Bunkers in 3D.

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Whampsy »

Hee,
Nee, ik heb de textures zelf gemaakt. De stenen met behulp van een tutorial en de rest was een beetje improviseren en gebruikmaken van het beetje kennis wat ik al had :D
Maar het licht heeft het meeste gedaan, als ik een ander soort licht had gebruikt zou het er een stuk minder mooi uitzien..

Jeffrey
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Bas de Mos »

Hoe veel tijd gaat er eigelijk in het maken van zo'n model zitten? Wil het tog ook wel eens gaan proberen mits het niet te veel tijd kost(ik vrees van wel :P ).

edit: kom ik er na 17 jaar op deze aarbol rond te wandelen toch nog achter dat het 'toch' is in plaats van 'tog' :roll:
Laatst gewijzigd door Bas de Mos op 18 mar 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door ErwinZ »

Ligt eraan hoe goed je de software kent en of je een goeie bouwtekening heb. De versie die ik bovenaan heb gepost was ik een aantal dagen (vrije tijd) mee bezig, inclusief de software leren kennen. Over dat model was ik niet tevreden dus heb ik hem overnieuw gemaakt en toen ging het ineens in een paar uur. Nu moet ik nog een texture maken en een bumpmap, en dat gaat ook wel weer een paar uur kosten. Een gevorderdere 3D'er doet een dergelijke Tobruk in een uurtje of 2 of mss wel sneller.

@Whampsy. Ik vind het jammer dat de stenen zo raar lopen bij de riggels bovenaan de muren. (maar het is nog 'work in progress' neem ik aan?)
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Whampsy »

Ik ben hier wel een aantal weken mee bezig geweest, maar het hangt er ook vanaf hoe precies je bent. Ik wou elk muurtje op precies de goeie plek hebben en dan gaat er wel eens wat fout enzo en dan kan je weer een heel stuk overnieuw doen. En ik was er ook niet heel vaak mee bezig, dan weer een weekje wel en dan weer een weekje niet. Ik denk dat je in een dag of 2/3, hele dagen en als je de software kent, wel klaar kunt zijn.
ErwinZ schreef:@Whampsy. Ik vind het jammer dat de stenen zo raar lopen bij de riggels bovenaan de muren. (maar het is nog 'work in progress' neem ik aan?)
Ja, dat ga ik nog veranderen ja, ik heb er alleen nog niks voor gevonden.. De omgeving moet ook nog mooier worden, maar dit was ff om te kijken hoe het totaalplaatje eruit moest gaan zien.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door svdb10 »

Hallo,

Weliswaar geen 'bunker' in 3d, maar wellicht toch de moeite waard? Mijn 3d tekeningen van een hefkoepel van een standaardfort model A van de Stelling v. Amsterdam. Model is niet helemaal af; er missen nog wat details. Bovendien heb ik me nog niet of nauwelijks bezig gehouden met texturing en belichting. Uiteindelijk doel is/was (?) het maken van een animatie van een bewegende hefkoepel. Maar of ik daar ooit aan toe kom?
Hefkoepel 020.jpg
Hefkoepel 021.jpg
Hefkoepel 026.jpg
Deze hefkoepel maakt overigens deel uit van een groter project: het fort bij Aalsmeer (zie bijgevoegde schermprint). Maar dit project ligt al weer jaartje of twee stil door gebrek aan tijd/motivatie... noem maar op. Ik vind vooral het tekenen zelf en het zoeken naar geschikte afbeeldingen om eea zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven leuk. Het uiteindelijk afmaken van iets speelt eigenlijk een ondergeschikte rol.
Fort.gif
Ik teken met behulp van blender 3d. Een gratis (open source) pakket dat eigenlijk dezelfde mogelijkheden biedt als de grote (en zeer dure) tekenpakketten. Niet écht makkelijk om te leren, maar gelukkig is er volop hulp op internet te vinden in de vorm van forums, tutotials, wiki's etc.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door PdK »

Dag Sander,

3D tekeningen brengen op forums vaak uiteenlopende meningen met zich mee, maar tekeningen als deze geven toch weer een unieke beeld. En de werking van zo'n stuk geschut wordt erg visueel duidelijk.
Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door svdb10 »

Hallo Peter,

Je hebt helemaal gelijk; door het tekenen wordt je gedwongen je te verdiepen in de precieze werking van een hefkoepel, waardoor je ook beter inzicht krijgt in hoe zo'n complex mechanisme functioneerde.
Hoewel zo'n koepel op het eerste gezicht vrij simpel is, blijkt het toch behoorlijk lastig om de details goed te krijgen. Behalve de overbekende tekening (front- en zijzicht) die je invrijwel alle publcaties telkens opnieuw tegenkomt, bestaan er bitter weinig goede foto's of afbeeldingen van de (nederlandse) hefkoepels. Zelf heb ik destijds wat foto's gemaakt van de 57mm hefkoepel in Fort Loncin (Luik) maar deze is duidelijk anders geconstrueerd (géén Gruson koepel). Voor zover ik weet zijn de bewaard gebleven hefkoepels in de forten Est en Quest (Feste KW II bij Mutzig) wél van een vergelijkbaar model, maar die zijn helaas niet zomaar te bezoeken. Inmiddels heeft men in het bijbehorende museum een fraai schaalmodel van deze hefkoepels gemaakt, maar dat bestond nog niet toen ik dat fort een aantal jaren geleden bezocht. Door goed te zoeken op internet komt men zo af-en-toe wel wat foto's tegen van deze koepels, maar het blijft puzzelen. Overigens maakt dat het ook weer leuk! :D

Ik zal binnenkort ook wat afbeeldingen plaatsen van een model waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest; een kanon van 7L40 (wiegaffuit, middelpivot) zoals dat stond opgesteld aan boord van de pantserschepen van de Koningin-Regentes klasse. Hetzelfde geschut is later gebruikt als kustgeschut én stond in de meidagen opgesteld bij Rhenen en Ochten om de grote rivieren te bestrijken.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
mechelsbruggehoofd

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Beste SVDB, netjes gemaakt,
zoals je zegt, er mankeert een klein beetje texturing om het echt tot leven te brengen.
3D geeft toch vaak een extra inzicht, zoals je hier mooi het tegengewicht kunt zien bengelen.

Tenslotte : een hele grote Chapeau om dit met Blender klaar te spelen.
Iedereen die het geprobeerd heeft, zoals ik, weet waarover ik het heb.

Zelf ben ik overgeschakeld naar http://www.cheetah3d.com/
enkel voor Mac, en niet echt duur.

Groeten !
Annelies

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Annelies »

Geen Atlantikwall maar Maginot Linie, fort de Schoenenbourg:
a1.jpg
a2.jpg
a3.jpg
a5.jpg
'Zo hebben ze het hele fort in beeld gebracht.
Te vinden op: http://www.lignemaginot.com/menu10/indexen.htm" target="_blank
Klik links iin het menu op Le fort de Schoenenbourg, en dan op Le Schoenenbourg en trois dimensions (3D)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Whampsy »

He Sander,

Wow, die hefkoepel ziet er goed uit zeg! Ik probeer ook wel eens van dit soort dingen. Maar zoals jij ook al zei; het gebrek aan motivatie. Het beginnen is leuk, maar dan wordt het al snel saai. Ik ben vaak een maand, of een paar weken, heel actief bezig, en dan weer even niet.

Dat blender heb ik ook eens geprobeerd, maar ik gebruikte al 3ds max en Blender ziet er dan ineens heel ingewikkeld uit. Dus ik heb me daar verder niet in verdiept... Waar haal jij eigenlijk je tekeningen van kannonen of zo'n hefconstructie vandaan? Ik kan ze nooit vinden.

Jeffrey
pauldijkstra

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jeffrey,
10,5cm Flakkoepel heb ik hier wel liggen op tekening, 'gewoon' uit het BundesArchiv.
Gr,
Paul
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Whampsy »

Vet! :D
Zou je die ff willen mailen? Als het goed is heb je m'n email wel..

bvd, Jeffrey
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Sjarel »

Weet iemand hier hoe je met google sketch up (gratis versie) een goede panzerkoepel kan maken? lukt mij niet.
hier een wat plaatje van Bunkers die met sketch up zijn gemaakt.
walzkroper11.JPG
Walzkorper 2.JPG
sketch up.JPG
612.JPG
612 2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:19

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Jeroen »

Dag Sjarel

Om die bol vorm te maken moet je de follow-me-tool gebruiken.
Teken de omtrek van de koepel en teken de doorsnede. Met de follow-me-tool trek je de doorsnede over de omtrek.

http://www.youtube.com/watch?v=V6pAxS7AFQA&hl=nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hier een link met hoe je een bol moet maken. (zelfde principe)

En mijn 612 van alweer een lange tijd geleden.
Groetjes Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Bunkers in 3D.

Bericht door Sjarel »

Dat ziet er erg netjes uit trouwens , ik heb erg moeilijk gedaan voor mijn 612 en lukt me nog steeds niet mooi...
Dankje voor de tip zal het vandaag weer proberen :P



Jeroen schreef:Dag Sjarel

Om die bol vorm te maken moet je de follow-me-tool gebruiken.
Teken de omtrek van de koepel en teken de doorsnede. Met de follow-me-tool trek je de doorsnede over de omtrek.

http://www.youtube.com/watch?v=V6pAxS7AFQA&hl=nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hier een link met hoe je een bol moet maken. (zelfde principe)

En mijn 612 van alweer een lange tijd geleden.
Groetjes Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”