Fort van Walem

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Tom Oliviers

Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

Enkele Foto's uit het fort van Walem, waar nog steeds enkele miljoenen gasmasker uit 1939 opgeslagen liggen.
laatst hoorde ik op het nieuws dat ze het fort gaan inrichten voor vleermuizen, dus ik vrees dat deze gasmaskers stilaan gaan verdwijnen.

jammergenoeg is het grootste deel ervan door junky's in brand gestoken, maar in de linker halve caponiere van het fort liggen er de mooiste, waarvan sommige met lange rubberen slurfjes aan bevestigd. De gasmaskers zitten nog in hun originele verpakking, met nederlands-franstalig boekje, reparatiestukjes, en een filter, in de bussen verpakt

hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

Tom Oliviers, Bunkerfreak Antwerpen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fort van Walem

Bericht door Remco de Goede »

Zo dat ziet er goed uit! Is het vrij te bezoeken daar?
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

neen, is nog steeds een "verlaten" militair domein, maar je kan erop hoor ;) enkel oppassen voor de Mp's die daar soms langskomen

grtz

Tom
Annelies

Re: Fort van Walem

Bericht door Annelies »

OK wie gaat er mee een kijkje nemen daar 8-)
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Fort van Walem

Bericht door MM 305 »

Annelies schreef:OK wie gaat er mee een kijkje nemen daar 8-)
Wanneer? Ik wil het fort ook wel eens bezoeken.

Groeten MM305
mechelsbruggehoofd

Dag van de aarde in Fort van Walem – 26 april 2009

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Het Fort van Walem is recent van de Belgische staat overgegaan naar de Stad Mechelen. De Stad Mechelen wil van het fort een natuurgebied maken, met aandacht voor het vestingkundig erfgoed. Het beheer werd toevertrouwd aan de vereniging Natuurpunt, dat zal samenwerken met o.a. simonstevin.org .
Hieronder de aankondiging van het eerste bezoekmoment dat wordt georganiseerd, op 26 April 2009:
"In het kader van de "Week van de Aarde" werken we het jaarthema “biodiversiteit” uit op het fort van Walem. Via een uitgestippeld parcours kan je op 26 april het fort ontdekken. We zullen aan de hand van enkele infostanden informatie geven over de huidige en toekomstige natuurwaarden die het fort kan hebben. Door de goede samenwerking met vzw Mechelen Klimaatstad kunnen we het iets grootser zien en zal er ook een klimaatmarkt uitgewerkt worden.
Op diezelfde dag gaat ook de erfgoeddag door. Het spreekt voor zich dat we daarom ook aandacht zullen besteden aan de geschiedenis van het fort. Om die reden betrekken we nog heel wat andere partners bij de organisatie van het evenement. De Simon Stevinstichting, de heemkundige kring van Walem en de dorpsraad van Walem hebben hun medewerking al toegezegd."
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Fort van Walem

Bericht door PdK »

Is het, juist ook met oog op de toekomstplannen wel wijs foto's van deze spullen te tonen?
Mocht dit fort inderdaad meerwaarde krijgen als natuurmonument, hebben met name originele spullen in deze enorme hoeveelheid daar dan geen plekje in?
mechelsbruggehoofd

Re: Fort van Walem

Bericht door mechelsbruggehoofd »

De aanwezigheid van deze maskers in enorme hoeveelheden is een zeer publiek geheim, waar deze foto's niets aan veranderen.
Waarschijnlijk zullen ze daar nog een tijdje blijven, want je ruimt ze niet zomaar op, temeer omdat er misschien nog chemische rommel in de gasfilters kan zitten.
Er enkele kisten van bewaren voor de geschiedschrijving zou wel mooi zijn.
Iets anders : het fort is in het interbellum omgebouwd tot infanteriesteunpunt, waardoor er enkele interessante bunkertypes zijn toegevoegd.
Oa een 2x een mitrailleur-stelling op de cirkelvormige basis van een verwijderde geschutskoepel "Abri élémentaire".
1x een "Abri tourelle", gelijkaardig, maar steviger, bovenaan ook betonnen dak;
verder ook één "Abri à étage", mitrailleurbunker met verdieping,
en tenslotte twee "Abri de traverse", mitrailleurbunkers aan de frontzijde, waar men, merkwaardig genoeg, ook meteen maar een reusachtig kruis bovenop gezet heeft,
als memoriaal voor de tientalen gesneuvelden in fort Walem, aan het begin van WO1.
Deze onhandige manier van camoufleren, lokt in het Duitse Denkschrift uit 1941 volgende bedenking uit:
"Im Fort Waelhem bei Antwerpen ist an das Denkmal beiderseits je eine Kasematte angesetzt. Selbst wenn die Stände aus größe Entfernung als Denkmalsockel erscheinen, ist es verfehlt, Befestigungsbauten am einem so auffallenden geländepunkt zu Errichten." (Bild 189) .... Als je niet beter wist, kon je een zweempje ironie vermoeden...
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo allen, het zou echt zonde zijn als deze gigantische stock maskers verloren zou gaan, een aantal bijhouden voor een toekomstig museum van het fort eventueel, en laat de rest meegenomen worden door de liefhebbers van zo'n masker? waarom zou men zoiets geheim houden als het met dertijd misschien vernietigd word?

Natuurlijk gaan de "groen" zeggen dat je de rust in het fort verstoord, dus hou het stil, ga in de zomermaanden zodat je geen overwinterende diersoorten hindert, en ga niet van de betonbanen af zodat je geen zeldzaam plantje vertrappeld. De vleermuizen die in de zomer in die tunnels hangen kunnen 's nachts terug insectjes vangen om op kracht te komen, dus dat is zo geen probleem. Niet roepen in de gangen en geen foto's van vleermuizen maken, Be swift and silence!

Natuurlijk als je gaat is het op eigen risico he ;-)

Je kan het fort vinden op: (doordat ik veel mails krijg voor de locatie van het fort)

Afbeelding

Hier enkele foto's van de mitrailleurkazematten die tijdens het interbellum gebouwd zijn:

De Mitrailleurkazemat aan de ingang:
Afbeelding

Afbeelding

De Dubbele Mitrailleurkazemat, gebouwd in een reeds bestaande holtraverse, met het gigantische monument op het dak:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
let op de originele pantserdeur!

Afbeelding
Mg-opstelling voor een Hotchkiss mitrailleur.

Afbeelding

Afbeelding
2de Hotchkiss mitrailleur opstelling

Afbeelding

met vriendelijke groet,

Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

Nog een documentje gevonden in het duitse "Denkschrift Belgien" over die aangepaste koepels, die je ook op het fort van Walem terugvind.

Momenteel heb ik hier nog geen foto van, ik ben meer geïnteresseerd in de duitse werken uit wereld oorlog 2, ik woon wel in Antwerpen, en heb alle forten al wel bezocht en afgespeurd naar duitse bouwwerken uit WO2, maar foto's van de belgische forten neem ik raar of zelden (anders blijf je maar foto's trekken als je alle bunkerlinies zou doen)

Afbeelding

Afbeelding

In dat "Denkschrift Belgien" vind je alle informatie over de belgische verdedigingslinies, dit boek is door de duitsers opgemaakt toen ze Belgie overgenomen hadden, een beter boek over bunkers kan je gewoon niet hebben :D

met vriendelijke groet,

Tom Oliviers, BFA

PS: niet vragen voor een copy van dit boek, ik weet niet van wie ze origineel komen, dus ik kan ze ook niet zomaar gaan uitdelen he.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Fort van Walem

Bericht door Danny »

Zo dan! Dat is nog eens een dikke pantserkoepel. 80cm is niet niks!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

Wat ik net ook in dat denkschrift terug vond :D

Afbeelding

die tekst met een foto van dat monument op het fort van Walem
Haha, dom belgisch leger van toen haha :D
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Fort van Walem

Bericht door Sjarel »

Ga er waarschijnlijk met pinksterre even langs , Wil even overal foto's van maken
is er trouwens een groot ander gebouw bij gebouwd? op google earth en normaal google zie ik het alleen lijkt mij niet orgineel, is het ook nog beetje stevig verder? omdat het afgebrand is?

En loopt er vaak bewaking of?
Tom Oliviers

Re: Fort van Walem

Bericht door Tom Oliviers »

ik heb er nooit bewaking geweten, een vriend van vroeger op school toen ik 18 was (dat is nu 6 jaar geleden) die heeft een jaar in dat fort gewoond, die was het thuis beu en die was naar daar gegaan. pas een jaar later hebben de MP's hem eruit gezet.

Maar nu las ik hierboven dat het overgedragen is aan de stad mechelen, dus ik denk niet dat er nog MP's komen.

Het groot gebouw zal die kazerne zijn, ik weet niet of hij origineel bij dat fort behoorde, wel is hij zeker en vast al oud. Het gebouw is wel volledig uitgebrand, en de vloeren binnenin zijn van hout. Ik zou het niet riskeren om op het eerste verdiep rond te lopen... Ook op het gelijkvloers is het al redelijk gevaarlijk, daar liggen ook holle houten vloeren die half verbrand zijn, maar over de dwarsbalken kan je lopen. Maar toch zeer voorzichtig zijn daarin.

Tom
Annelies

Re: Fort van Walem

Bericht door Annelies »

MM 305 schreef:
Annelies schreef:OK wie gaat er mee een kijkje nemen daar 8-)
Wanneer? Ik wil het fort ook wel eens bezoeken.

Groeten MM305
Als ik het zo begrijp zijn er veel mensen met de overname gemoeid.
Het zal dan wel binnen de korste keren vergrendeld worden.
Plaats reactie

Terug naar “België”