"Klippfisch"

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 3690
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: "Klippfisch"

Bericht door ducatim901 » 06 apr 2008, 13:45

Ha die Paul en Klaas,
Is het niet mogelijk dat de freya (of een Freya achtigeradar) op het torentje heeft gestaan, ikdacht dat ik wel eens in één of ander boek een fotoje heb zien staan van de toren met iets er op.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 06 apr 2008, 14:15

HiJack,

Zoiets? Deze radarbettung is denk ik geen gestandaardiseerde regelbau...

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 06 apr 2008, 20:23

'n Avond lui,

Om meteen met de deur in huis te vallen. Het wordt hoog tijd voor veldwerk op die open plek. Ook lijkt het mij echter goed kunnen dat de Freya in de toren opgesteld was. Als je het stukje uit het boek van Schuurman er even naast leggen:
"(..) Van Reenen noteert in zijn dagboek: '11 maart 1943 is de houten toren op het Russenduin waarin een radiostoringapparaat was opgesteld geheel verbrand. Het was een fantastisch gezicht, vooral het branden van de steigerpalen; Bergen aan Zee was daardoor geheel verlicht. Men was juist bezig om de toren van steen op te bouwen. De oorzaak van de brand is vermoedelijk kortsluiting. Er stonden in die houten totren niet minder dan vier elektrische straalkachels te branden. Alle badkoetsen en uitkijkwagens zijn door de Duitsers weggehaald; zij moesten dienen als wachthokjes, die ingegraven werden in de duinen nabij de Waterleiding.'"

Verder komt er binnenkort vanuit mijn 'archief' meer informatie vrij over de Würzburg. Dan kom ik met een klein bewijsje naar voren...

Tim,
Zéér mooie foto van het vm. 'Bio-vacantieoord'. Grappig is dat Marco S. mij vertelde in de seventies uit de achtertuin van het Bio-vac. een oude reserve brandstoftank van een neergehaalde Spitfire had gehaald. Die had daarna nog jaren bij hem in de achtertuin liggen roesten. Er is dus degelijk wel eens wat naar beneden gekomen in omgeving Bio-vacantieoord...

Gr,

Paul

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 07 apr 2008, 00:03

pdijkstra schreef:...Verder komt er binnenkort vanuit mijn 'archief' meer informatie vrij over de Würzburg. Dan kom ik met een klein bewijsje naar voren...
Hoi Paul,

Nou je maakt me wel nieuwsgierig, hopelijk duik je snel in je 'archief' want ik ben reuze benieuwd. We hoeven toch niet te wachten tot 1 april 2009? :?

Groeten, Klaas

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 07 apr 2008, 08:45

Klasio schreef:
pdijkstra schreef:...Verder komt er binnenkort vanuit mijn 'archief' meer informatie vrij over de Würzburg. Dan kom ik met een klein bewijsje naar voren...
Hoi Paul,

Nou je maakt me wel nieuwsgierig, hopelijk duik je snel in je 'archief' want ik ben reuze benieuwd. We hoeven toch niet te wachten tot 1 april 2009? :?

Groeten, Klaas
Nee Klaas ik ben niet zo'n lolbroek, ik heb namelijk wat rare Nederlandse verzetsdocumenten van Schoorl en omgeving gevonden. Deze zijn gemaakt door een KLM vlieger die voor het verzet werkte. Daarop is informatie te vinden over Bergen aan Zee, en een 2e radarapparaat langs de kust. Ook de Wassermann wordt er op genoemd. Het complex met 'Freya' valt er helaas net buiten...

Gr,

Paul

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 07 apr 2008, 08:55

Hoi Paul,

Ben reuze beniewd naar deze gegevens, want een nieuwe Würzburg locatie is toch altijd leuk! Zou je dit stuk willen posten (of naar me mailen).

Groeten, Klaas

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2121
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door Ruud » 08 apr 2008, 21:41

Klasio schreef:Zou je dit stuk willen posten (of naar me mailen).
Posten ..... 8-)

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 09 apr 2008, 20:53

Hoi Klaas en anderen,

Zoals ik al zei, vermoedde ik dat er mogelijk een Würzburg (tijdelijk) gestaan heeft bij Bergen aan Zee. Ik heb de verzetsdocumenten even opgezocht, en daar spreekt men in de overzichtslijst van een 'vierkantluisterapparaat'. Hier mee zou men de Freya kunnen bedoelen. Ik denk dit niet. Want op de bijgaande lijst word op een kaart een stip met daarbij het nummer gegeven. Hier staat dit apparaat op ongeveer de locatie zoals aangegeven op de GoogleEarth foto.

Het Russenduin wordt ook genoemd op lijst twee, hier spreekt men van een 'radiolocator'. Dus wat is het apparaat wat op deze locatie zou moeten staan? Geen Freya. In het Vliegveld Bergen boek wordt, voorzover ik weet, verwezen naar onder andere een Würzburg.

Wie kan deze informatie ontkrachten??

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
tim
Berichten: 2918
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: "Klippfisch"

Bericht door tim » 09 apr 2008, 21:46

ha paul, in plaats van ontkrachten, zal je bedoelen: ''wie kan deze informatie bevestigen''.
die verzetsdocumenten zijn vaak niet zo accuraat als wij zouden willen....
zo stonden er bij scheveningen langs de kust om de 100 meter betonnen bunkers met 7 schietgaten , met daarin 10cm kanonnen :D

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 10 apr 2008, 00:08

Hoi Paul,

Ik ben het spoor echt helemaal bijster... Je begint in dit forumitem met dat er in Bergen aan Zee in Stp XVIII behalve de Wassermann L ook een Würzburg en een Freya met zekerheid heeft gestaan. Dan verwijs je naar het boek van Johan Schuurman, ‘Villa de Dennen’, maar dat gaat niet over de Freya maar over de Wassermann. Vervolgens type je heel veel tekst uit Johans boek over, die eigenlijk niet echt relevant is voor de Wurzburg en Freya. Dan staat die Würzburg opeens waarschijnlijk in Marine Batt. Bergen. Volgend bericht spreekt over bewijs ergens in een donkere hoek van je archief. Je maakt het nog eens extra spannend met een door een KLM vlieger gemaakte verzetsdocumenten over radar bij Bergen… In je mailtje aan mij schrijf je dat de verzetsdocs gaan over een paraboolvormig radarapparaat tussen Bergen aan Zee en Schoorl aan Zee, maar op het forum heb je het over een ‘vierkantluisterapparaat'. :roll: :roll: :roll:

Trouwens van je laatste forumbericht begrijp ik helemaal niets. Je schrijft “Zoals ik al zei, vermoedde ik dat er mogelijk een Würzburg (tijdelijk) gestaan heeft bij Bergen aan Zee. Ik heb de verzetsdocumenten even opgezocht, en daar spreekt men in de overzichtslijst van een 'vierkantluisterapparaat'. Hier mee zou men de Freya kunnen bedoelen. Ik denk dit niet.” Hoezo denk je dit niet? Wat heeft dit doc nou te maken met jouw vermeende Würzburg, niets toch? Op je kaart schrijf je bij de locatie van het ‘vierkantluiterapparaat’ de tekst “vermoedelijke locatie Würzburg”, maar waarom je hier een Würzburg van maakt begrijp ik echt niet?

Zoals Tim ook al aangeeft, denk ik niet dat je dit soort vreemde conclusies uit verzetsdocumenten kan maken. Zo komen die hardnekkige fouten in omloop. De radarsituatie rond Bergen is al gecompliceerd genoeg. Dit omdat nog niet alle gegevens boven water zijn. Ik houd het voorlopig dus liever op betrouwbaardere primaire bronnen als Duitse doc en de Britse Intell reports. Voor regio Bergen kom ik dan op de volgende gegevens:

Voor de Luftwaffe:

Camperduin:
Wn 33a L, Elektra Sonne, troepen; Kdo. Elektra
XV HL, FluWa

Schoorl:
Wn 34 L, Bernard, 8.Ln.Flugs.Rgt.West.

Bergen:
Klapperstorch, FuMB, 6.Ln.Fu.H.Rgt.West (op het Russenduin)
Klippfisch, 3e Ornung FunkMess, die rapporteerde aan Luftflotte Reich (locatie onbekend)
Laubfrosch, FuMB (locatie onbekend)
XVIII HL, Wassermann L, 13./Ln.Rgt.Holl.
Freya-achtige op 52 39' 58" N, 4 38' 29", dit is ook op Russenduin (Stelling & code onbekend, komt alleen voor in Britse Intell, niet in Duitse docs)
(n.b. FuMB is FunkmessBeobachtung, dus geen echte radar, maar apparatuur voor het uitpeilen van vijandelijke radarsignalen)

Egmond:
XIX HL, FluWa 23, 13.Ln.Rgt.

Castricum:
Wn 38 L, Elefant, 14./Ln.Vers.Rgt. & Ln.St.Bergen
Stp XXII HL, FluWa, 13./Res.Lg.N.Rgt.Holl.


Voor de Kriegsmarine:

Camperduin:
Harri' in Stp XV Batt Kamp
..Seetakt: FuMO 5 'Boulogne', FuMO 214 'Würzburg Riese', 52º 43' 25" N., 04º 38' 29" O., 35 m hoogte
..FuMB: FuMB 4 'Samos', FuMB 5 'Fanö', FuMB 11 'Korfu 812', FuMB 15 'Korfu 274'

Egmond:
'Egon' in Stp. XIX, Batterie 'Egmond am See'
..Seetakt: FuMO 214 'Würzburg Riese', 52º 36' 55" N., 04º 37' 15" O., 18 m. hoogte

In bovenstaand lijstje mist de conenaam Max. In veel boeken wordt de Wassermann L in XVIII HL aangeduid als stelling Max. In veel andere boeken wordt de codenaam Max weer gekoppeld aan de Elefant in Wn 38L. Wat is juist? Ik weet het niet, heb hiervoor nog nooit een betrouwbare primaire bron gezien.

Dus Paul, best wel mogelijk dat je 'vierkantluisterapparaat' een toevoeging aan dit lijstje is, maar betwijfel dit. Het is zeker geen Würzburg, de kreet 'vierkantluisterapparaat' zou eerder doen denken aan een Freya-achtige. Mogelijk bedoelen ze hierme de FuMO 5 van Batt Kamp, tenslotte is de locatiebepaling in dit soort verzetsdocs vaak niet al te nauwkeurig.

Groeten, Klaas
Laatst gewijzigd door Klasio † op 10 apr 2008, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 10 apr 2008, 09:17

aiaiai, gisteravond laat een foutje gemaakt in bovenstaand berichtje: Klippfisch en Klapperstorch door de war gehaald. :oops: :oops: Klippfisch is natuurlijk de 3e Ordnungstelling die rapporteerde aan Luftflotte Reich en Klapperstorch de FuMB stelling. Ik heb bovenstaand berichtje hierop aangepast voor de duidelijkheid en om de opsomming correct te houden. Sorry voor het ongemak... :oops: :oops:

Klaas

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 10 apr 2008, 10:59

Hoi Klaas en Tim

Het kan natuurlijk heel goed dat deze informatie onjuist is. Voor ik er ook mee verder ga, zoek ik eerst even verder. Dat verzetsdocumentje van Bergen aan Zee, dat post ik hier vanavond even. Dat is gemaakt door KLM -vlieger Frans Peetoom, die voor de Britten in de oorlog veel gecarteerd heeft van Bergen aan Zee en omgeving.

Vanavond meer informatie!

Gr,

Paul

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 10 apr 2008, 11:21

Paul,

Het gaat er niet om of de informatie juist of onjuist is, maar om hoe jij aan het idee komt van de Würzburg bij Bergen? Uit de verschillende informatie die je steeds aanhaalt kan ik met geen mogelijkheid iets halen wat ook maar een beetje op een Würzburg lijkt. Maar toch blijf je het steeds maar hebben over een Würzburg??

Groeten, Klaas

pauldijkstra

Re: "Klippfisch"

Bericht door pauldijkstra » 10 apr 2008, 16:52

Hoi Klaas,

Hier een Duits documentje met een onbekend radarapparaat erop. Zoals ik je ook al mailde gaat het om een Ln. Sonderanlage. Alleen nu staan er wat Duitse gegevens bij.

Wat betreft de Würzburg:
Ik denk dat er wat fouten door mij gemaakt zijn. :? Ik heb altijd begrepen, uit onder andere het boek 'Kamp Schoorl door Albert Boer', en Vliegveld Bergen door Johan Schuurman, dat er in Bergen aan Zee een Würzburg gestaan heeft. Allicht verkeerd gelezen. Ik zal het documentje van de KLM ook nog even bijvoegen vanavond. Wordt vervolgt... (en nee, geen 1 april 2009!!)

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Klasio †

Re: "Klippfisch"

Bericht door Klasio † » 10 apr 2008, 17:18

Hoi Paul,

Foutjes maken we allemaal en dat is niet erg hoor. De radar situatie rond Bergen zit ingewikkeld in elkaar en een vautje is zo gemaakt. Het leuke van dit forum is dat we hopelijk met elkaar de juiste gegevens boven water kunnen krijgen.

Uit je Duitse document haal ik geen onbekend radarapparaat. Het doc gaat volgens mij over het overdragen van verantwoordelijkheden over troepen en stellingen van vliegveld Bergen naar vliegveld Schiphol. Het enige wat in het doc te maken heeft met radar, is de verwijzing over bewakingstroepen (Ld.Sch.Zug 247/VI & Ld.Sch.Zug 117/VI) in Ln.Sonderanlage Elefant.

Groeten, Klaas

Plaats reactie

Terug naar “Radar”