Mijnenveld Vlissingen

Krantenknipsels, TV-tips, websites
jan lugtmeijer †

Mijnenveld Vlissingen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Mijnenveld gevonden in duinen Vlissingen

VLISSINGEN - Tijdens werk aan de kust bij Vlissingen is in de duinen bij het Nollebos een mijnenveld uit de Tweede Wereldoorlog gevonden.

Het veld is daar gelegd door de Duitsers. De meeste explosieven zijn in 1945 al weggehaald, maar een deel is toen niet gevonden. Waterschap Zeeuwse Eilanden verwacht zeker vier weken nodig te hebben om de explosieven op te graven en te verwijderen. Dat hoeft nog niet te leiden tot vertraging van het kustwerk, omdat het werk op die plek pas over een maand begint. Mocht er meer tijd nodig zijn om de explosieven op te sporen en weg te halen, dan kan ook nog eerst op andere plekken worden gewerkt. Het hele kustwerk tussen Vlissingen en Westduin beslaat een lengte van 2,5 kilometer.

Bron: PZC
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Sjarel »

Las het ook net in de zeeland pagina in de PZC , zouden er nog 150 zijn vergeten na de eerste ruiming na de oorlog,
Dat ze daar nog zo kunnen liggen... Komt waarschijnlijk omdat het mijnen met houten bekisting is en bakeliet ontsteking en dus niet snel worden opgepikt door een detector.

Hoe zijn ze trouwens ondekt?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Danny »

Waarschijnlijk door iemand met een detector. In die houtmijnen zitten meestal gewoon 4 eigranaatjes, dus die vind je wel. Een paar vrienden van me hadden een tijd terug ook 2 s-mijnen gevonden. Deze bleken de laatste van het mijnenveld te zijn volgens de EOD. Een zelfde soort verhaal dus. Maar dan op wat kleinere schaal ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door ErwinZ »

Het zal je maar gebeuren, even een avondwandeling door de duinen en dan ineens 'klik-kaboom!'. Al zullen ze na zoveel jaar niet meer werken maar het idee alleen al.
Ik zag laatst een artikel dat er een lading duitse munitie en dergelijke gevonden waren bij het opspuiten bij een strand in Delfzijl. Het vage was dat de granaten daar wss neergelegd zijn.
Annelies

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Annelies »

ErwinZ schreef:Het zal je maar gebeuren, even een avondwandeling door de duinen en dan ineens 'klik-kaboom!'. Al zullen ze na zoveel jaar niet meer werken maar het idee alleen al.
De kans dat ze nog werken zal best nog aanwezig zijn. Hoe ouder munitie hoe gevaarlijker.

Als ik het goed begrepen heb worden de duinen daar afgegraven en zijn ze daardoor gevonden.

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door tim »

hoi annelies, daar ben ik het niet mee eens.
de meeste munitie is na jarenlang onder de grond liggen niet gevaarlijker geworden, eerder veiliger.
het hangt hoofdzakelijk af van het type ontsteking...

het blijft natuurlijk een feit dat je maar net die verkeerde kan tegenkomen, daarom ook lekker afblijven tenzij je er veel verstand van hebt.
(en daar zijn er niet zoveel van, het gevaar schuilt in de mensen die denken dat ze het wel weten nadat ze een paar boeken gelezen hebben)

een hoop ''detectorfreaks'' hebben geen besef van waar ze eigenlijk mee bezig zijn
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Ronald »

Niet helemaal mee eens want niet opgegraven, scherpe munitie wordt wel steeds onstabieler naarmate het uitdroogt. Dat betekent dat doorgerotte ontstekers nogal spontaan in werking kunnen gaan treden ! Zelfs een slag van het in de grond steken van een schep en zelfs de trillingen van een voorbij rijdende auto of vrachtwagen is al genoeg om een ontsteker af te laten gaan.

Bij deze mijnenvelden schuilt nog een gevaar namelijk dat de ontstekers en of ladingen zijn aangepast. Tegen het einde van de oorlog werden in veel mijnenvelden deze ontstekers of ladingen aangepast die meestal op geen enkele kaart en bijschrift beschreven stond ! Zo onstabiel als je maar wilt dus...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door tim »

ha ronaldski,
ik herhaal: het hangt sterk af van het type ontsteker.. sommige zijn wel gevoelig voor corrosie, andere niet.

en mijnen (velden) vind je over het algemeen niet meer met je metaaldetector, als je al wat vind zijn ze in de meeste gevallen ontschadelijk gemaakt (zoals je uit de E.O.D. informatie hebt kunnen lezen).
rondom den haag is het ruimproces gelukkig zorgvuldig uitgevoerd met maar heel weinig niet teruggevonden mijnen :D
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Danny »

-->tim<-- schreef:ha ronaldski,
ik herhaal: het hangt sterk af van het type ontsteker.. sommige zijn wel gevoelig voor corrosie, andere niet.

en mijnen (velden) vind je over het algemeen niet meer met je metaaldetector, als je al wat vind zijn ze in de meeste gevallen ontschadelijk gemaakt (zoals je uit de E.O.D. informatie hebt kunnen lezen).
rondom den haag is het ruimproces gelukkig zorgvuldig uitgevoerd met maar heel weinig niet teruggevonden mijnen :D
gr, tim
Klopt helemaal wat je zegt Tim. Schokontstekers, tijdontstekers. Er zit een hoop verschil in. De meeste zijn dermate verroest dat er niet veel meer mee kan gebeuren. Maar uiteraard altijd oppassen en z.s.m. aangeven natuurlijk. Ik zal binnenkort even een filmpje posten van een paar van onze vondsten die we hadden aangegeven bij de EOD. Was een geinig knalletje.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Annelies

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door Annelies »

Hoi Tim,

Dat sommige ontstekers van betere kwaliteit zijn dan andere, daar zal je ongetwijfeld gelijk in hebben, maar om nu te zeggen dat munitie alleen maar veiliger wordt ben ik niet met je eens.
Overigens kan ook de springstof zelf gaan uitkristalliseren wat ook voor hele gevaarlijke situaties kan zorgen.

Op het FEW een interessant topic hierover:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2325" target="_blank" target="_blank
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door wattman »

Annelies schreef: Op het FEW een interessant topic hierover:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2325" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
:!: Wel een waarschuwing dat dit topic een aantal afbeeldingen bevat die niet geschikt zijn voor de tere kinderziel.
Net zo min als een andere discussie op dat forum over de gevolgen van een mosterdgasgranaat die lekte. :!:
jan lugtmeijer †

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door jan lugtmeijer † »

wattman schreef:
:!: Wel een waarschuwing dat dit topic een aantal afbeeldingen bevat die niet geschikt zijn voor de tere kinderziel.
Net zo min als een andere discussie op dat forum over de gevolgen van een mosterdgasgranaat die lekte. :!:
Mmmmmm.... aanschouwelijk onderwijs :ugeek:
uxo72

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door uxo72 »

Re: Mijnenveld Vlissingen

Berichtdoor tim op 23 apr 2009, 21:38
hoi annelies, daar ben ik het niet mee eens.
de meeste munitie is na jarenlang onder de grond liggen niet gevaarlijker geworden, eerder veiliger.

Hi Tim, ik ben nieuw hier maar een korte introductie over mij.
Ik ben Peter, ruim 15 jaar actief geweest voor de EOD (KL) als 1e man en momenteel werkzaam in de civiele explosieven opsporing.
Wat jij hier neerzet is nog al een boute uitspraak en klopt van geen kanten.
Alleen al het feit dat munitie in die periode een massa productie artikel was, de springstoffen minder stabiel, de Duitsers secundaire materialen gebruikten bij een tekort aan grondstoffen, etc. is een van de punten waarom specifiek WO2 munitie doorgaans gevaarlijker is dan munitie die net voor of na WO2 is geproduceerd. Maar wat jij vergeet dat springstoffen en niet gesprongen explosieven chemische reacties aangaan en dat allerlei kristallisaties met zich mee brengt. Deze kunnen zelf geleidend zijn zodat zonder een werkende ontsteker deze als soort van doorgeleider al bij statische elektriciteit de hoofdlading al af kan laten af gaan.

Per definitie word munitie slechter en onstabieler met de jaren die verstrijken. Vergeet ook niet dat veiligheden in ontstekers veelal gemaakt zijn van `pisbakkenstaal` wat al aangeeft dat deze van mindere kwaliteit zijn.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door tim »

hoi peter, bedankt voor de uitleg.
inderdaad nogal ongelukkige aanname van mijn kant
het klinkt aannemelijk dat door het gebruik van legeringen zaken er niet stabieler op worden.

voor zover ik weet (door vonsten van bekenden) in de zuidhollandse duinen word er opvallen veel franse nederlandse, engelse vooroorlogse munitie (patronen en enkele granaten) gevonden.
deze bevinden zich meestal in een bijzonder mooie staat. misschien door de zandgrond?
er zijn mensen die veelvuldig deze munitie gedemonteerd hebben en er nog steeds zijn, wat natuurlijk niet wegneemt dat het dom is.

zwaardere munitie word hier maar zelden gevonden.
ik blijf er zelf liever zo ver mogelijk vandaan.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
uxo72

Re: Mijnenveld Vlissingen

Bericht door uxo72 »

Het klopt dat metaal in bepaalde zandgronden minder aangetast zijn. Ook de diepte speelt een rol. Zo zal een metalen object in (zure) kleigrond zoals men deze aantreft in bv. de regio Nijmegen-Arnhem zwaarder aangetast zijn. Maar als het object dusdanig diep is doorgedrongen dat er geen zuurstof bij kan komen is de staat weer veel beter. Alleen zijn er geen vaste criteria die aangeven wanneer een explosief wel of niet gevaarlijk is. Eea. hangt er ook van af of het verschoten is, gedumpt, etc. Simpel voorbeeld is de veiligheidspin van een handgranaat. Deze blokkeert bij de meeste types een springveer met daaraan de slag pin. Die pin is dus door de goedkoopste aanbieder gemaakt en is sowieso al vrij dun. En dat dan ruim 60 jaar in de grond heeft gelegen.....

Explosieven in de Nederlandse bodem is gewoon verrekte gevaarlijk, helemaal als men niet 100% zeker weet wat men voor zich heeft liggen. En niet 100% zeker weet hoe de werking van de ontsteker van dat explosief is. In Nederland zijn er zat ongelukken met munitie gebeurd al staat dat niet in verhouding met bijvoorbeeld België en Duitsland. Maar om deze reden is er in Nederland een kleine maar serieuze bedrijfstak die zich met deze materie bezighoudt. Men is daarbij gehouden aan allerlei opleidingen en certificaten, veiligheid voorwaarden, plan processen, enz. om de risico´s tot een minimum te beperken.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”