Bunkers in 3D.
- ducatim901
- Berichten: 4028
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Bunkers in 3D.
Petje af hoor jongens!!!
Nou ik doe het jullie niet na, heb er het geduld niet voor, 2D met Autocad is al slaapverwekkend genoeg.
Maar het ziet er zo gezegd erg netjes uit.
Jack.
Nou ik doe het jullie niet na, heb er het geduld niet voor, 2D met Autocad is al slaapverwekkend genoeg.
Maar het ziet er zo gezegd erg netjes uit.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Bunkers in 3D.
Ben verder gegaan met de open flak beddingen van termunten. Grootste punt van ergenis is niet de 3d software maar de BRV kaarten die onduidelijk zijn of niet kloppen
Dus als iemand nog tekeningen heeft van een dergelijke bedding dan hoor ik het graag
Dus als iemand nog tekeningen heeft van een dergelijke bedding dan hoor ik het graag
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bunkers in 3D.
Een testje van de 4 12,8 cm Flak beddingen van Termunten. Degene rechts bestaat nog steeds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bunkers in 3D.
Hallo Erwin,
Complimenten, dat begint er al heel aardig uit te zien!
Teken je vooral om jezelf bezig te houden (zoals ik) of heb je ook een uiteindelijk doel? Bv voor een website, informatieve borden, publicaties...
Heb je stiekum ook al nagedacht over het tekenen van de kanonnen die op deze bunkers hebben gestaan? Dan gaat het plaatje pas écht leven! Maar da's (in mijn beleving) een aanzienlijk lastigere klus dan het tekenen van een bunker (die toch voor het grootste gedeelte uit rechte hoeken bestaat)
Gr. Sander
Complimenten, dat begint er al heel aardig uit te zien!
Teken je vooral om jezelf bezig te houden (zoals ik) of heb je ook een uiteindelijk doel? Bv voor een website, informatieve borden, publicaties...
Heb je stiekum ook al nagedacht over het tekenen van de kanonnen die op deze bunkers hebben gestaan? Dan gaat het plaatje pas écht leven! Maar da's (in mijn beleving) een aanzienlijk lastigere klus dan het tekenen van een bunker (die toch voor het grootste gedeelte uit rechte hoeken bestaat)
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1234
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Bunkers in 3D.
Dat ziet er goed uit zo een batterij in 3d.
Ben benieuwd hoe het eruit zal zien als het klaar is!
Ben benieuwd hoe het eruit zal zien als het klaar is!
Lord of the Ringstand
Re: Bunkers in 3D.
Het is voornamelijk om mijn 3D skills bij te houden en uit te breiden. Uiteindelijk wil ik het wel gebruiken op een website, maar het maken van een website (de content) is waarschijnlijk nog meer werk dan het 3D'en
De kannonen moeten er wel op uiteraard!! Alleen heb ik nog geen bouwtekening gevonden van een 10,5 cm en 12,8 cm Flak.
De kannonen moeten er wel op uiteraard!! Alleen heb ik nog geen bouwtekening gevonden van een 10,5 cm en 12,8 cm Flak.
Re: Bunkers in 3D.
Sorry, maar met tekeningen van duits FLAK-geschut kan ik jou niet helpen; mijn interessegebied ligt meer in het tijdvak 1885-1914. Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat er over WOII en duitse wapens zó veel gepubliceerd is, dat het vinden van tekeningen niet zo moeilijk moest zijn. Maar kennelijk valt dat nog niet mee! Maar in ieder geval succes bij jouw speurtocht!
Uit eigen ervaring kan ik nog melden dat het startpunt idealiter 3 tekeningen zijn (uiteraard op dezelfde schaal): een zij-, voor- en bovenaanzicht. Daarnaast zijn goede foto's van het na te tekenen kanon hoogst noodzakelijk: op grond van de tekeningen kun je vaak nét niet afleiden hoe bepaalde onderdelen eruit zien.
Zelf ben ik momenteel bezig met het 3D-natekenen van een nederlands 15cm L/40 kanon op wiegaffuit (voormalig marinegeschut). Weliswaar beschik ik wél over tekeningen (niet zo scherp als ik zou wensen), maar goede foto's waarop details van de affuit te zien zijn heb ik nog nauwelijks gevonden. Dan blijkt toch al snel de beperking van alleen maar werken vanaf tekeningen. Ik ben meer tijd kwijt met puzzelen en onscherpe foto's bestuderen, dan met daadwerkelijk tekenen!
Zodra mijn project wat verder is zal ik wel eens wat plaatjes posten.
Uit eigen ervaring kan ik nog melden dat het startpunt idealiter 3 tekeningen zijn (uiteraard op dezelfde schaal): een zij-, voor- en bovenaanzicht. Daarnaast zijn goede foto's van het na te tekenen kanon hoogst noodzakelijk: op grond van de tekeningen kun je vaak nét niet afleiden hoe bepaalde onderdelen eruit zien.
Zelf ben ik momenteel bezig met het 3D-natekenen van een nederlands 15cm L/40 kanon op wiegaffuit (voormalig marinegeschut). Weliswaar beschik ik wél over tekeningen (niet zo scherp als ik zou wensen), maar goede foto's waarop details van de affuit te zien zijn heb ik nog nauwelijks gevonden. Dan blijkt toch al snel de beperking van alleen maar werken vanaf tekeningen. Ik ben meer tijd kwijt met puzzelen en onscherpe foto's bestuderen, dan met daadwerkelijk tekenen!
Zodra mijn project wat verder is zal ik wel eens wat plaatjes posten.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Re: Bunkers in 3D.
Interesant onderwerp !
Ik was / ben op zoek naar textures van bunkers en kwam zo hier terecht.
Even voorstellen : Wim van der Velden
Ben van huis uit opgegroeid met autocad en 3D modellen en geïntereseerd in bunkers en fortificaties. Waarom weet ik ook niet maar mischien een "holbewoner" gen.
Maar goed vorig jaar op vakantie aan de franse kust met de familie, de Turm IV van de Todt batterij bezocht. Lekker groot en open dus vrij toegankelijk ! Om nu het waarom uit te leggen aan vier dochters ben ik thuis aan de slag gegaan om een 3D model te maken. Je moet toch je kennis op peil houden.
Om een lang verhaal kort te houden: een 3D model van Todt was er al, tesamen met veel andere modellen op de site van een vriendelijke belg ( http://www.fortiff.be/regelbau/). In goed overleg (engels) kun je via hem ook onderdelen van fortificaties krijgen zoals bv een luchtfilter unit of bunkerkachel.
Maar goed idee was geboren en om de één of andere manier kwam ik op de website van museum Hanstholm terecht. Daar staat ook een tekening van een joekel van een kanon, een SK38/C4 of te wel een 38cm scheepkanon op.
Mooie uitdaging. Kontakt opgenomen met de museum curator en afgesproken om het hele complex in een 3D model te tekenen. Eerste resultaten kun je vinden op: www.petromax.nl/Hanstholm.html
Ondanks het feit dat er kopiën zijn van de originele duitse bouwtekeningen, was de ontcijfering en realisering niet éénvoudig. Vele dagen is de curator bezig geweest om het bunkercomplex op te meten en te fotograferen ! En ik om de tekeningen na te tekenen in autocad en daarna als 3D model in sketchup.
Het bleek namelijk dat de bouwploeg niet exact de tekeningen gevolgd hadden en op diverse plaatsen kwam de werkelijkheid niet overeen met de tekeningen.
Wat hier dus al gemeld is klopt:
- tekeningen zijn inkompleet en van slechte kwaliteit.
- de werking van een constructie of de idee achter een bouwvorm komen pas aan het licht bij het maken van een goed 3D model.
Maar om terug te keren tot het begin: heeft iemand ook al een voorraad toepasbare (bunker) textures ? De textures die ik nu heb zijn van gemaakte fotos en passen vaak alleen maar op die lokatie.
Groet,
Wim
Ik was / ben op zoek naar textures van bunkers en kwam zo hier terecht.
Even voorstellen : Wim van der Velden
Ben van huis uit opgegroeid met autocad en 3D modellen en geïntereseerd in bunkers en fortificaties. Waarom weet ik ook niet maar mischien een "holbewoner" gen.
Maar goed vorig jaar op vakantie aan de franse kust met de familie, de Turm IV van de Todt batterij bezocht. Lekker groot en open dus vrij toegankelijk ! Om nu het waarom uit te leggen aan vier dochters ben ik thuis aan de slag gegaan om een 3D model te maken. Je moet toch je kennis op peil houden.
Om een lang verhaal kort te houden: een 3D model van Todt was er al, tesamen met veel andere modellen op de site van een vriendelijke belg ( http://www.fortiff.be/regelbau/). In goed overleg (engels) kun je via hem ook onderdelen van fortificaties krijgen zoals bv een luchtfilter unit of bunkerkachel.
Maar goed idee was geboren en om de één of andere manier kwam ik op de website van museum Hanstholm terecht. Daar staat ook een tekening van een joekel van een kanon, een SK38/C4 of te wel een 38cm scheepkanon op.
Mooie uitdaging. Kontakt opgenomen met de museum curator en afgesproken om het hele complex in een 3D model te tekenen. Eerste resultaten kun je vinden op: www.petromax.nl/Hanstholm.html
Ondanks het feit dat er kopiën zijn van de originele duitse bouwtekeningen, was de ontcijfering en realisering niet éénvoudig. Vele dagen is de curator bezig geweest om het bunkercomplex op te meten en te fotograferen ! En ik om de tekeningen na te tekenen in autocad en daarna als 3D model in sketchup.
Het bleek namelijk dat de bouwploeg niet exact de tekeningen gevolgd hadden en op diverse plaatsen kwam de werkelijkheid niet overeen met de tekeningen.
Wat hier dus al gemeld is klopt:
- tekeningen zijn inkompleet en van slechte kwaliteit.
- de werking van een constructie of de idee achter een bouwvorm komen pas aan het licht bij het maken van een goed 3D model.
Maar om terug te keren tot het begin: heeft iemand ook al een voorraad toepasbare (bunker) textures ? De textures die ik nu heb zijn van gemaakte fotos en passen vaak alleen maar op die lokatie.
Groet,
Wim
Re: Bunkers in 3D.
hoi wim, ik kan je helaas niet helpen aan textures, maar eencompliment lijkt me wel gerechtvaardigd!
vooral de bauform 69 ziet er gelikt uit...
we hebben hier in scheveningen nog een middelzware kustbatterij voor als je niks meer te doen hebt
keep up the good work,
gr, tim
vooral de bauform 69 ziet er gelikt uit...
we hebben hier in scheveningen nog een middelzware kustbatterij voor als je niks meer te doen hebt
keep up the good work,
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Re: Bunkers in 3D.
Scheveningen Nord lijkt me inderdaad een mooi project. Goede suggestie, Tim! Zou ook wel een aanwinst zijn voor de website van het AWS.
Met betrekking tot de textures voor je 3D modellen. Ik denk dat het beton bij elke bunker wel iets anders is door verschillen in bekisting en gebruikte grondstoffen en na verloop van tijd door inwerking van weer en wind. De originele camouflage zal je om de laatste reden ook niet meer aantreffen, of de verflaag verdwijnt na blootlegging ook langzaam maar zeker. Ik vind die verschillen in beton zelf wel mooi, zeker als je op de sporen die de bekisting heeft achtergelaten gaat letten. Dit oorlogsbeton leeft toch voor mij meer dan na-oorlogse constructies.
Mooi werk, overigens!
gr.
Hendrik
Met betrekking tot de textures voor je 3D modellen. Ik denk dat het beton bij elke bunker wel iets anders is door verschillen in bekisting en gebruikte grondstoffen en na verloop van tijd door inwerking van weer en wind. De originele camouflage zal je om de laatste reden ook niet meer aantreffen, of de verflaag verdwijnt na blootlegging ook langzaam maar zeker. Ik vind die verschillen in beton zelf wel mooi, zeker als je op de sporen die de bekisting heeft achtergelaten gaat letten. Dit oorlogsbeton leeft toch voor mij meer dan na-oorlogse constructies.
Mooi werk, overigens!
gr.
Hendrik
Scheveningen in 3D.
Ik heb inderdaad toen ik eenmaal aan de gang was wel gedacht aan onze kust forten....
Maar eerst Hanstholm afmaken en daarna zien we wel
Mochten er geen originele tekeningen zijn ga die dan maar vast zoeken en/of alles opmeten....
Met hanstholm zijn we nu al weer bijna een jaar bezig. Het grappige, voor mij dan, was dat wanneer ik een fotosessie kreeg ik er steevast meer vragen over kon stellen dan de curator, jens, kon beantwoorden of niet eens opgevallen was. bijvoorbeeld waarom ik maar een pijp op de foto zag maar er twee uiteinden waren boven op het dak:
Hierbij nog wat inside shots:
De handjes waren dan weer punten waar ik niet uitkwam met de maten....
En nu we toch bezig zijn weet iemand waar deze openingen bij de ingang van de munitie opslag plaatsen voor dienen ??
Ze zitten aan beide zijden van de corridor waar de munitietrein door rijdt.
Bij de vloer zit een rond gat met een diepte van ca. 250cm.. Meest logische verklaring is dat het een soort van hek of toegangsbeveiliging is. Echter de combinatie van de lange gaten onder en de ondiepe gaten hogerop zijn een vreemde cobinatie.
en de echte foto:
Maar eerst Hanstholm afmaken en daarna zien we wel
Mochten er geen originele tekeningen zijn ga die dan maar vast zoeken en/of alles opmeten....
Met hanstholm zijn we nu al weer bijna een jaar bezig. Het grappige, voor mij dan, was dat wanneer ik een fotosessie kreeg ik er steevast meer vragen over kon stellen dan de curator, jens, kon beantwoorden of niet eens opgevallen was. bijvoorbeeld waarom ik maar een pijp op de foto zag maar er twee uiteinden waren boven op het dak:
Hierbij nog wat inside shots:
De handjes waren dan weer punten waar ik niet uitkwam met de maten....
En nu we toch bezig zijn weet iemand waar deze openingen bij de ingang van de munitie opslag plaatsen voor dienen ??
Ze zitten aan beide zijden van de corridor waar de munitietrein door rijdt.
Bij de vloer zit een rond gat met een diepte van ca. 250cm.. Meest logische verklaring is dat het een soort van hek of toegangsbeveiliging is. Echter de combinatie van de lange gaten onder en de ondiepe gaten hogerop zijn een vreemde cobinatie.
en de echte foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bunkers in 3D.
Hallo Wim,
Ziet er al fraai uit, jouw modellen!
Ik weet niet goed wat mogelijk is in sketup, of waar textures aan moeten voldoen. Zelf gebruik in Blender. Daarin heb ik zowel de mogelijkheid om zelf textures aan te maken (mixen van kleuren en materialen) als kant-en-klare textures te importeren. Volgens mij de meest uitgebreide texture site http://www.cgtextures.com" target="_blank" target="_blank. Zoek op "concrete" en daarna op "bunker wall" en je komt al 132 verschillende textures tegen. Keuze genoeg zou ik zo zeggen! Probleem blijft natuurlijk om de textures "seamless" (zonder lelijke naden dus) in het model te verwerken. Zelf wilde ik dit via UV-mapping gaan doen, maar me er echt in verdiepen heb ik nog niet gedaan. Persoonlijk vind ik het tekenen veel leuker als dat geklooi met belichting, materialen en textures.
Vraag: Je schrijft over het natekenen van het 38cm-geschut. Op jouw site kom ik daar nog niks van tegen. Ben je daar al mee begonnen? En wilde je alleen het exterieur van de geschutstoren modelleren, of ook het binnenste? In dat geval ligt daar nog een flinke klus!
Gr. Sander
Ziet er al fraai uit, jouw modellen!
Ik weet niet goed wat mogelijk is in sketup, of waar textures aan moeten voldoen. Zelf gebruik in Blender. Daarin heb ik zowel de mogelijkheid om zelf textures aan te maken (mixen van kleuren en materialen) als kant-en-klare textures te importeren. Volgens mij de meest uitgebreide texture site http://www.cgtextures.com" target="_blank" target="_blank. Zoek op "concrete" en daarna op "bunker wall" en je komt al 132 verschillende textures tegen. Keuze genoeg zou ik zo zeggen! Probleem blijft natuurlijk om de textures "seamless" (zonder lelijke naden dus) in het model te verwerken. Zelf wilde ik dit via UV-mapping gaan doen, maar me er echt in verdiepen heb ik nog niet gedaan. Persoonlijk vind ik het tekenen veel leuker als dat geklooi met belichting, materialen en textures.
Vraag: Je schrijft over het natekenen van het 38cm-geschut. Op jouw site kom ik daar nog niks van tegen. Ben je daar al mee begonnen? En wilde je alleen het exterieur van de geschutstoren modelleren, of ook het binnenste? In dat geval ligt daar nog een flinke klus!
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Re: Bunkers in 3D.
Leuk projectje Wim.
Ik heb wel een lading textures liggen van Duits en Nederlands beton, gemaakt van eigen foto's, maar zoals eerder werd gezegd verschild de structuur nogal per bunker.
Ik heb wel een lading textures liggen van Duits en Nederlands beton, gemaakt van eigen foto's, maar zoals eerder werd gezegd verschild de structuur nogal per bunker.
Re: Scheveningen in 3D.
Ik denk openingen om munitie door te schuiven. De langwerpige gaten waren voor de kettingen van het hefsysteem.WimVe schreef:En nu we toch bezig zijn weet iemand waar deze openingen bij de ingang van de munitie opslag plaatsen voor dienen ??
Re: Bunkers in 3D.
Hallo Erwin,Ik denk openingen om munitie door te schuiven. De langwerpige gaten waren voor de kettingen van het hefsysteem.
Nee, dat gaat niet lukken.
A) er is maar één verdieping nl. de begane grond.
B) de ronde pijpen/gaten lopen horizontaal.