M183 Olmen vernield

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

M183 Olmen vernield

Bericht door Ruud »

Helaas hebben vrijwilligers van de stichting WN2000 geconstateerd dat de M183 van de batterij Olmen is open gegraven en op grove wijze ontdaan is van alle unieke artefacten. Regelkleppen, leidingen, pijpwerk en deurgrendels zijn m.b.v. een slijpmachine uit de bunker verwijderd. De originele houten binnendeur is ingetrapt en de kabelbeugels van de muren verwijderd. Zelfs de kabelgoten in de vloer zijn schoongeveegd en leeggehaald alsof men met een stofzuiger door de bunker is gegaan.

De mensen van WN2000 staan voor een raadsel, het lijkt op werk van een oudijzerhandelaar, gezien de brute werkwijze en de onnodige vernielingen in de bunker, dit kan bijna geen werk zijn van een 'liefhebber'' die zijn verzameling aan wilde vullen. Enige twijfel over de theorie (oudijzerhandelaar) bestaat er wel gezien het feit dat de stalen deuren alleen ontdaan zijn van alles grendels etc. en de deuren zelf niet zijn verwijderd, deze had een oudijzerhandelaar ws. ook meegenomen. Erg jammer hierbij is dat de deuren voor die paar grendels vreselijk zijn toegetakeld, dit kan het verkrijgen van een grendel, voor welk doel ook, naar mijn idee nooit rechtvaardigen.

Aan de Stichting WN2000 is eerder al vergunning verleend deze bunker bij het bunkermuseum te voegen. Door te kort aan mankracht en middelen is dit er nog niet van gekomen.

Van de vernieling zal melding gemaakt worden.

G,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 04 jun 2012, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door tim »

diep triest! wat heeft het voor een schroothandelaar voor zin om een houten deur in te trappen?

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de binnenkant van voor deze vernielingen? helaas nooit van binnen gezien.
er zat laatste keer een flinke verzakking voor de ingang, misschien proberen met de gemeente om overige bijzondere werken preventief goed af te sluiten/onder te werken?

waarschijnlijk is het ijzer dan al onderweg naar het ''oosten'' :evil:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door Remco de Goede »

Wat een kl**e nieuws zeg..
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door ducatim901 »

Dat meen je toch niet Ruud!
Het was nog wel zo een mooie bunker.
Naast de foto's van het fort aan de Nekkerweg kan dit er ook nog wel bij.
Laten we proberen om Marktplaats in de gaten te houden.
Heeft er iemand nog foto's met de voor en na toestand?
Of een lijst met spullen waar we op moeten letten?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door pauldijkstra »

Diep diep triest. Hier foto's van een bezoek al veel eerder: http://haagsebunkerploeg.com/Marine-Fla ... nuitem.php

Gr, Paul
stutzpunktgruppe †

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door stutzpunktgruppe † »

Ik heb er geen woorden voor wat schandalig
stutzpunktgruppe †

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door stutzpunktgruppe † »

Nog even een vraag,is die schitterende tekst bij de deur richting de machine kamer en die tekst over de vingers aangetast?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door WimVe »

Als ik het zo lees dan lijkt het me toch wel veel werk voor een oud ijzer boer.
En dan nog: je moet wel weten dat er wat te halen valt.

Tip: afsluiten dmv een muizenval met stelcon platen....
of een rol prikkelband in het zand mee storten
of...
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door jopaerya »

Hallo

Zelfs de kabelgoten in de vloer zijn schoongeveegd en leeggehaald alsof men met een stofzuiger door de bunker is gegaan

Dit is echt het werk niet niet van een Oostblokker of een oud-ijzerhandelaar , dit komt uit een andere hoek en weten
allemaal wel waar vandaan .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door rony »

Iets met drie lettertjes ?
I'll Come Back.
Gr
rony.
stutzpunktgruppe †

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door stutzpunktgruppe † »

ik weet dat we niet allemaal even goede vrienden met die gasten zijn,ik ook niet.
maar ik geloof niet dat de HBP dat zal doen toch?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door maarten-stahlbeton »

Niet meteen met de vingers wijzen.

Het lijkt me echt heel sterk als ze dit gedaan hebben. Dit is niet de werkwijze van de HBP. Ik vind hun management en directievoering ook ronduit twijfelachtig, maar de aanwijzingen op plaats delict wijzen niet direct richting voorgenoemde.

Helaas zijn er de afgelopen jaren wel meerdere splinter-groeperingen ontstaan waarvan mij de werkwijze laat gissen. Misschien de zoveelste Olmense Bunker Boys, Grubbekutjeveense Bunker Hakkers of Grote Verzamelclub van Liefhebbers van Goodies in het Wereldoorlog II aan de Duitse Kant (GVCLGWIIDK)?

Het doet vermoeden dat ze nog wat tekort kwamen voor hun museum gezien de gericht specifieke diefstal. Kwestie van de "buiten de boot" musea even in de gaten houden. Daders lijken me niet al te snugger, komt vast nog wel een trots fotootje op facebook of twitter voorbij.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door Danny »

De HBP zou dit nooit doen. Daar ben ik van overtuigd. Die jongens graven ontiegelijk veel en hebben in de loop der jaren een hoop unieke dingen ontdekt. Liefhebbers zoals ons allemaal.

Dit lijkt me inderdaad meer het werk van een schroothandelaar of een klootviool die graag bunkeronderdelen verhandeld op Marktplaats en eBay onder de noemer "Original from Normandy". Werkelijk schandalig!
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door jopaerya »

Hallo

Het is zeker mijn bedoeling voor rechter te spelen en vooraf al een bepaalde groep te veroordelen ,
maar deze aanwijzingen geven toch een beeld dan er met voorbedachte rade ( slijptol en bezem of veger )
te werk gegaan is en dat dit uit de verzamel- of bunkerwereld komt .

De schoot- annex oud-ijzerhandelaar had zeker die voor de deuren gegaan .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: M183 Olmen vernield

Bericht door wattman »

Leuke speculaties allemaal... En waarom zou iemand uit de 'bunkerwereld' dan wel de deurgrendels gaan afnemen, maar de deuren zelf laten zitten? Om maar iets te noemen?
Als iemand iets concreets weet, laat hij of zij dan het bevoegde gezag informeren. Anders, maar liever zwijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”