G-kazematten
- ducatim901
Re: G-kazemat
Tof!
Wij komen daar elk jaar wel een keer met ongeveer 500 "brommers" effe bijkletsen.
JK
Wij komen daar elk jaar wel een keer met ongeveer 500 "brommers" effe bijkletsen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Deze stond op Axis en komt van ebay.
Iemand enig idee waar dit zou kunnen zijn?
Het is een late, kleine versie. Bathstelling? Of meer in het oosten van het land.
Iemand enig idee waar dit zou kunnen zijn?
Het is een late, kleine versie. Bathstelling? Of meer in het oosten van het land.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
In de loop der tijd verzameld op ebay.
Laatste plaats is erg interessant. Volledig aangeaard en achterzijde niet in het beton.
Lijkt me desondanks een mooi doelwit voor geschut van de overzijde van de rivier.
Lijkt me desondanks een mooi doelwit voor geschut van de overzijde van de rivier.
Mooie foto's!
Let ook bij de tweede foto op het kazemat ventilatie-aggregaat M'39 dat op zijn kant vóór de kazemat op de grond ligt
Let ook bij de tweede foto op het kazemat ventilatie-aggregaat M'39 dat op zijn kant vóór de kazemat op de grond ligt
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Nummer drie is ook een mooie. G opgesteld in uiterwaarde en kennelijk bereikbaar via een wrak bruggetje. Je moet er toch niet aan denken om die kazemat te moeten bemannen...
Mooi gezien van die aggregaat!
We verzamelen vrolijk verder, al dan niet als originele foto.
We verzamelen vrolijk verder, al dan niet als originele foto.
AvB, kan je iets zeggen over de locaties van deze kazematten? Staat dat wellicht op de foto?
Mooie foto's trouwens!
Mooie foto's trouwens!
Bijna geen idee over de locaties. Foto nr 4 van de Heeresfilmstelle noemt Mook aan de Maas. De laatste foto lijkt me ook een brug langs de Maas? Ook Mook/Katwijk?
Foto 5 zijn trouwens de lonten van springstof te zien.
Foto 5 zijn trouwens de lonten van springstof te zien.
De laatste foto betreft een geelectrificeerde spoorlijn. De lijn Nijmegen - Venlo (via Mook) was toen en nog steeds niet geelectificeerd.
Dan houd je alleen de volgende mogelijkheden over (met dank aan wikipedia)
15 mei 1938 – Middennet: Amsterdam Centraal – Utrecht – 's-Hertogenbosch – Eindhoven, Rotterdam Maas – Gouda – Utrecht, Den Haag SS – Gouda, Utrecht – Arnhem
2 april 1940 – Arnhem – Nijmegen
Lent zal het niet zijn, want dan zou je Nijmegen op de achtergrond moeten zien liggen.
Zaltbommel valt volgens mij ook af, omdat de verkeersbrug (uit 1933) er pal naast lag.
Geldermalsen ook niet.
Culemborg? Had volgens mij niet dit soort aanbruggen.
Ik vermoed de spoorbrug bij Oosterbeek. Maar dan begrijp ik niets van de keuze om daar een kazemat te plaatsen: midden in de Rosande polder, vurend naar het westen.
Zou ook nog de spoorbrug over het Amsterdam-Rijn kanaal kunnen zijn?
Dan houd je alleen de volgende mogelijkheden over (met dank aan wikipedia)
15 mei 1938 – Middennet: Amsterdam Centraal – Utrecht – 's-Hertogenbosch – Eindhoven, Rotterdam Maas – Gouda – Utrecht, Den Haag SS – Gouda, Utrecht – Arnhem
2 april 1940 – Arnhem – Nijmegen
Lent zal het niet zijn, want dan zou je Nijmegen op de achtergrond moeten zien liggen.
Zaltbommel valt volgens mij ook af, omdat de verkeersbrug (uit 1933) er pal naast lag.
Geldermalsen ook niet.
Culemborg? Had volgens mij niet dit soort aanbruggen.
Ik vermoed de spoorbrug bij Oosterbeek. Maar dan begrijp ik niets van de keuze om daar een kazemat te plaatsen: midden in de Rosande polder, vurend naar het westen.
Zou ook nog de spoorbrug over het Amsterdam-Rijn kanaal kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door wattman op 12 jul 2013, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Is de originele kleur ook wat beter te herleiden!svdb10 schreef:Mooie foto's!
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerArchief.NL
Zag ik ook 10 minuten na mijn oorspronkelijke posting.AvB schreef:Nee niet gespiegeld, zie de adelaar op de borst.
Over Oosterbeek twijfel ik nu ook gelet op de pijlers van de brug.
Ben niet 100% overtuigd, maar denk dat het de spoorbrug bij Westervoort betreft. Heb heleboel andere bruggen bekeken langs de voormalige IJssel- en Maaslinie, maar die zijn allemaal óf verkeerde type óf zonder bovenleiding goed gezien (wattman). Andere locaties (Culemborg, Oosterbeek, Zaltbommel, Hedel) vallen af omdat daar voor zover ik weet geen G-kazematten van dit type (10cm koepel) gebouwd zijn.
Als je op op http://www.beeldbankwo2.nl/ zoekt op "Westervoort" komt je een aantal onduidelijke foto's tegen waar onder deze:
Als je op op http://www.beeldbankwo2.nl/ zoekt op "Westervoort" komt je een aantal onduidelijke foto's tegen waar onder deze:
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Ook de spoorlijn Arnhem - Zevennaar is pas na de oorlog onder de draad gebracht.
Het moet een spoorlijn zijn waar reeds voor 10 mei 1940 bovenleiding hing.
Dat zijn er niet zoveel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrific ... _Nederland
Zo valt ook de spoorlijn naar Zwolle af. Het is dus zeker niet de IJssel of Maaslinie.
Aan de bovenleidingsmasten te zien zou dit het zgn. "middennet" moeten zijn.
Kom je toch op de Waal of Rijn.
Het antwoord zal uiteindelijk wel verrassend simpel zijn, maar op dit moment kom ik er niet uit.
Het moet een spoorlijn zijn waar reeds voor 10 mei 1940 bovenleiding hing.
Dat zijn er niet zoveel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrific ... _Nederland
Zo valt ook de spoorlijn naar Zwolle af. Het is dus zeker niet de IJssel of Maaslinie.
Aan de bovenleidingsmasten te zien zou dit het zgn. "middennet" moeten zijn.
Kom je toch op de Waal of Rijn.
Het antwoord zal uiteindelijk wel verrassend simpel zijn, maar op dit moment kom ik er niet uit.