Nederlandse bunker beverwijk?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
tim
Contacteer:

Nederlandse bunker beverwijk?

Bericht door tim »

hi all, ik hoorde van m'n schoonvader dat er door bomensnoei een bunker zichtbaar is geworden op een eilandje bij beverwijk.
volgens hem was het dit eilandje:

kan dit toevallig een nederlandse bunker zijn?
william heeft een keer een foto van een dergelijke bunker, omringd door water geplaatst op het hbp forum.

wie weet er iets meer over dit werk te vertellen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Ruud
Contacteer:

Re: nederlandse bunker beverwijk?

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef: william heeft een keer een foto van een dergelijke bunker, omringd door water geplaatst op het hbp forum....
Kan je deze foto hier plaatsen, wellicht verduidelijkt dit het eea. Op het eerste gezicht lijkt het me onderdeel vd Riegelstelling (waarvan ik dacht dat er alleen MG posten gebouwd waren), maar ik kan de luchtfoto even zo snel niet plaatsen op google maps, heb je een adres om wat sneller te zoeken ..... (bier wordtwarm in het zonnetje, dus moet nu echt weer naar buiten ;) )
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
marinus venhuis

Bericht door marinus venhuis »

Ik denk niet dat het juiste eilandje wordt weer gegeven: er is niets gekapt of gesnoeid waardoor er een bunker tevoorschijn komt; veel meer dan een aantal reigers kon ik er niet ontdekken.
Gr., Marinus
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

he guys, ik kan de foto van wiliam helaas niet vinden, geen zin om het hele hbp forum door te spitten...

het zou wel in de buurt van beverwijk moeten ligen.
kan goed zijn dan m'n schoonvader in de war is met een ander eilandje waar beton zichtbaar geworden is.
of misschien is het zelfs wishful thinking van de beste man :roll:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Kwam van de week toevallig langs het eilandje en er ligt inderdaad een bouwsel op, dat nu waarneembaar is omdat het zicht er op nog niet belemmerd is door bomen- en plantengroei; had geen camera bij me, maar zal één dezer dagen nog eens langs gaan om te zien of er een plaatje van te maken valt.
Marinus
marinus venhuis

Dit is 'm dan.
Meer kan ik er nu niet van maken; wil je er meer van kunnen zien dan moet je vroeger in het jaar zijn, als alles nog kaal is.
Maar of dit nu iets van doen heeft met een bunker ?
Op deze plaats heeft indertijd Kasteel Oosterwijk gestaan; de vijver waar het eilandje in gelegen is, schijnt de vergraven voormalige slotgracht van Oosterwijk te zijn en wat je op de foto ziet zijn de opgemetselde restanten van het in 1856 afgebroken kasteel.
Gr., Marinus
Rene Ros
Contacteer:

Bericht door Rene Ros »

marinus venhuis schreef:Dit is 'm dan.
Meer kan ik er nu niet van maken; wil je er meer van kunnen zien dan moet je vroeger in het jaar zijn, als alles nog kaal is.
Maar of dit nu iets van doen heeft met een bunker ?
Op deze plaats heeft indertijd Kasteel Oosterwijk gestaan; de vijver waar het eilandje in gelegen is, schijnt de vergraven voormalige slotgracht van Oosterwijk te zijn en wat je op de foto ziet zijn de opgemetselde restanten van het in 1856 afgebroken kasteel.
Gr., Marinus
Het kan ook een restant van een lunet in de Linie van Beverwijk zijn. Deze zijn door de Duitse bezetter ook nog ingericht en op andere lunetten zijn per lunet 1 of 2 loopgraven met mitrailleuropstelling aanwezig. De wanden van die loopgraven zijn van baksteen.
De locaties van niet meer herkenbare lunetten heb ik nog precies bepaald maar het eilandje ligt wel heel goed op het tracé.
Zie ook http://www.stelling-amsterdam.nl/bunkers/beverwijk/

Mvg,
René
marinus venhuis

Daar heb ik ook wel aan gedacht gezien de ligging tov de lunetten (zie kaartfragment).
Dat het opgemetselde restanten zouden zijn heb ik echter van de volgende site geplukt:
http://home.hetnet.nl/~vanforeest/Naaldwijk_Foreest.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

"Na (her)ontdekt te zijn door Wieland Los in 1958, ging de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek o.l.v. professor J.G.N. Renaud over tot een opgraving. Aangetroffen werd een woontoren uit de 13e eeuw (fase I van het kasteel) en een uitbreiding -een hoektoren met schildmuur- die Renaud dateert in circa 1400. In de slotgracht werden enige slingerstenen en pijlpunten aangetroffen. In het museum Midden Kennemerland te Beverwijk zijn de vele vondsten van de opgravingen te bewonderen. De (opgemetselde) resten van dit erfgoed liggen op een eilandje in de Oosterwijkvijver midden in de nieuwbouwwijk Oosterwijk te Beverwijk "

Gr., Marinus
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”