere personen dan ook weer een mening over...;-)

Nu is er onlangs een berichtje gepost......viewtopic.php?f=53&t=1402" target="_blank" target="_blank

Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

copyright

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jack
Dank voor je reactie. Kijk dat bedoel ik dus ook, alleen drukte jij het even wat beter uit! Ik zag het berichtje ook, ik zie alleen niet wat het voorgaande bericht geweest is en n.a.v. dit is, en wat Mark(ies) met mannetjes bedoelt... Ik heb ook niks op namen in foto's tegen, alleen in het beeld van het gemekker over fotos en bronnen leek het mij wel zo goed te noemen.
In elk geval, ik ben mijn ei kwijt. En dat houd ik liever zo...
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 631 Le Portel

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Ik heb de reden van het posten van het bericht ook gemist (zal wel weer in een koudeoorlog topic gepost zijn...), dat zoiets opgeschreven wordt dat moest er wel een keer van komen, met al die "mannetjes" -ook wel haantjes genoemd-.
Ben blij dat je je mening wilt uiten, niet opkroppen hoor.
En nu weer met z'n allen bunkerplaatjes posten en moeilijke vragen posten.
Ga eerst wel even slapen trouwens, door de sneeuw ga ik morgen maar met de fiets naar mijn werk.....echt topsport!
Groeten Jack "the great mediator" Koorneef.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

copyright

Bericht door AvB »

Dit kan ook bijna worden afgesplitst :)
Om bronvermelding vragen heeft werkelijk niets met haantjesgedrag, geldwolverij of mekkerij te maken.
Als hier op het forum onder kenners al niet aan bronvermelding van collega's wordt gedaan..
Ik ben een enorme hoeveelheid tijd en geld kwijt geweest aan research, reizen en fotoapparatuur etc.
Een kleine moeite om een naam er onder te zetten, vooral als die duidelijk te vinden is.
Geld zal je niet snel verdienen met al deze foto's, helaas is die markt wat klein.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

copyright

Bericht door Lenco † »

AvB schreef: Ik ben een enorme hoeveelheid tijd en geld kwijt geweest aan research, reizen en fotoapparatuur etc.
.. 100 punten ..
Vooral de research door de aanschaf van Duitse digi-kaarten en het
kopen van alle boeken.
En niet te vergeten de kosten van meerdere websites, waarvan gewoon,
voor commercieel gebruik, de foto's, conclusies en tekeningen gejat worden.

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: copyright

Bericht door wattman »

Plagiaat, jatten, etc is van alle tijden. Het is nu met internet en computers technisch wat eenvoudiger dan voorheen, net zoals - om het positief te houden :P - het toegankelijk maken van eigen research, zielenroerselen en foto's.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Copyright

Bericht door PdK »

Een mooi streven;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Copyright

Bericht door WimVe »

Hoewel ik maar kort op dit forum aanwezig ben herken ik het probleem.
Vul voor fotos het woord catalogus in en voor bunker petromax en de rest kun je hetzelfde houden.

Met internet is het "jatten" bewust of onbewust inderdaad veel makkelijker geworden. Maar iedreen weet echt wel wat van hem/haar zelf is en wat van een ander.
Een (pools) boek met internet fotos ? Vreemd initiatief en link want inderdaad als je kan bewijzen dat een foto van jouw is dan hangt de uitgever.

Maar wat ik het andere uiterste vind is fotos plaatsen met tig keer een naam erop.
Een forum is en blijft (?) openbaar. Dus als je bang bent dat je foto elders opduikt:
A) plaats hem niet
B) verklein hem zodat ie alleen op een beeldscherm er leuk uitziet maar dat ie niet verder te gebreuiken is.
C) een kleine naam in een hoek is ook genoeg om je copyright te beschermen. Als de gebruiker dan bewust dit eraf haalt dan s het geen ongelukje meer.
D) misschien moet je trots zijn dat je fotos zo goed zijn dat ze elders gebruikt worden :D :twisted:
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Copyright

Bericht door wattman »

WimVe schreef: Een (pools) boek met internet fotos ? Vreemd initiatief en link want inderdaad als je kan bewijzen dat een foto van jouw is dan hangt de uitgever.
Je krijgt toch geen gehoor. En ga jij de moeite doen om te procederen en uiteindelijk (als je succes hebt) een Poolse deurwaarder inhuren om je gelijk te halen?
"Een brutaal mens heeft de halve wereld".
Tom Oliviers

Re: Copyright

Bericht door Tom Oliviers »

Dankzij Ramon (niets persoonlijk tegen Ramon hoor!) ben ik gaan inzien dat ik veel te grote foto's op het net gooi en dat er redelijk wat mensen zijn waarvan ik weet dat ze met m'n foto's weg zijn. De foto's die ik online heb staan zonder naam, die blijven zo, maar de nieuwe die ik post, daar zet ik in het groot men naam op (Bunkerfreaks Antwerpen).

Ik las hierboven van Jack hetvolgende: "Als iemand zijn foto's die hij met bloed zweet en tranen wil verminken is dat zijn goed recht" Waarop ik kan antwoorden dat de échte foto absoluut niet verminkt is! Het is slechts een verkleinde copy van mijn originele foto's die 1704 x 2272 pixels zijn. Dus de foto is niet verloren of verminkt, de goede foto heb ik hierthuis op één van m'n externe harde schijven staan. Ik vermink slechts de copy die ik nu op het internet laat zien.

En inderdaad, voor de meeste foto's is veel kruipwerk, brandstof, tijd, research,... aan besteed, dus JA ik vind het erg dat er mensen zijn die dan je foto's gaan hergebruiken, zomaar uit hun luie stoel, zonder er dan toestemming voor te vragen. Er is maar één persoon die me toestemming vraag en dat is Jan Bueninck voor zijn verzameling bunkerfresco's. Waarvoor ik hem enorm dank! En dit vind ik ook een hele eer dat er foto's van me bijstaan.

Helaas jammer voor de brave mensen die het weer met de gangsters moeten bekopen.

Ook zijn vele bunkers ondertussen afgesloten, ondergewerkt en zelfs afgebroken, waardoor sommige foto's al de waarde hebben als die oude e-bay foto's. omdat je bij de afgebroken bunkers er geen nieuwe kan gaan fotograferen.

Vandaar mijn naam voortaan bovenop de foto's. Je kan de foto's bekijken en als je ze zo mooi vind dat je ze zelf wil gebruiken dan geef ik je graag de locatie door en dan ga je ze zelf maar trekken :D (of je vraag toestemming voor hergebruik en dan mail ik je een propere foto zonder logo door)

Met hoogachtende groet,
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Copyright

Bericht door Ruud »

Lijkt me een mooie oplossing Tom, ik denk dat de de meeste hier graag jou foto's zien verschijnen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”