Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

Is Nederlands. De foto is direct na de invasie genomen.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hi all,
Afgelopen tijd weer een tweetal projecten afgerond en - na veel vertraging met frisse tegenzin <zucht> - gepubliceerd.

Kanon van 15 cm Lang Staal: https://3dfort.wordpress.com/home/kanon ... steel-gun/
Kanon 15cM L Staal - scene - A4.jpg


Pantserstand fort aan de Drecht: https://3dfort.wordpress.com/home/fort- ... -casemate/
Bijzondere dank gaat daarbij uit naar de mooie foto's die Barst lang geleden op dit forum heeft geplaatst:
https://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?t=2360. Sinds het nemen van deze foto's zijn zowel de tekst "Pantserstand" als de restanten van het tafeltje aan de buitenzijde verdwenen. Sinds enige jaren zijn de pantserplaat en de achterwand in een donkere groen/blauwe kleur geverfd. In hoeverre dit historisch verantwoord is, weet ik niet; zowel op de foto's van Barst als op luchtfoto's (NIMH) uit de jaren 20 lijkt de kazemat eerder een lichte, witte/beige kleur te hebben gehad. Dat heb ik dus aangehouden op mijn tekeningen (interieur lijkt nu wel erg gelig, maar dat komt door het licht van de olielampen)
Pantserstand interieur (interior).jpg
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door svdb10 op 14 jun 2019, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Volgende project (waar ik inmiddels mee gestart ben) is de remise C op fort Ruigenhoek. Bedoeling is om hier vooral te focussen op het interieur van het munitie-/kruitmagazijn op de benedenverdieping.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

tsja, het wordt eentonig : MOOI !
Misschien dan wat spijkers in het hout eea nog realistisher kan maken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

WimVe schreef: 14 jun 2019, 12:39 tsja, het wordt eentonig : MOOI !
Misschien dan wat spijkers in het hout eea nog realistisher kan maken.
Nee hoor, Wim. Zeker niet eentonig! Blijft leuk voor mij om te horen als mensen mijn tekeningen waarderen en ook de moeite doen om dat te laten merken door reactie achter te laten. Thnx!
Enne, over de spijkers ga ik nadenken... NOT ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Als vanouds, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat van de magazijnen.

Succes,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door rony »

Weer heel knap gedaan Sander.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Martijn »

Idd weer erg mooi werk, Sander. Ik had al wat plaatjes van jouw hand gevonden via Pinterest, maar die van de Pantserstand nog niet.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

tsja, het wordt eentonig ;) maar dank voor de positieve reacties!

@Martijn: Pinterest probeer ik ook beetje bij te houden. Dus als ik project af heb, dan plaats ik paar plaatjes op mijn Pinterest account. Danzij hun algoritmes komt het dan automatisch onder de aandacht van een vrij groot publiek. Als ik kijk naar de traffic* op mijn website dan komt er via Pinterest publiek uit de hele wereld kijken. Leuk om te zien! Is ook de belangrijkste reden dat ik de laatste tijd naast Nederlandse tekst ook een Engelse toelichting schrijf. (zucht, zucht, steun... : is nog hele bevalling, want valt me elke ker weer vies tegen om beetje behoorlijke Engelse vertaling van al die rare vestingbouwkundige termen te vinden)

*Stel je niet te veel voor bij de bezoekersaantallen hoor, gaat hoogstens om enkele bezoekers per dag.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Prachtig weer. Werk je al met musea samen? En voor vestingbouwkundige termen heeft Menno van Coehoorn ooit een handig boekwerk uitgegeven.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

AvB schreef: 24 jun 2019, 17:53 Prachtig weer. Werk je al met musea samen?
Nee, niet met musea. Althans, de laatste tekeningen van de G-kazemat en het kanon van 15 cM Staal waren wel bedoeld voor informatieborden op fort Vechten, maar volgens mij stond dat initiatief weer los van het waterliniemuseum, dat ook op dat fort zit. Infoborden staan er overigens nog steeds niet (althans niets gezien toen ik twee weken geleden kort rondje over het fort heb gelopen).

Daarnaast hangen tekeningen van mij in ieder geval op fort bij Vijfhuizen ("Kunstfort", dus voor de grap zeg ik wel eens tegen een vriend die de kunstacademie doet, dat mijn werk al wél in een belangrijk kunstmuseum hangt... :D ) en op fort Edam. Bij Vijfhuizen is dat gebeurd nadat de beheerder netjes contact met mij had opgenomen. Op fort Edam en bij een (tijdelijke?) tentoonstelling op fort Aalsmeer kwam ik er zelf bij toeval achter dat daar tekeningen van mij hingen zonder naamsvermelding of iets. In beide gevallen heb ik er toen iets van gezegd en zouden ze er iets aan doen (niet gecontroleerd). Beetje jammer, maar ach er zijn belangrijker dingen om je druk over te maken!

Wellicht zijn er nog meer plaatsen/forten waar men tekeningen van mij gebruikt, maar daar ben ik dan niet van op de hoogte.
AvB schreef: 24 jun 2019, 17:53 ... En voor vestingbouwkundige termen heeft Menno van Coehoorn ooit een handig boekwerk uitgegeven.
Klopt! die woordenlijst hanteer ik ook zoveel mogelijk. Maar dan toch valt het me niet mee; is toch stukje lastiger om voor je werk of op vakantie beetje engels te lullen, of een feitenlijk verhaal over vestingwerken neer te pennen dat inhoudelijk écht moet kloppen. Maar uiteindelijk zijn dat allemaal excuses; feit is dat ik het tekenen (meestal) leuk vind, maar dat ik op de een of andere manier altijd vreselijk opzie tegen het maken van een webpagina. Nergens voor nodig, want als ik me beetje druk maak heb ik de tekstjes meestal wel in één of twee avondjes (afhankelijk van de motivatie) geschreven.

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Vijfhuizen is goed geregeld inderdaad. Daar had ik ooit foto's hangen.

Visualisatie is altijd leuker dan tekst. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”