Vraag 239
Re: Vraag 239
Eindhoven airfield, een voormalige luchtwachttoren/verkeersleiding/bunker?
Re: Vraag 239
Eindhoven Airfield is in ieder geval goed. Nu nog de juiste benaming voor het gebouw.
Re: Vraag 239
Ik zal een hint geven, het is inderdaad een gebouwtje van de luchtverkeersleiding.
De vraag aan jullie nu nog is hoe noemen ze dit gebouwtje.
De vraag aan jullie nu nog is hoe noemen ze dit gebouwtje.
- johannes winius
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
- Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
Re: Vraag 239
LCB, oftewel Local Control Bunker.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
Re: Vraag 239
Martijn,
je zit in de buurt met je antwoord.
2de hint: Deze gebouwtjes vind je aan de kop van de runways op militaire vliegvelden
je zit in de buurt met je antwoord.
2de hint: Deze gebouwtjes vind je aan de kop van de runways op militaire vliegvelden
Re: Vraag 239
Low-control bunker. (bunker met observatiekoepel langs de start- en landingsbaan ter controle op het landingsgestel van binnenkomende vliegtuigen).
Gr. Sander
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Re: Vraag 239
And the winner is.....
Sander (svdb10)
Het is is inderdaad de Low-control bunker. Ook wel bekend als de Final Approach Control bunker.
Deze bunkers met observatie koepel worden inderdaad gebruikt ter controle van het landingsgestel van binnenkomende vliegtuigen en tevens om te kijken of ze goed opgelijnd zijn met het midden van de landingsbaan. Was dit niet het geval, hetzij dat het landingsgestel niet goed uitstond of dat de line up niet goed was, gaf de verkeerleider in de bunker een signaal d.m.v. een rode lamp of rode vuurpijl (wave off). Voor de piloot betekende dat een doorstart en een rondje circuit om opnieuw op te lijnen met het midden van de landingsbaan.
Ik heb dit zelf regelmating zien gebeuren in de jaren 80 en 90 op vliegbasis Eindhoven/Welschap. Was altijd wel mooi om te zien als een straaljager niet goed opgelijnd zat. GIngen ze in sommige gevallen recht over het wachthokje aan de kanaalpoort heen. Al vraag ik me bij sommige naderingen wel eens af of de piloten het niet expres deden om de LB-ers die daar dienst hadden te pesten.
Aan Sander nu de opdracht om de nieuwe vraag te verzinnen.
Groetjes,
Sander (svdb10)
Het is is inderdaad de Low-control bunker. Ook wel bekend als de Final Approach Control bunker.
Deze bunkers met observatie koepel worden inderdaad gebruikt ter controle van het landingsgestel van binnenkomende vliegtuigen en tevens om te kijken of ze goed opgelijnd zijn met het midden van de landingsbaan. Was dit niet het geval, hetzij dat het landingsgestel niet goed uitstond of dat de line up niet goed was, gaf de verkeerleider in de bunker een signaal d.m.v. een rode lamp of rode vuurpijl (wave off). Voor de piloot betekende dat een doorstart en een rondje circuit om opnieuw op te lijnen met het midden van de landingsbaan.
Ik heb dit zelf regelmating zien gebeuren in de jaren 80 en 90 op vliegbasis Eindhoven/Welschap. Was altijd wel mooi om te zien als een straaljager niet goed opgelijnd zat. GIngen ze in sommige gevallen recht over het wachthokje aan de kanaalpoort heen. Al vraag ik me bij sommige naderingen wel eens af of de piloten het niet expres deden om de LB-ers die daar dienst hadden te pesten.
Aan Sander nu de opdracht om de nieuwe vraag te verzinnen.
Groetjes,
Re: Vraag 239
Ik ga een nieuwe vraag bedenken. Wordt waarschijnlijk na het weekeind.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend