Pagina 2 van 64

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 18 mar 2009, 16:19
door Whampsy
Hee,
Nee, ik heb de textures zelf gemaakt. De stenen met behulp van een tutorial en de rest was een beetje improviseren en gebruikmaken van het beetje kennis wat ik al had :D
Maar het licht heeft het meeste gedaan, als ik een ander soort licht had gebruikt zou het er een stuk minder mooi uitzien..

Jeffrey

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 18 mar 2009, 18:53
door Bas de Mos
Hoe veel tijd gaat er eigelijk in het maken van zo'n model zitten? Wil het tog ook wel eens gaan proberen mits het niet te veel tijd kost(ik vrees van wel :P ).

edit: kom ik er na 17 jaar op deze aarbol rond te wandelen toch nog achter dat het 'toch' is in plaats van 'tog' :roll:

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 18 mar 2009, 19:18
door ErwinZ
Ligt eraan hoe goed je de software kent en of je een goeie bouwtekening heb. De versie die ik bovenaan heb gepost was ik een aantal dagen (vrije tijd) mee bezig, inclusief de software leren kennen. Over dat model was ik niet tevreden dus heb ik hem overnieuw gemaakt en toen ging het ineens in een paar uur. Nu moet ik nog een texture maken en een bumpmap, en dat gaat ook wel weer een paar uur kosten. Een gevorderdere 3D'er doet een dergelijke Tobruk in een uurtje of 2 of mss wel sneller.

@Whampsy. Ik vind het jammer dat de stenen zo raar lopen bij de riggels bovenaan de muren. (maar het is nog 'work in progress' neem ik aan?)

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 21 mar 2009, 12:02
door Whampsy
Ik ben hier wel een aantal weken mee bezig geweest, maar het hangt er ook vanaf hoe precies je bent. Ik wou elk muurtje op precies de goeie plek hebben en dan gaat er wel eens wat fout enzo en dan kan je weer een heel stuk overnieuw doen. En ik was er ook niet heel vaak mee bezig, dan weer een weekje wel en dan weer een weekje niet. Ik denk dat je in een dag of 2/3, hele dagen en als je de software kent, wel klaar kunt zijn.
ErwinZ schreef:@Whampsy. Ik vind het jammer dat de stenen zo raar lopen bij de riggels bovenaan de muren. (maar het is nog 'work in progress' neem ik aan?)
Ja, dat ga ik nog veranderen ja, ik heb er alleen nog niks voor gevonden.. De omgeving moet ook nog mooier worden, maar dit was ff om te kijken hoe het totaalplaatje eruit moest gaan zien.

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 05 apr 2009, 23:24
door svdb10
Hallo,

Weliswaar geen 'bunker' in 3d, maar wellicht toch de moeite waard? Mijn 3d tekeningen van een hefkoepel van een standaardfort model A van de Stelling v. Amsterdam. Model is niet helemaal af; er missen nog wat details. Bovendien heb ik me nog niet of nauwelijks bezig gehouden met texturing en belichting. Uiteindelijk doel is/was (?) het maken van een animatie van een bewegende hefkoepel. Maar of ik daar ooit aan toe kom?
Hefkoepel 020.jpg
Hefkoepel 021.jpg
Hefkoepel 026.jpg
Deze hefkoepel maakt overigens deel uit van een groter project: het fort bij Aalsmeer (zie bijgevoegde schermprint). Maar dit project ligt al weer jaartje of twee stil door gebrek aan tijd/motivatie... noem maar op. Ik vind vooral het tekenen zelf en het zoeken naar geschikte afbeeldingen om eea zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven leuk. Het uiteindelijk afmaken van iets speelt eigenlijk een ondergeschikte rol.
Fort.gif
Ik teken met behulp van blender 3d. Een gratis (open source) pakket dat eigenlijk dezelfde mogelijkheden biedt als de grote (en zeer dure) tekenpakketten. Niet écht makkelijk om te leren, maar gelukkig is er volop hulp op internet te vinden in de vorm van forums, tutotials, wiki's etc.

Gr. Sander

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 06 apr 2009, 00:21
door PdK
Dag Sander,

3D tekeningen brengen op forums vaak uiteenlopende meningen met zich mee, maar tekeningen als deze geven toch weer een unieke beeld. En de werking van zo'n stuk geschut wordt erg visueel duidelijk.
Dank voor het delen!

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 06 apr 2009, 10:12
door svdb10
Hallo Peter,

Je hebt helemaal gelijk; door het tekenen wordt je gedwongen je te verdiepen in de precieze werking van een hefkoepel, waardoor je ook beter inzicht krijgt in hoe zo'n complex mechanisme functioneerde.
Hoewel zo'n koepel op het eerste gezicht vrij simpel is, blijkt het toch behoorlijk lastig om de details goed te krijgen. Behalve de overbekende tekening (front- en zijzicht) die je invrijwel alle publcaties telkens opnieuw tegenkomt, bestaan er bitter weinig goede foto's of afbeeldingen van de (nederlandse) hefkoepels. Zelf heb ik destijds wat foto's gemaakt van de 57mm hefkoepel in Fort Loncin (Luik) maar deze is duidelijk anders geconstrueerd (géén Gruson koepel). Voor zover ik weet zijn de bewaard gebleven hefkoepels in de forten Est en Quest (Feste KW II bij Mutzig) wél van een vergelijkbaar model, maar die zijn helaas niet zomaar te bezoeken. Inmiddels heeft men in het bijbehorende museum een fraai schaalmodel van deze hefkoepels gemaakt, maar dat bestond nog niet toen ik dat fort een aantal jaren geleden bezocht. Door goed te zoeken op internet komt men zo af-en-toe wel wat foto's tegen van deze koepels, maar het blijft puzzelen. Overigens maakt dat het ook weer leuk! :D

Ik zal binnenkort ook wat afbeeldingen plaatsen van een model waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest; een kanon van 7L40 (wiegaffuit, middelpivot) zoals dat stond opgesteld aan boord van de pantserschepen van de Koningin-Regentes klasse. Hetzelfde geschut is later gebruikt als kustgeschut én stond in de meidagen opgesteld bij Rhenen en Ochten om de grote rivieren te bestrijken.

Gr. Sander

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 06 apr 2009, 23:17
door mechelsbruggehoofd
Beste SVDB, netjes gemaakt,
zoals je zegt, er mankeert een klein beetje texturing om het echt tot leven te brengen.
3D geeft toch vaak een extra inzicht, zoals je hier mooi het tegengewicht kunt zien bengelen.

Tenslotte : een hele grote Chapeau om dit met Blender klaar te spelen.
Iedereen die het geprobeerd heeft, zoals ik, weet waarover ik het heb.

Zelf ben ik overgeschakeld naar http://www.cheetah3d.com/
enkel voor Mac, en niet echt duur.

Groeten !

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 08 apr 2009, 20:52
door Annelies
Geen Atlantikwall maar Maginot Linie, fort de Schoenenbourg:
a1.jpg
a2.jpg
a3.jpg
a5.jpg
'Zo hebben ze het hele fort in beeld gebracht.
Te vinden op: http://www.lignemaginot.com/menu10/indexen.htm" target="_blank
Klik links iin het menu op Le fort de Schoenenbourg, en dan op Le Schoenenbourg en trois dimensions (3D)

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 09 apr 2009, 17:42
door Whampsy
He Sander,

Wow, die hefkoepel ziet er goed uit zeg! Ik probeer ook wel eens van dit soort dingen. Maar zoals jij ook al zei; het gebrek aan motivatie. Het beginnen is leuk, maar dan wordt het al snel saai. Ik ben vaak een maand, of een paar weken, heel actief bezig, en dan weer even niet.

Dat blender heb ik ook eens geprobeerd, maar ik gebruikte al 3ds max en Blender ziet er dan ineens heel ingewikkeld uit. Dus ik heb me daar verder niet in verdiept... Waar haal jij eigenlijk je tekeningen van kannonen of zo'n hefconstructie vandaan? Ik kan ze nooit vinden.

Jeffrey

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 09 apr 2009, 20:08
door pauldijkstra
Hoi Jeffrey,
10,5cm Flakkoepel heb ik hier wel liggen op tekening, 'gewoon' uit het BundesArchiv.
Gr,
Paul

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 09 apr 2009, 23:31
door Whampsy
Vet! :D
Zou je die ff willen mailen? Als het goed is heb je m'n email wel..

bvd, Jeffrey

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 11 apr 2009, 09:55
door Sjarel
Weet iemand hier hoe je met google sketch up (gratis versie) een goede panzerkoepel kan maken? lukt mij niet.
hier een wat plaatje van Bunkers die met sketch up zijn gemaakt.
walzkroper11.JPG
Walzkorper 2.JPG
sketch up.JPG
612.JPG
612 2.JPG

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 13 apr 2009, 23:39
door Jeroen
Dag Sjarel

Om die bol vorm te maken moet je de follow-me-tool gebruiken.
Teken de omtrek van de koepel en teken de doorsnede. Met de follow-me-tool trek je de doorsnede over de omtrek.

http://www.youtube.com/watch?v=V6pAxS7AFQA&hl=nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hier een link met hoe je een bol moet maken. (zelfde principe)

En mijn 612 van alweer een lange tijd geleden.
Groetjes Jeroen

Re: Bunkers in 3D.

Geplaatst: 14 apr 2009, 17:05
door Sjarel
Dat ziet er erg netjes uit trouwens , ik heb erg moeilijk gedaan voor mijn 612 en lukt me nog steeds niet mooi...
Dankje voor de tip zal het vandaag weer proberen :P



Jeroen schreef:Dag Sjarel

Om die bol vorm te maken moet je de follow-me-tool gebruiken.
Teken de omtrek van de koepel en teken de doorsnede. Met de follow-me-tool trek je de doorsnede over de omtrek.

http://www.youtube.com/watch?v=V6pAxS7AFQA&hl=nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hier een link met hoe je een bol moet maken. (zelfde principe)

En mijn 612 van alweer een lange tijd geleden.
Groetjes Jeroen