Weinig informatie over te vinden omdat het vliegveld Peest zelf al moeite had om van de 'grond' te komen.

Voor meer info, zie rar bestand, lap tekst uit: Wespennest Leeuwarden, deel 3
http://rapidshare.com/files/169970876/Peest.rar.html
Iemand meer informatie over SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)? Het schijnvliegveld bij Woudenberg weet ik precies te liggen, maar in geen enkele andere bron kom ik Velthuizen tegen. Er bestaat ook geen plaats met die naam in de buurt van Soesterberg.luchtkastelen 40-45 schreef:Handig zo'n lijstje.... klinkt erg Duits. Met bronvermelding zou handiger zijn!
SF 10 Marrum (bei Leeuwarden)
SF 11 Middenmeer (bei De Kooy/Den Helder)
SF 12 Egmont-Binnen (bei Bergen, Noord-Holland)
SF 13 Uitdam (bei Schellingwoude)
SF 14 Vogelzang (bei Schiphol)
SF 15 Noordwijkerhout (bei Schiphol)
SF 16 Aalsmeer (bei Schiphol)
SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)
SF 19 Ockenburg (bei Den Haag)
SF 20 könnte Schipluiden bei Ypenburg sein
SF 21 Woudenberg (bei Soesterberg)
SF ?? Harskamp (bei Deelen)
SF 31 Ouddorp (bei Waalhaven)
SF 33 Renesse (bei Haamstede)
SF 37 Brakel/Alphen (bei Gilze-Rijen)
SF 38 Dun (bei Welschap/Eindhoven)
SF 39 Schandelo (bei Venlo)
SF 40 Voskamp (bei Volkel)
Aanvullingen/correcties: Harskamp is SF17, SF61 Groote Keeten (?), bBeiden volgens "En nooit was het stil..." door Gerrit Zwanenburg e.a.
Andere schijnvliegvelden waarvan geen nummer bekend is: Weerselo, Wouwse Plantage, Noord Beveland (?), etc. (bron: eigen onderzoek in CAD en NIMH).
Overigens is het houten-bom-verhaal een mooie anekdote, maar niet veel meer dan dan. Naar de oorsprong en waarheid van dit verhaal is al veel en lang gezocht, maar voor zover ik weet, heeft nog nooit iemand iets kunnen bewijzen anders dan een Finse mafkees die ooit vanuit een vliegtuig een houten geval op een stel Russen heeft geknikkerd. Zoek even op AHF voor de rest van deze discusiie!
Grt, René D.
Op AHF staat de lijst ook, maar daar heeft men het over "SF 18 Veldhuizen", dus met een 'd' i.p.v. een 't'. Op stafkaarten kom je de naam Veldhuizen tegen net west van Utrecht. Wellicht dat het in die hoek gezocht moet worden (hadden de duitsers de hoop dat Utrecht voor Amersfoort werd aangezien).RickM schreef: Iemand meer informatie over SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)? Het schijnvliegveld bij Woudenberg weet ik precies te liggen, maar in geen enkele andere bron kom ik Velthuizen tegen. Er bestaat ook geen plaats met die naam in de buurt van Soesterberg.
Ah dank. Eens in de archieven van Utrecht duiken dan. SF 21 lag inderdaad in de zuidoostelijke hoek van de Leusderheide.Martijn schreef:Op AHF staat de lijst ook, maar daar heeft men het over "SF 18 Veldhuizen", dus met een 'd' i.p.v. een 't'. Op stafkaarten kom je de naam Veldhuizen tegen net west van Utrecht. Wellicht dat het in die hoek gezocht moet worden (hadden de duitsers de hoop dat Utrecht voor Amersfoort werd aangezien).RickM schreef: Iemand meer informatie over SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)? Het schijnvliegveld bij Woudenberg weet ik precies te liggen, maar in geen enkele andere bron kom ik Velthuizen tegen. Er bestaat ook geen plaats met die naam in de buurt van Soesterberg.
Was SF 21 het veld dat in de zuidoostelijke hoek van de Leusderheide lag?