Vraag 273

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Joop Schreuder †

Vraag 273

Bericht door Joop Schreuder † »

De Nederlandse groepsschuilplaats (piramide in de volksmond) lijkt een eenheidsbouwwerk te zijn. Echter als je goed gaat kijken blijkt iedere gebouwde schuilplaats zo zijn eigenaardigheden te hebben.

Daar gaat de vraag over. Ik zoek een specifieke, eigenaardigheid waaraan je gelijk kan zien dat een groepsschuilplaats in de vakken van de Groep Nieuwersluis staat. Het betreft echter NIET: nummering of codering, sleuven in de keelwand (want dat hebben er maar enkele) of een haakse ipv gebogen inlaatbuis van de beluchting, zie de foto....

Succes!

Greetz,

Joop
Vraag groepsschuilplaats.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 273

Bericht door svdb10 »

Geen idee of dit gezichtsbedrog is of "typisch voor vak Nieuwersluis" maar het valt mij op dat op jouw foto de periscoop-opening op het dak rechthoekig lijkt, terwijl een ronde afwerking veel gebruikelijker is.

Daarnaast is de sneeuw van jouw foto natuurlijk een typisch verschijnsel voor Nieuwersluis en omgeving: is het in de rest van Nederland zonnig en boven de 20 graden, dan kan het daar toch spoken ;-)
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Joop Schreuder †

Re: Vraag 273

Bericht door Joop Schreuder † »

Sander,

Je hebt hem, de periscoopbescherming is alleen bij de groepsschuilplaatsen in de groep Nieuwersluis vierkant in plaats van rond. Er is een getimmerde vierkante bekisting van ruwe houten planken gebruikt in plaats van de gebruikelijke gladde ronde prefab bekisting (kan ook een aangepaste zinken emmer zijn, dat word nog uitgezocht).

De volgende vraag is voor jou!

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vraag 273

Bericht door Remco de Goede »

En hoe zit het met die sneeuw ;)
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 273

Bericht door svdb10 »

Leuke info, Joop. Dat wist ik niet. Weer wat bijgeleerd!
Ik ga even piekeren over een nieuwe vraag.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Joop Schreuder †

Re: Vraag 273

Bericht door Joop Schreuder † »

Sander, Remco: Sneeuw bleek zich niet aan de groep- en vakindeling te houden en is daarom door het CITB afgevoerd van de lijst met betrouwbare maskeeringsmiddelen :lol: Zie onderstaande foto van forumcollega AvB (foto info: Voordorp, dus Groep Utrecht)

Greetz,

Joop
Vraag groepsschuilplaats2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”