De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Naar aanleiding van het topic over S-3 kazematten en de vraag waar de S-3 van Hongerige Wolf gebleven is, ben ook ik vanmorgen naar deze uithoek in het Reiderland gereden. De titel van dit topic verraad eigenlijk de uitkomst al, ook ik heb het werk niet kunnen traceren.

Hoe staat het dan verder met de overige werken van de O-lijn, was de vraag die bij mij opkwam. Daarom heb ik gelijk een aanvang gemaakt met het verkennen van de lijn.

Boonerschans. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide nog aanwezig. Beide S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is ondergraven en licht verzakt, fundering zichtbaar. Het werk helt licht naar achteren.

Wijmeesterbrug. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide aanwezig. Ook deze S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is verzakt en helt licht naar achteren.

Rhederbrug. Het werk ten noorden van de brug is nog aanwezig en volledig dichtgemetseld en verkeerd in redelijke staat. Beton deels afgebrokkeld en de wapening is zichtbaar.

Vlagtweddersluis. Beide werken zijn aanwezig. Van de noordelijke S-3 zijn alle geschutsopeningen en de toegang open. Het werk verkeerd in goede staat. De toegang bevind zich op het terrein van een minicamping.
Van de zuidelijke S-3 zijn 2 geschutsopeningen open, de middelste is dichtgemetseld. De toegang is afgesloten middels een stalen deur met hangslot. Ook dit werk is in goede staat.

Bourtange. Het werk is aanwezig, volledig open en verkeerd in een goede staat.

Wollinghuizersluis. Het werk is aanwezig, volledig dichtgemetseld en verkeerd in goede staat.

Jipsinghuizersluis. Het werk is aanwezig en verkeerd in goede staat. Schietgaten zijn dichtgemetseld, ingang voorzien van een stalen deur, niet afgesloten.

Deel II volgt binnenkort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Stp. Nord op 17 sep 2009, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door ErwinZ »

Goed bezig! 8-) Blijft leuk om te zien dat een vraag op het forum anderen er gelijk toe zet om erachteraan te gaan.

Nu ben ik wel benieuwd naar een kaart van de O lijn. Aannemende dat er toendertijd meer hebben gestaan?
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan ;)
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Rene Ros »

Stp. Nord schreef:Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan ;)
Ik neem aan dat deze pagina's een hulp voor je zijn?
http://www.forten.info/catalogus/wno/

Indien je verschillen tussen werkelijkheid en webpagina vindt, wil je me dat dan laten weten?
Ik zal je per PB het adres van Henk Hulzebos sturen, hij heeft destijds de WNO langsgelopen en zal een paar kaarten hebben.

Mvg,
René
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Rene Ros schreef:
Stp. Nord schreef:Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan ;)
Ik neem aan dat deze pagina's een hulp voor je zijn?
http://www.forten.info/catalogus/wno/

Indien je verschillen tussen werkelijkheid en webpagina vindt, wil je me dat dan laten weten?
Ik zal je per PB het adres van Henk Hulzebos sturen, hij heeft destijds de WNO langsgelopen en zal een paar kaarten hebben.

Mvg,
René
Ik ben inderdaad aan de hand van de WNO pagina's aan de verkenning van de O-lijn begonnen. Ze vormen een goede leidraad. De links naar google maps en - earth zijn zeer bruikbaar.
Mocht ik iets tegenkomen wat afwijkt, zal ik je dit laten weten. Bedankt voor het adres van Henk Hulzebos, ik zal hem binnenkort een mailtje sturen.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Rene Ros »

Stp. Nord schreef:De links naar google maps en - earth zijn zeer bruikbaar.
Gebruik evt. dit bestand als netwerk link in Google Earth:
http://maps.forten.info/files/forteninfo-wno.kml

René
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Rene Ros schreef: Gebruik evt. dit bestand als netwerk link in Google Earth:
http://maps.forten.info/files/forteninfo-wno.kml

René
Die overlay gebruik ik, nogmaals bedankt!
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

De O-Lijn, Deel II. Van Sellingen tot Barnflair.

Bericht door Stp. Nord »

Afgelopen vrijdag mijn verkenning van de O-lijn voortgezet.

Het werk bij Sellingen werd door mij niet gevonden. De link van dit werk naar googlemaps brengt je in Ter Apel.

Ter Apel 1, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.

Ter Apel 2, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.

Barnflair West, deze S3 is niet dichtgemetseld en is toegankelijk. Verkeerd in goede staat.

Barnflair Oost, ook deze S3 is niet dichtgemetseld, staat echter op privé-terrein. Verkeerd in goede staat.

Barnflair Brug. Helaas ook dit werk kon ik niet vinden. Over deze en die van Sellingen heb ik inmiddels een berichtje gestuurd naar de samensteller van de WNO pagina's op forten.info. Mogelijk dat hij me verder kan helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Danny »

Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door ErwinZ »

Danny schreef:Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
In deel 1 de 8e foto is bij Bourtange. Misschien dezelfde?

Goeie verkenning Stp. Nord. Nooit geweten dat er nog zoveel was in het Noorden maar het is voor mij dan ook net 1 periode te vroeg ;)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Danny »

ErwinZ schreef:
Danny schreef:Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
In deel 1 de 8e foto is bij Bourtange. Misschien dezelfde?

Goeie verkenning Stp. Nord. Nooit geweten dat er nog zoveel was in het Noorden maar het is voor mij dan ook net 1 periode te vroeg ;)
Ja dat is 'm inderdaad (Note to myself: Eerst kijken dan zeiken)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jandebehanger

Re: De O-Lijn, Deel II. Van Sellingen tot Barnflair.

Bericht door jandebehanger »

Stp. Nord schreef:Barnflair Brug. Helaas ook dit werk kon ik niet vinden.
S19 heb ik ook niet aangetroffen.
Stp. Nord schreef:Over deze en die van Sellingen heb ik inmiddels een berichtje gestuurd naar de samensteller van de WNO pagina's op forten.info.
S15 vond ik op N52 56.625 E7 09.784 of RD 274369 / 552214
Stp. Nord schreef:Mogelijk dat hij me verder kan helpen.
Tsja, alles is natuurlijk niet meer aanwezig na 70 jaar.
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

Gewapend met bovenstaande coordinaten naar de Sellingersluis gegaan en inderdaad op ca. 50-60 meter ten zuiden van de Hassebergerweg vond ik S15 verscholen in het struikgewas. Vanuit de richting van de sluis is het werk volledig aan het zicht onttrokken.
Alledrie de schietgaten zijn dichtgemetseld/volgestort. De stalen deur was uit de scharnieren gerukt zodat het mogelijk was een blik naar binnen te werpen. Helaas geen instrukties, wel zijn de de schietgaten genummerd met romeinse cijfers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door ErwinZ »

Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.

Kaartje met exacte lokatie uit het BRV.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.

Bericht door Stp. Nord »

ErwinZ schreef:Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.

Kaartje met exacte lokatie uit het BRV.
Bedankt Erwin. Dit verschaft eindelijk duidelijkheid over de S 3 bij Hongerige Wolf.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”