In memoriam: Mark Witte

Overige onderwerpen aangaande het forum
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

In memoriam: Mark Witte

Bericht door bunkerpictures »

Vandaag vrijdag 6 december 2013 bereikte ons het droevige bericht dat na een periode van ernstig ziek zijn afgelopen nacht is overleden, Mark Witte.
Initiator, oprichter, stuwende kracht en voorzitter van de Stichting Nationale Collectie Bescherming Bevolking (NCBB).

Mark begon rond het jaar 2000 samen met zijn vrouw Petra aan het initiatief om de het erfgoed van de voormalige organisatie Bescherming Bevolking (BB) de verzamelen, te inventariseren, veilig te stellen en vooral te tonen aan overheden, scholen en het publiek. Hiervoor werd stad en land afgereisd om te verzamelen, schenkingen in ontvangst te nemen en het bezoeken van voormalige BB locaties.
Een van de hoogte punten was het in gebruik nemen en inrichten van het voormalig BB bunker en oefencomplex Overvoorde te Rijswijk. Hier heeft Mark tot onlangs nog hard gewerkt om het in aanbouw zijnde expositiegebouw Nationale Collectie Bescherming Bevolking tot stand te brengen. Helaas is het hem niet gegund om de opening hiervan te mogen ervaren.

Namens het bestuur van de Stichting NCBB,
Raphaёl Smid

Mark gebruikte op dit forum de naam "Markies"
Nadere gegevens omtrent het afscheid volgen zo spoedig mogelijk.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door AvB »

Sterkte aan vrienden en familie. :cry:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door tim »

Jezus het houd niet op..
Sterke voor familie en vrienden tijdens deze donkere dagen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Remco de Goede »

Vandaag ontving ik het bericht waar ik al een tijdje rekening mee hield.

Mijn goede vriend, maatje en voorzitter/oprichter en kartrekker van de Stichting NCBB Mark Witte is vannacht op 54 jarige leeftijd na een ziektebed overleden.

Mark kreeg in het voorjaar van dit jaar de diagnose kanker zonder mogelijkheid op behandeling. Hij liep al een paar jaar rond met buikpijn maar was te “eigenwijs” om naar de dokter te gaan. Dit beschrijft eigenlijk al hoe een beetje hoe Mark was, hij deed graag dingen op zijn eigen manier.
Dit was ook de manier waarop hij met zijn ziekte omging, hij wilde het eigenlijk aan niemand vertellen en dacht dat het allemaal wel goed zou komen.
En hij ging gelukkig ook zo lang als zijn toestand het toeliet door met zijn leven en vooral met de stichting NCBB. Mark zn leven draaide eigenlijk sinds de oprichting van de Stichting NCBB vooral om deze stichting en alles eromheen. Als hij niet op Overvoorde aan het klussen was, was hij wel bezig met een presentatie, een beurs,
het redden van “museumstukken” uit koude oorlogsbunkers die opgeheven werden etc etc. Dit deed hij met veel liefde en plezier samen met zijn vrouw Petra die beide de drijvende krachten achter de stichting NCBB en de museumbunkers op het park Overvoorde in Rijswijk zijn. Een goed voorbeeld voor hun liefde voor de stichting was altijd als een van de twee jarig was, hun (stief) kinderen vroegen wanneer ze langs konden komen, dan was steevast het antwoord: “we zijn op Overvoorde, dus als je ons wilt zien moet je daar maar langskomen”. Mark kreeg voor zijn werk voor de stichting NCBB 2 jaar terug de onderscheiding "ridder in de orde van oranje Nassau".

Mark leerde ik kennen in 2006 toen ik als vrijwilliger bij de Stichting NCBB op Overvoorde terecht kwam. In het begin moest ik erg wennen aan zijn manier van doen en werken.
Alles moest op zijn (de beste) manier en met minder nam hij geen genoegen, na een tijdje leerde ik deze eigenschap waarderen en zag het resultaat van zijn werk in de herinrichting van de B.B commandobunker op Overvoorde. In de jaren erna hebben we dagen/weken/maanden geklust aan allerlei projecten op Overvoorde, en hadden we altijd de grootste lol en de mooiste gesprekken over alles wat ons bezighield. Ook zaten we soms ’s avonds uren aan de telefoon te brainstormen over de Duitse geschiedenis van Overvoorde. Mark had nooit zoveel met Duitse bunkers maar hij was wel bijzonder geïnteresseerd in de Duitse bunkers en hun geschiedenis op Overvoorde. Samen zijn we de afgelopen jaren vaak naar het archief geweest om dingen uit te zoeken en zijn we een hoop wijzer geworden. Ook zijn we al jaren bezig met het schrijven van een boek over Overvoorde. Het is erg spijtig dat nog steeds de laatste steen over de geschiedenis
van Overvoorde nog nietboven is en Mark het eind resultaat nooit onder ogen zal krijgen.

Verder zal ik zijn wijze raad missen als ik thuis aan het klussen was en ergens niet uitkwam of als ik met mijn auto op een Frans zandpad vast zat en met geen mogelijkheid los kwam, Mark wist altijd raad en had altijd tips.

Ook was Mark iemand die voor vrienden altijd tijd maakte, hij had eigenlijk nooit ergens tijd voor maar als je hem opbelde met de vraag of hij even langs wilde rijden met zijn aanhanger of vrachtwagen om iets te verhuizen
stond hij binnen no time voor je deur, zelfs als hij hiervoor uit zijn woonplaats Zierikzee moest komen.

Al met al was Mark een van de meest vriendelijke en wijze mensen die ik ken, ik zal een oprechte vriend moeten missen.

Mark het was een waar genoegen je te mogen kennen en zoveel tijd met je samen gehad te hebben. Ik zal je niet vergeten!

Veel sterkte voor zijn vrouw Petra, zijn stiefkinderen, familie en vrienden, waaronder een aantal leden van het forum.

Remco de Goede
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door rony »

Innige deelneming.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Ties »

Sterkte voor alle familie en vrienden.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door WimVe »

Mijn condoleances voor gezin, familie en vrienden.

Ik ken Mark niet persoonlijk maar heb wel met hem gemaild over de petroleum AIDA overdruklampen van de BB.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door ErwinZ »

Sterkte aan nabestaanden en vrienden.
Annelies

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Annelies »

Wat een triest bericht.
Ik kende Mark niet persoonlijk, maar heb hem wel 2 keer mee gemaakt tijdens de open dagen in het bunkercomplex in Oostvoorne tijdens Voorne in Stelling, waar we met nog een aantal anderen rondleidingen gaven in het complex.
Hij kwam op mij over als een aardige, rustige man met veel kennis en gevoel voor humor.

Ik wens zijn vrouw, naaste familie, leden van Stichting NCBB en vrienden heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Martijn »

Alle familie, vrienden en kennissen alle sterkte met het verwerken van dit verlies.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Ruud »

Ik heb Mark onlangs voor het eerst gesproken, het spijt me dat dit ook het laaste gesprek was. Mark had passie voor zijn 'hobby', dit straalde hij ook uit. Fam., vrienden, kennissen en hobby-genoten, heel veel stertke!
Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door johannes winius »

Sterkte en gecondoleerd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Danny »

Gecondoleerd allen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Bunkertju »

Een erg mooi verhaal Remco .. ik zou het niet beter kunnen vertellen.

Wat hebben wij toch een lol gehad met Mark ... we gaan hem heel erg missen.

Een zwarte bladzijde in de NCBB geschiedenis.

Sterke aan allen !!
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: In memoriam: Mark Witte

Bericht door Jeroen R. »

Met Mark jaren geleden enkele keren gemaild en aan de lijn gehad. Daarna zaten we een keer op een cursus van het werk de halve dag naast elkaar, zonder dat we dat van elkaar wisten. We hadden elkaar immers nog nooit ontmoet. Een leuke ontmoeting. Zijn nauwkeurigheid en kritisch oog viel me echt op.
Alle naasten heel veel sterkte gewenst,
Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”