Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hey Jack,
Geweldige tekening! Leuk om te zien dat er tussen de verschillende koepels toch nog flinke (mm) afwijkingen zitten in dikte en zo.
Heb nog wat aanpassingen aan de luifel boven het schietgat gemaakt waardoor deze wat beter met de werkelijkheid overeen komt. Maar denk dat ik verder niet alle afmetingen ga nameten. Anders komt zo'n tekening nooit af! Helaas blijf je altijd dingetjes zien die nog te verbeteren vallen.

@Russische metselaar: Gaat inderdaad heel wat uurtjes in zitten, maar ja, daarom is het ook een hobby heh! ;)
En wat betreft mijn beroep ervan maken? Dacht het niet! Heb leuke baan en doe dit er 'beetje bij' op mijn vrije dinsdagavonden. Leuke is juist dat ik nu geen druk of deadlines heb; als ik weekje geen zin heb om te tekenen, dan doe ik dat niet! :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

ducatim901 schreef:Ha die Wim,
Dit is één van de vroege koepels.
Welk type was je aan het maken?
Als je een standaard versie maakt heb je niets aan deze tekening.
Jou tekening is één van de eerste serie van 8 stuks.
JK

Jack,

Ik ben nog steeds deze aan het maken :
G_kazemat_B_za.jpg
't Hemeltje of Jutphaas. Qua ontwerp gewoon bizar. Ik denk dat als je er in zat en onder vuur lag .........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ducatim901 »

T'Hemeltje was wel een "afwijkend" model, als je over afwijkend kunt spreken bij de "prototypes" van de G-Kazemat.
Maar de koepel was wel hetzelfde.
Wordt nog een lekker karwei, ik zou voor die van Het Helmeltje gaan, deze kun je nog eens nameten.
De rest van de vroege werken staat binnenin onder water of zijn gesloopt.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

ducatim901 schreef:T'Hemeltje was wel een "afwijkend" model, als je over afwijkend kunt spreken bij de "prototypes" van de G-Kazemat.
Maar de koepel was wel hetzelfde.
Wordt nog een lekker karwei, ik zou voor die van Het Helmeltje gaan, deze kun je nog eens nameten.
De rest van de vroege werken staat binnenin onder water of zijn gesloopt.
JK
Yep, is een gedoe maar zoals Sander al schreef tis ne hobby of niet hé :
G-Kazemat_04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Volgend project: interieur van een G- of B-kazemat

Bericht door svdb10 »

Heb de laatste maanden weinig laten zien, maar ben ondertussen wel verder gegaan met tekenen.

Heb na lang wikken en wegen besloten om mijn model van de G-kazemat toch ook maar van interieur te voorzien. Dus moest ik op zoek naar goede afbeeldingen en tekeningen van de boldoorvoering, de Schwarzlose M08/15 mitrailleur en het kazematventilatie-aggregaat M39. Voeg daar nog een zooitje buizen, hulzenbus en emmer+pomp voor de koeling van de mitailleur aan toe, en je beseft pas goed hoe vol het in zo’n kazemat geweest moest zijn!

Nadat het modeleren van deze onderdelen grotendeels was afgerond, werd het tijd om mij in de textures te verdiepen. Het door mij gebruikte pakket (Blender) is recentelijk voorzien van een geheel nieuwe render-engine, waarover ik alleen maar enthousiaste verhalen hoorde, dus ik moest mij daar nu toch echt eens in te verdiepen. Helaas betekent dit wel dat ik alle materialen die ik tot nu toe gebruikt heb weg kan gooien en opnieuw moet leren te maken, maar goed... :(

Eerste onderdeel dat ik van textures voorzien heb, is het kazematventilatie-aggregaat.

Volgende deel wordt denk ik de Schwarzlose. Daarvoor ben ik nu moed aan het verzamelen, want dat wordt nog een lastige klus. Wordt vervolgd dus!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Bas de Mos »

Gaaf zeg, die roestige texture!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door maarten-stahlbeton »

:o

Prachtig gemaakt, ziet er bijna echt uit zelfs.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ducatim901 »

Zeker mooi, pfew zit bijna mijn toetsenbord onder te kwijlen.
Heb je voor je volgende project hier wat aan?
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Ruud »

Schitterend, lijkt wel een foto!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

Erg nice svdb10 !!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:Zeker mooi, pfew zit bijna mijn toetsenbord onder te kwijlen.
Heb je voor je volgende project hier wat aan?
JK
Mooie plaat weer Jack,
Zijn er ook onderwerpen waarvan jij geen afbeeldingen in jouw omvangrijke archief bezit??? ;)

Deze kan ik mooi gebruiken om wat laatste details aan te brengen aan mijn Schwarzlose. Zo had ik nog wat problemen met de kijkeropzet aan de linkerkant; er zijn op internet heel veel afbeeldingen van de Schwarzlose M08/15 te vinden, maar deze kijkeropzet is kennelijk vlak voor WOII aangebracht en is daar had ik nog geen goede afbeelding van gevonden.

Als 'teaser' alvast een tweetal plaatjes van het model vóór ik met texturen begin. Voor het maken van de boldoorvoering was de plaat/fotoserie die Jack in een eerdere thread geplaatst heeft van onschatbare waarde. Dus nogmaals dank daarvoor!

Nb. Model is nog work-in-progress; er missen hier en daar nog paar kleine knopjes en slangetjes, dus niet te kritisch graag :)

Sander
Schwarzlose untextured (200 passes) 001.png
Boldoorvoering untextured (225 passes) 001.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
djeekob
Berichten: 319
Lid geworden op: 26 feb 2011, 17:46
Locatie: Groningen

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door djeekob »

in 1 woord GEWELDIG !!!
erg realistish
Zie het grijze, verken het donkere.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... &scoring=m
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Prachtig ja! Ik neem aan dat je de texture van het staal van de ventilatie-aggregaat hebt gebaseerd op foto's van een gerenoveerd exemplaar gezien de diepe roestputjes?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef:Prachtig ja! Ik neem aan dat je de texture van het staal van de ventilatie-aggregaat hebt gebaseerd op foto's van een gerenoveerd exemplaar gezien de diepe roestputjes?
Ja inderdaad: heb mij gebaseerd op het kazematventilatie-aggregaat in het geniemuseum. Was me er eigenlijk niet van bewust dat die putjes in het staal gerenoveerde roestplekken waren. Maar vond het effect in mijn model wel realistisch. Bedoeling is wel om een kazematinterieur anno 1940 na te bootsen, dus de aanwezige spullen moeten wél gebruikt, maar niet te oud/roestig eruit zien. Had oorspronkelijk op mijn filterbussen ook hier en daar wat bruine roestplekken zitten, maar dat vond ik toch niet kunnen. Heb er uiteindelijk wel voor gekozen hier en daar de groene verf 'af te laten bladderen', waardoor het blanke metaal zichtbaar wordt. Bijv veroorzaakt omdat de bussen tijdens het transport of opschroeven beschadigd zijn... Beetje artistieke vrijheid moet kunnen, toch? ;)
Blijft afwegen tussen té schoon (wat een saai, steriel model oplevert) en té verweerd (=niet realistisch in '39-40)

Overigens is het allemaal nog work-in-progress; pas als alle onderdelen gereed zijn en bij elkaar gezet ga ik stoeien met de definitieve belichting. Dan kan ik nog besluiten bep. textures wat af te zwakken of juist sterker te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Te steriel is nooit goed. Het leuke van oude foto's is dat bunkers en staal er toen al verweerd uit zagen. Die afgebladderde verf maakt het model af! :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”