Kaartmateriaal

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Kaartmateriaal

Bericht door ducatim901 »

Goedenavond,
Aangezien we ergens in April naar Schiermonnikoog gaan om te kijken wat er allemaal nog aan bunkers staat, hier de vraag om kaartmateriaal of informatie van "ervaringsdeskundigen".
Ik heb wel wat Verzetskaarten maar deze zijn verre van accuraat (hoe ik dat weet? dat zijn ze bijna altijd....;-))
Groeten en alvast bedankt, Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Kaartmateriaal

Bericht door jan lugtmeijer † »

Succes Jack :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Kaartmateriaal

Bericht door PdK »

Nou Jack, dat wordt uitprinten en even goed plannen welke je als eerst bezoekt :)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kaartmateriaal

Bericht door ducatim901 »

Nah Lekker is dat.....denk dat ik dan toch maar de L480 als eerste bezoek......deze staat niet op de BFK, maar hij staat er wel degelijk, heb ik ze ook gelijk alle L480 in Nederland gezien, die van Terschelling dan niet van binnen maar je kunt niet alles hebben......ik ga toch meer voor de Küvers.
Groeten enne Jan bedankt voor de BFK kaart...........
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
moosmoos

Re: Kaartmateriaal

Bericht door moosmoos »

een te late reactie, gezien de vakantie. Maar aan de ingezonden kaart te zien gaat het om de stand van zaken in baupunkt 1, dat is Schlei, het bunkerdorp rond de W-R e.d. radars, dit was allemaal kuver. Al zijn er drie bunkers, niet zo interessante munitie?-bunkers die me doen twijfelen of dit niet zwaarder dan kuver is. Aan de kaart te zien dus niet :)

En de kaart zegt ook 1/4, dus kaart één van 4? ik denk het wel :) kan mn rudi rolf even niet vinden..

Hoe dan ook, er is idd een L480, de enige St. bunker. Al is er wat verwarring over de marineflakbatterij, net ten noord-oosten van het strandhotel (zie gewoon de hoge duinen daar en je struikelt er tegenaan), dat zijn misschien (4x) L242 (flak 10.5 SKC) en L243 (leitst.). Vrees dat het ook lichter uitvoeringen zijn? (en iig zonder manschappenverblijven) Maar mis de expertise om dat te bepalen, ik bedoel, ze zijn van hetzelfde model...

etc..
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal

Bericht door AvB »

moosmoos schreef:Hoe dan ook, er is idd een L480, de enige St. bunker. Al is er wat verwarring over de marineflakbatterij, net ten noord-oosten van het strandhotel (zie gewoon de hoge duinen daar en je struikelt er tegenaan), dat zijn misschien (4x) L242 (flak 10.5 SKC) en L243 (leitst.). Vrees dat het ook lichter uitvoeringen zijn? (en iig zonder manschappenverblijven) Maar mis de expertise om dat te bepalen, ik bedoel, ze zijn van hetzelfde model...
Zijn die L nummers van het BRV?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kaartmateriaal

Bericht door ducatim901 »

Ha die moosmoos en Arthur,
Ik heb pas het BRV van Schier gefotografeerd en de L480 zijn samen met de FL243B de enige Standige bunkers, nu is het zo dat de beddingen door het BRV als heel dunne bouw zijn opgemeten, dus mogelijk geen St. bunkers, de hoofdstelling van Schlei is alleen maar dun werk of Kuvers.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal

Bericht door tim »

he guys, hier nog een leuk kaartje met daarop de radars binnen de marineflakbatterie....
© NIMH

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: Kaartmateriaal

Bericht door Klasio † »

Hallo,

@ Moosmoos; hoe om je eigenlijk aan "(4x) L242 (flak 10.5 SKC) en L243 (leitst.)" Bedoelde je misschien Fl 243 voor 4x Flak 10.5 SKC en een Fl 244 Leitstand?

@ Jack: je schrijft "Ik heb pas het BRV van Schier gefotografeerd en de L480 zijn samen met de FL243B de enige Standige bunkers, nu is het zo dat de beddingen door het BRV als heel dunne bouw zijn opgemeten" Bedoel je dat er op Schier in de Flakbat toch 4x type Fl 243B gebouwd zijn? Of bedoeld je een Fl 243B variant in dunne uitvoering, zoiets als een type Fla 14? Ik dacht altijd dat de Flakbettungen op Schier, net als die van de Ostbat op Terschelling, gewoon feldmassig waren uitgevoerd met een betonnen plaat en
houten aangeaarde beschoeing? Misschien kan je als je terug bent uit Denemårken de BRV tekening posten?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kaartmateriaal

Bericht door ducatim901 »

Ha die Klaas,
Doe ik wel voor je hoor, volgens mij waren ze maar een of twee steens dik.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Kaartmateriaal

Bericht door pauldijkstra »

Hallo mensen,

Ik ga vrijdag naar alle waarschijnlijkheid naar Schier om daar even een daggie rond te lopen opzoek naar bunkers. Heeft iemand nog tips waar ik echt zou moeten kijken? Ik ken zo'n beetje globaal alle bunkers wel, ook nog wat in de duinen hier en daar. De voet van de Wassermann (die wél gebruikt is) ken ik ook. Heeft iemand nog tekeningetjes of wat Duitse GPS kaarten? (ja klaas, ik heb er ook één ;-) )

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kaartmateriaal

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Ik heb nog geen overzichts kaarten van Schier gefotografeerd maar in Schlei zitten enkele behoorlijk leuke Küvers, o.a. een Küver 431, het grootste standaard Küver ontwerp in de hele serie.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Kaartmateriaal

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jack,

Prachtig, zou je wat tekeningen op de mail kunnen zetten? Dan ga ik eens even opzoek. De Küver 424 die ook in Klaas zijn K-bunkerboek staat, die is volgens mij ook nog intact.

Groeten,

Paul *die van FA/VF - Küver - bunkers houdt* Dijkstra
pauldijkstra

Re: Kaartmateriaal

Bericht door pauldijkstra »

Die supergrote 431 heb ik van buiten gezien, de foto's van binnen heb ik (helaas) niet gemaakt. Dat heeft een vriend gedaan, effe door luchtschachten en gaatjes. Wel mooi. Moet toch de eigenaar nog eens traceren. De bunker was echt inmens groot.

Groeten,

Paul

PS. Foto's van het Schleidorp laten nog even op zich wachten. Ik wil eerst de binnenfoto's hebben. Het raarste van die Küver vond ik deze hele heftig vet te gaaf gekke Duitse pantserdeuren... Weird :S maar wel vet :D. Het lijkt mij namelijk niet dat deze deur niet van het eiland komt. Iig niet uit de Wassermann, daar heeft niet zo'n deur in gezeten, die deuren zitten er volgens mij allemaal nog in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal

Bericht door AvB »

Dat zijn twee standaard 19P7 gasdeuren (De linker een 726P3, 19P7 zonder kijkglas) die iemand tegen elkaar heeft gezet.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”