breskens, scheldekade

De Stützpunktgruppe Breskens & Freie Küste op Zeeuws Vlaanderen
Plaats reactie
rmelle

breskens, scheldekade

Bericht door rmelle »

Beste mensen,

veel kennis op jullie forum, en heb er veel van geleerd!

sinds augustus 2008 woon ik op de scheldekade 1 te breskens.
het huis is deels op een bunker constructie gebouwd. muren: <1m, basis beton, na ong. 1,5 m baksteen. dakplaat: ong. 30 cm dik en zwaar gewapend. 4 bijzonder grote deuren, gehengen nog deels aanwezig. schietgaten: geen. wel iets wat ramen zouden kunnen zijn geweest, maar dat kan ook na-oorlogs zijn.
het is totaal aan het zicht ontrokken door staal beplating (heeft de vorige eigenaar aangebracht, helaas) tot dat je in de ruimtes staat, ongeveer 80 vierkante meters. (het is wel zichtbaar vanaf de zeedijk, voor het getrainde oog)
de granaat inslagen van 1944 (bombardement breskens door de engelsen) zijn duidelijk en overal zichtbaar.
graag zou ik meer inzicht willen hebben wat de functie zou kunnen zijn geweest.
na de oorlog heeft het functie als koelhuis voor de voedselvoorziening van breskens gehad, de funderingen van de koelmachines zijn nog zichtbaar.
onder het huis van onze buren ligt een manschappenbunker, het is een deel van zijn fundering en totaal verloren, maar was in een perfecte staat. is voor ongeveer 50 jaar ingegraven geweest. helaas heeft hij bij de verbouwing van zijn huis het wel gefotografeerd, maar niet opgenomen in zijn huis, heeft hij nu spijt van....... is nog wel aanwezig alleen dichtgemetseld en nooit meer toegankelijk.......
zijn er kaarten van de atlantic wall in het dorp breskens bekend?
daar zou het op zichtbaar moeten zijn ten opzichte van de oude (verwoeste) bebouwing?

met vriendelijke groeten,
rmelle
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: breskens, scheldekade

Bericht door Remco de Goede »

Goedemorgen,

Welkom op het forum.

Heb het topic even verplaats naar Stp. Gr. Breskens.

Kaarten zijn er van breskens. Ik wil ze vanavond als ik thuis ben wel voor je plaatsen. Maar wellicht zijn er al mensen die nu iets bij de hand hebben liggen.
rmelle

Re: breskens, scheldekade

Bericht door rmelle »

Beste Remco,

sorry voor mijn late reactie!
ben erg druk geweest met en werk EN met betonrenovatie werken aan "mijn" voorbeschreven bunker...
graag zou ik die kaarten willen zien om het bouwerk te kunnen plaatsen.

Alvast hartelijk dank!

Rutger van Melle.
Klasio †

Re: breskens, scheldekade

Bericht door Klasio † »

Hallo Rutger,

Misschien is handig om op zoek te gaan naar het boek 'Breskens onder Beton, vesting in de Atlantikwall' (ISBN 90-804294-2-2) van Ben Muller. Hierin worden de bunkers in en rond Breskens uitvoerig beschreven, met veel kaarten, tekeningen en foto's.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: breskens, scheldekade

Bericht door The Viking »

Hallo Rutger...

Even met Google Earth gekeken waar de Scheldekade precies ligt. Kan jij mij vertelen waar nummer 1 ligt, gezien met je rug naar de haven? Vast staat dat jou huis ligt op het terrein van de voormalige kustbatterij MKB Breskens, welke bestond uit een Zeefront en een Landfront.

Kwam in één van mijn boeken ook nog onderstaand kaartje tegen van de Stp. Gr. Breskens.

Misschien kan je wat foto's plaatsen van de situatie altijd interessant?

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: breskens, scheldekade

Bericht door Bunkertju »

Kaartje is helaas weer gedateerd ...

De 633 en 607 zijn niet meer :cry:

De bunker in kwestie is een waarschijnlijk een Vf constructie en moeilijk terug te vinden op kaarten.

Greetz

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: breskens, scheldekade

Bericht door ducatim901 »

Er is denk ik ook nog wel ergens een exemplaar van het boek over Breskens van Ben Muller te koop.......
Staat en een goed kaartje in en het is een goed onderbouwd boek met "leuke" en interessante verhalen en
bunkertekeningen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
rmelle

Re: breskens, scheldekade

Bericht door rmelle »

hallo allemaal,

moet ik om foto's te plaatsen een myspace hebben? dat heb ik niet en ga ik ook niet doen hihihi....

een VF constructie: zijn dat ondersteunende bebouwing zoals garages e.d.?

het huis ligt op de hoek scheldekade / molenwater.
bunker is met google earth goed zichtbaar! het is het grote vlak achter het huis, het huis staat er net met een punt op.

aanrader voor als er mensen deze zomer in breskens zijn:
achter de scheldekade ligt het Papandrecht, als je deze aflootp breskens uit, beginnend bij het molenwater/steenoven zie je aan de achterzijde van de bebouwing van de scheldekade vele bunkerrestanten waar de huidige naoorlogse bebouwing op gebouwd is. vele huizen zijn ook onderkelderd met bunkerrestanten.... erg interesant om te zien.

verder interressant om te gaan bekijken:
de Golepolderse dijk, daar ligt aan het begin een eenvoudig miterialleurnest, maar daar gaat het niet echt om.
na ongeveer 600 meter ligt er een noodplan van net na de oorlog nog in bijna orriginele staat, zo kan men heel goed de sfeer proeven van hoe de burgers van Breskens na het bombardement gehuisvest zijn, erg indrukwekkend om te lopen....
men wordt er stil van!het staat leeg en raakt steeds verder vervallen, ga er kijken zolang het nog kan!!!!
gemeenschappelijke bad en doucheruimten, gemeenschappelijke keukens en lange verbindingsgangen tussen de verblijven
het is een onderdeel van ons verleden wat slecht beheerd wordt en nederland erg jammer.....
ik zou snel geen origineler noodplan kennen in nederland!

groeten Rj Van Melle
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: breskens, scheldekade

Bericht door Remco de Goede »

Goedemiddag,

kunt u op het kaartje aangeven waar dit gebouw ongeveer moet liggen? Ben erg benieuwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: breskens, scheldekade

Bericht door AvB »

rmelle schreef:een VF constructie: zijn dat ondersteunende bebouwing zoals garages e.d.?
Een Vf constructie is een lichte Duitse bunker die niet bestand is tegen zeer zware bommen.

Vf staat voor Verstärkt Feldmässig. Deze bunkers hebben officieel muren van 80cm tot 1,5m.
Dit in tegenstelling tot de 'Ständige' (St) bunkers die muren van minimaal 2m dik hebben.

Foto's zijn toe te voegen door te klikken op 'Bijlage toevoegen' bij het typen van het bericht.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: breskens, scheldekade

Bericht door ducatim901 »

Volgens het boek Breskens onder beton van Ben Muller, is er daar een versperring gebouwd van gewapend beton en spoorstaven.
Volgens Ben's boek is deze verdwenen, misschien is er toch nog een stuk over?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: breskens, scheldekade

Bericht door Pierrot »

Hallo iedereen,

Langs de Scheldekade, ligt toch nog een 607 S (sanität)! Misschien gaat het over deze bunker maar hij ligt op de andere kant van de baan, kant van de haven dus. Volgens Mappy, Scheldekade Nr1 is op den hoek tussen de Scheldekade en de Molenwaterstraat, maar daar ken ik geen bunker! :?: :?: :?:

Meer infos zijn hartelijk welkom.

Pierrot
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Breskens”