Bttr Pritter Swinemunde

Algemene discussie over Poolse fortificaties en Duitse verdedigingswerken op voormalig Duits gebied.
Plaats reactie
bunkerspecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2017, 17:30

Bttr Pritter Swinemunde

Bericht door bunkerspecht »

Een Flakbatterij, gebouwd in 1937-1939. Voorzien van 4 x 105 mm en 1x 20 mm geschut. De batterij was actief betrokken bij het Amerikaanse bombardement op Swinemunde op 12 maart 1945. In de laatste oorlogsweken biedt de batterij verzet tegen de oprukkende Sovjets. Op 4 mei 1945 verlaat de bezetting de batterij en vertrekt naar Swinemunde. Een deel van de geschutsopstellingen ligt compleet in puin, maar het andere deel is prima te bezichtigen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Bttr Pritter Swinemunde

Bericht door rony »

Mooi in beeld gebracht.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bttr Pritter Swinemunde

Bericht door Remco de Goede »

Mooi! Is er meer info over deze locatie?
bunkerspecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2017, 17:30

Re: Bttr Pritter Swinemunde

Bericht door bunkerspecht »

Er is weinig over te achterhalen. De info die ik gevonden heb, komt uit het boekje Fortyfikacje Swinoujscia van Piotr Laskowski. Over deze batterij wordt in het boekje weinig uitleg gegeven: datgene wat al vermeld is (voor zover ik het correct vertaal vanuit het Pools). Elders op internet kom ik wel tegen dat delen van de Marine Flak Abteilung 233 waaronder deze batterij viel, ingezet is bij de aanval/bezetting van Noorwegen. In 1940 wordt de Flak rondom Swinemunde opnieuw opgezet en valt Bttr Pritter onder het Marine Flak Regiment 3.
In het genoemde boekje zit een handige overzichtskaart met daarnaast info over de batterijen uit WO I en II. Er is best veel te zien rondom Swinemunde, maar ondanks de kaart is het soms aardig zoeken, en dat kost tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Polen”