Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
razor151987

Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door razor151987 »

Wij zijn met een groepje jongens de bunkers ingegaan bij HVH, en dat is de eerste aflevering van de bunkerjagers geworden!

Hier een log erbij:
http://www.youtube.com/watch?v=EU6ah97a ... annel_page

Zondag 05-04-09 16.00 uur
---------------------------------------------

We komen aan in hoek van Holland en gaan rustig op onderzoek uit waar we nou wel en niet de bunkers in kunnen. Er is een heel groot open gedeelte waar zo te zien heel veel kinderen spelen. Maar als je op het pad loopt, richting de open bunkers zie je ergens een doorgang door prikkeldraad heen.

Zondag 05-04-09 18.00 uur

--------------------------------------------

eenmaal de juiste doorgang gevonden, is het wachten todat het licht weg is en het volledig donker is. Wij met donkere kleding zullen niet echt opvallen.

Zondag 05-04-09 20.30

--------------------------------------------

De schemer zet in, Lets go!

We lopen nu op privé terrein en we zijn allemaal op onze hoeden. We kijken rond of er nergens een boswachter loopt die ons besluipt of ons een boete wilt geven voor onze daden. Maar het blijft dood en dood stil in het natuurgebied. Eenmaal een stuk door het gebied gelopen te hebben en de gekste antennes gezien te hebben lopen we door naar onze bestemming, de geheime ingang. Waarneer we daar aankomen zien we dat de normale grote steen die op de ingang heeft gelegen, ernaast ligt, en het gat gewoon open ligt. We gaan in de buurt van het gat zitten en maken een paar kleine afspraken en bereiden ons voor. Onze tijd is gekomen!

Zondag 05-04-09 21.00 uur
-------------------------------------------

We kruipen nu de tunnel in, en zien gewoon drie keer niks, t is pikken donker, dus we steken een fakkel aan. De fakkel brand goed en we zien steeds meer, wat moet er allemaal gebeurt zijn in tijde van oorlog gaat er door men hoofd. We beginnen te lopen in een richting en komen op een moment bij een gangen splitsing aan. Een kant gaat naar boven, de ene is afgesloten, een andere leiden richting een buitendeur, en een ander weer richting beneden, dieper de bunker in. Keuze snel gemaakt, dieper!

We lopen een grote ruimte door en komen aan bij een trapje, dit trapje is volledig van beton, en nog aardig intact. We komen langs 2 deuren die klaarblijkelijk een gas sluis is geweest. Creepy hoe verroest die deuren zijn in die jaren dat het er ligt. We lopen door de sluis heen en komen aan bij 3 of 4 grote kamers die in de bunker liggen, dit lijkt mij op een ruimte waar allemaal kantoren hebben gezeten. We lopen, na gekeken te hebben, door langs de kantoren, en komen aan bij een ruimte die de graffiti kunstenaars helaas ook al hebben gevonden. een kleine gang. Hier staat het vol met gespoten hakenkruisen en andere racistische leuzen, dus we lopen door, niks van historische waarden. Op een moment kijkt een van ons naar t plafond, wat helemaal verrot is en doorgezakt. We besluiten om om te keren. We lopen terug, en komen weer aan bij de vorige gangen splitsing, we zien de kant van de uitgang, maar een van ons wilt nog verder onderzoeken.

We zijn bij de gangen splitsing en besluiten om verder te kijken bij een andere splitsing. We lopen door een gang en zien daar aan t einde een trap naar beneden en een deur. We lopen naar de deur en ik hou halt, iemand gaat poolshoogte nemen. Wie is dat? papier, steen schaar. Mooi jij gaat naar beneden. men collega loopt naar beneden en bijna beneden aangekomen draait hij om, WEG HIER, het kraakt!

We draaien ons om en weten niet hoe snel we moeten sluipen (om geen herrie te maken voor het instorten) om bij de uitgang te komen. Onderweg zeg ik een aantal keer dat t stinkt, en bijna bij de uit gang aangekomen staat de gang onder de rook. We doen allemaal doeken voor onze mond, beginnen te rennen, en vluchten de bunker uit. Hee roept iemand, tis al donker. Ik kijk op men klok en t is al half 11. Hebben we zolang over dat kleine stukje gedaan? Ik wil naar huis tis koud. We stappen de auto in, en rijden richting huis, moe maar voldaan van wat we gezien hebben. Volgende keer katwijk?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Het lijkt wel een spannend jongensboek!
Wel erg jammer dat jullie zelf weer met graffiti aan de haal gaan. :roll:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Ach ja, wat moet ik zeggen? Doe dit niet op eigen houtje, jullie maken meer kapot dan goed is. Juist door dit soort impulsieve acties, wordt het voor de ECHT geïnteresseerden (zonder blow) steeds lastiger om onderzoek te doen. Ik weet, het is spannend en de adrenaline giert iedere keer weer door je lichaam maar stop met dit soort risicovolle acties. Of anders moeten jullie het maar niet meer met ons delen via dit forum.

Wil je echt ontdekken, graven enzovoort sluit je dan aan bij één van de stichtingen (gerund door en met vrijwilligers) die zich wel serieus bezig houden met historisch onderzoek en bunkerbehoud.

Sorry… ik moest dit kwijt! 8-)
Laatst gewijzigd door The Viking op 11 apr 2009, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door Mir »

En wat is de toegevoegde waarde van dit stukje aan het forum?
Ik ben het met the Viking eens...ondoordacht bunkeren maakt meer kapot dan je lief is :D

groet,
Mirjam
Harras

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door Harras »

Citaat van de "bunkerjagers".
staat de gang onder de rook. We doen allemaal doeken voor onze mond, beginnen te rennen, en vluchten de bunker uit.

Hoe dom is iemand. Nou het filmpje bewijst hiermee alles.

Al ruim 25 bezoek ik bunkers en gangenstelsels. Gangenstelsels die diep in de grond bevinden. Maar nog nooit met open vuur.
Ramp scenario. Op het moment dat je een fakkel aansteekt en je ergens in de gang loopt ontstaat er een situatie die desastreus werkend is op je zuurstofgebruik, Drie mensen die bewusteloos of al overleden zijn en gevonden worden na vele dagen. DOMDOMDOM.

Menig bunker is bezocht door mij en mijn collega’s die vele jaren dicht hebben gezeten. Ieder onder ons kent de bekende bedompte geur na binnenkomst. Iedereen heeft wel eens meegemaakt om weer snel de bunker te verlaten omdat je frisse lucht wil inademen. Maar het gebruiken van een fakkel slaat alles.

http://www.arbouw.nl/werknemer/risicos/ ... n-ruimten/" target="_blank" target="_blank

gr.Harras
Joop Schreuder †

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door Joop Schreuder † »

Tja, als je het zo leest allemaal bijzonder klungelig en gevaarlijk. En ik zou ook knorrig willen reageren ware het niet dat ik ooit ook 40 jaar geleden zo begonnen ben....... toen alle bunkers en gangen bij de Moerdijkbruggen er nog waren en ik de ware aard van de groepsschuilplaatsen in de Biesbosch nog niet kende. Met de buurttkinders op de fiets en later op de Hasjpuch. Achteraf is het toch nog enigszins goedgekomen.....

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Tuurlijk spannend allemaal, alleen zoals gezegd leidt dit soort filmpjes tot meer, en dan met name vernietigend bezoek. Het is vooral na de 6pack uitzending van enkele jaren geleden dat dit complex erg achteruit is gegaan. Daarvoor was er nog bijna meer originele verf van 60 jaar geleden dan van de huidige spuitbus aanwezig.

Zelf zeggen jullie;
"We lopen, na gekeken te hebben, door langs de kantoren, en komen aan bij een ruimte die de graffiti kunstenaars helaas ook al hebben gevonden."
'Helaas' maken jullie het nog erger door markeringen aan te brengen. Dan wel niet eens met slechte bedoelingen, maar wel slechte gevolgen voor de waarde van deze bunkers.

Zo'n filmpje op youtube bereikt veel mensen en doet dus meer slecht dan goed. Ondanks dat het natuurlijk spannend entertainment brengt.
Probeer bunkers eens tegelijk met sensatie, meer respect en veiligheid te bezoeken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door ErwinZ »

Met open vuur zo'n bunker induiken en dan ook nog spuiten onderweg. Dat is niet onderzoeken, maar slopen. Wie denken jullie te zijn; de Fakkelbrigadiers?

Nou veel plezier bij de volgende, wij praten jullie hier toch niet vanaf. :|
razor151987

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door razor151987 »

Hallo allemaal, Ik snap de reacties die hier gegeven worden uiteraard. De fakkel hadden wij in het begin aangestoken maar door de vele rook ontwikkeling ook meteen weer uitgemaakt. En over het spuiten, wij snappen het volkomen, wij hebben ons ook voorgenomen om voortaan een wit stoepkrijt te gebruiken bij onze onderzoeken. Wij zijn ook in een bunker in duindorp geweest, wat te zien is in onze tweede aflevering. Ik zelf uit de groep ben het meest geintereseerd in het bunkeruitgraven, en wil ook wel bij een stichting aangesloten worden, maar heb het internet afgespeurd en kon verder niks vinden.

Bedankt voor de reacties, we leren er zeker wel van.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door ErwinZ »

Oh er is hoop :D
Ik denk dat er hier wel wat members zijn met adressen van bunker stichtingen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door Ruud »

razor151987 schreef:Hallo allemaal, Ik snap de reacties die hier gegeven worden uiteraard. De fakkel hadden wij in het begin aangestoken maar door de vele rook ontwikkeling ook meteen weer uitgemaakt. En over het spuiten, wij snappen het volkomen, wij hebben ons ook voorgenomen om voortaan een wit stoepkrijt te gebruiken bij onze onderzoeken. Wij zijn ook in een bunker in duindorp geweest, wat te zien is in onze tweede aflevering. Ik zelf uit de groep ben het meest geintereseerd in het bunkeruitgraven, en wil ook wel bij een stichting aangesloten worden, maar heb het internet afgespeurd en kon verder niks vinden.
Bedankt voor de reacties, we leren er zeker wel van.
Beste Razor,
Veel bunker(r)aars in hun jeugdige onwetendheid ook (vaak) als (bunker)avonturiers begonnen, hiervan getuigen nog de inscripties in vele bunkers .... leuk dat jullie zo sportief reageren, de commentaren begrijpen en er wat mee doen. Sluit eens aan bij een bunkerrondleiding, deze worden georganiseerd van Zeeland tot IJmuiden, dit is behalve leerzaam ook nog eens erg gezellig. 3 mei bijvoorbeeld zijn jullie welkom in IJmuiden, het Bunker Museum IJmuiden van WN2000 is dan geopend. Naast het museum vind je de batterijen Heerenduin en Olmen .... deze zijn vrij te bezoeken, stoepkrijt mee en de fakkels thuis laten, lijkt me een prima idee!
Veel plezier met het bunkeren en als er vragen zijn, stel ze gerust op het forum .....
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
razor151987

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door razor151987 »

Beste Razor,
Veel bunker(r)aars in hun jeugdige onwetendheid ook (vaak) als (bunker)avonturiers begonnen, hiervan getuigen nog de inscripties in vele bunkers .... leuk dat jullie zo sportief reageren, de commentaren begrijpen en er wat mee doen. Sluit eens aan bij een bunkerrondleiding, deze worden georganiseerd van Zeeland tot IJmuiden, dit is behalve leerzaam ook nog eens erg gezellig. 3 mei bijvoorbeeld zijn jullie welkom in IJmuiden, het Bunker Museum IJmuiden van WN2000 is dan geopend. Naast het museum vind je de batterijen Heerenduin en Olmen .... deze zijn vrij te bezoeken, stoepkrijt mee en de fakkels thuis laten, lijkt me een prima idee!
Veel plezier met het bunkeren en als er vragen zijn, stel ze gerust op het forum .....
g,Ruud
Hey, ja 3 mei staat nu vast in mijn agenda. Zijn daar nog kosten aan verbonden?
De fakkels waren zeker geen goed idee, en dat de bunker uitvluchten was voor de show.
Bedankt voor alle comentaar, en de kritiek, zo kunnen wij groeien en in de toekomst meer profesionele afleveringen maken van De bunkerjagers
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door The Viking »

Ook ik ben ZEER prettig verrast door jullie reactie! Heel sportief en ik hoop dat jullie op deze wijze enthousiaste bunkerliefhebbers worden met respect voor de overblijfselen uit diverse tijden.

Groet Gertjan... 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door Ruud »

razor151987 schreef: Hey, ja 3 mei staat nu vast in mijn agenda. Zijn daar nog kosten aan verbonden?

Entree .. Ja vast en zeker ... de vrijwilligersorganisaties kunnen de doekoes goed gebruiken ... entree bunkermuseum.nl is eur 2,= zie http://www.wn2000.nl" target="_blank, een bezoekje Forteiland kost eur 12,= zie http://www.forteiland.nl" target="_blank, toegang tot Het Bolwerk in Velsen Noord (was voorheen) hfl 5,- website is niet meer functioneel http://www.hetbolwerk.com" target="_blank, de toegang tot de fotoexpo van de Werkgroep AWWM in de Fl246 kost eur 1 of 1,50 zie http://www.wgboa.com" target="_blank. Het mooie is dat de data waarop de bunkermusea in IJmuiden geopend zijn, goed op elkaar zijn afgestemd. Naar mijn weten kan je 3 mei (bijna) overal terecht, controleer dit even op de sites! Wbt de andere organisaties, buiten de grenzen van IJmuiden, ik zou het niet weten. Kijk even op hun websites .. als er geen entree wordt gevraagd kom je vast een zeker een dankbare fooienpot tegen ;)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bunker onderzoek in Hoek van Holland

Bericht door PdK »

Ha Razor,

Zeer sportief hoe jullie de kritiek opnemen. Van spuitbus naar stoepkrijt, geweldig. Ging het zo ook maar van atoomwapen naar scheetkussen.
Wat betreft stichtingen. Die zijn er als Ruud al aangeeft genoeg. In Hoek van Holland, waar jullie dus waren is ook een stichting actief (Stichting Vesting HvH). Zelfs vlak naast de locatie waar jullie naar binnen gingen.
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”