Zaklampen

Overige onderwerpen aangaande het forum
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Zaklampen

Bericht door Blastmaster1972 »

Bunkers, forten etc... zijn meestal nogal aan de donkere kant...

Bij recente bezoeken aan Breendonk, Fort de Douaumont, Raversijde, verschillende AW locaties in Frankrijk viel het me op dat ik de enige was die in alle hoekjes en kantjes liep te schijnen met m'n zaklamp...

Welke zaklamp gebruiken jullie?

Ik heb deze ALTIJD op zak:

Afbeelding

De Fenix LD12. Gebruikt een gewoon AA batterijtje, geeft een enorme bult licht.

Als back-up heb ik een Fenix LD01, die een AAA batterijtje gebruikt.

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Zaklampen

Bericht door scolty »

Ik heb deze altijd bij me,
316k-Dv6dfL__SL500_AA300_.jpg
Met accu dus geen batterijen om te verwisselen. Een bende reserveaccu's mee en dan kan ik weer een weekend vooruit.

Groeten Mart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door AvB »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
ik gebruik nogsteeds een magcharger met gewoon lampje. Voordeel is het mooi verdeelde licht bij het invullen van een foto. Nadeel dat ie opeens, terwijl je diep ergens in een fort zit, ermee op houdt.... Wel een reserveaccu bij maar toch niet echt te vertrouwen..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Bas de Mos »

Normale Maglite's blijven wel één van de beste lampen. De Mag's met LED zijn ook fijn maar wel echt te duur vergeleken met andere LED zaklampen. Ik heb nu een geweldige outdoor LED zaklamp van de Lidl, is al meerdere keren van heel wat meters naar beneden gevallen (vraag maar aan PDK ;) ) maar blijft in leven, en komt een bak licht uit (3 Watt Cree) en dat voor maar €20! Die ik nu heb is behoorlijk groot, dat vind ik zelf wel prettig om hem niet zo snel kwijt te raken, maar ze hebben nu bij Aldi bijvoorbeeld een kleine met 10 Watt Cree (is volgens mij debiel fel aangezien mijn 3 Watt al pijn aan je ogen doet) voor ook €20 euro, die waarschijnlijk niet onder doet aan de eerder geplaatste Fenix.

Heb nog steeds 2 normale Mag's voor het foto's maken, maar die gaan uit zichtzelf soms héél zwak branden en pas na 5 minuten weer opleven. Zwaar vervelend als je probeert te fotograferen. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Slechte batterijen ofzo?

Ohja Arthur, die oplaadbare Mag's heb ik alleen maar slechte ervaringen mee. Natuurlijk bespaar je op batterijen, maar ze gaan echt bizar snel leeg.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door WimVe »

Hallo,

Wat is en watt cree voor eenheid van lichtopbrengst ?
Gaat dat niet in Lux of Lumen ?

Magchargers zijn gaaf maar ik heb ooit de standaard witte accus (NiCad) vervangen door Nimh van 4000mAh. Gaat een stuk beter.
Witte accu's mogen ook niet meer verkocht worden.
Led's ervoor staan op mijn wenslijstje maar zijn inderdaad idioot duur. Maar sommige geven wel een bak licht.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Remco de Goede »

Ik gebruik ook een mag charger, en als back up nog een 3 cel mag.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Zaklampen

Bericht door Blastmaster1972 »

Hmmm... zo te zien zeulen jullie allemaal wel zwaarder materiaal mee dan mij!

Dat AA lampje van mij geeft bijna evelveel licht als een Maglite met 2 D-Cells! :shock:

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door AvB »

Gaat ook om de manier waarop het licht verdeeld is en de kleur van het licht. Maar voor gewoon gebruik is wil ik ook wel zon klein led lampje.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Zaklampen

Bericht door Blastmaster1972 »

AvB schreef:Gaat ook om de manier waarop het licht verdeeld is en de kleur van het licht.
Dat is waar. Met de licht verdeling zit het wel snor (meerdere standen), maar de kleur is dikwijs wat "onnatuurlijk" bij zo'n LED lampje.

Maar ik kies toch voor compactheid. Mensen kijken soms wel raar, als je in zo'n fort allerlei hoekjes en kantjes zit te bekijken met je lampje... ;)

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door AvB »

Wel een interessant lampje die Fenix. Heb verder zitten zoeken en zij maken ook ledzaklampen met neutralere leds. Ombouwsets voor de magcharger geven hem een vermogen tot 5 x de originele lumen, maar 2 of 3x lijkt me al voldoende. Scheelt erg in accuduur. Maar terug naar aa-batterijen zie ik wel zitten. De straal moet alleen goed uitgewaaierd zijn en niet al te krachtig in het midden. Ik ga eens vergelijkend warenonderzoek doen..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Zaklampen

Bericht door Blastmaster1972 »

Een ander voordeel van de kleine lampjes is dat je ze voor het maken van een foto snel even in je mond kan vasthouden, heb je beide handen vrij. (dat zie ik met een 3xD-cell Maglite nog niet gebeuren...)

Ik heb onlangs ook nog deze aangeschaft, die kan je eventueel aan je jas hangen tijdens het fotograferen:

Afbeelding

De Fenix MC11 (ook met een AA batterijtje)

Als ik weer eens thuis ben maak ik wel eens een foto met een schaalaanduiding.

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Remco de Goede »

Blastmaster1972 schreef:Een ander voordeel van de kleine lampjes is dat je ze voor het maken van een foto snel even in je mond kan vasthouden, heb je beide handen vrij. (dat zie ik met een 3xD-cell Maglite nog niet gebeuren...)

Mvg,

Jos
Dan heb jij Arthur zn mond nog nooit gezien ;) .

Daarintegen zie ik toch voordelen in mn maglite bij aggresieve loslopende honden, daar deel je net wat makkelijker een corrigerend tikkie mee uit dan met die dropstaaf van jou :D
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door WimVe »

Mijn Magcharger voor de test even aangezet: na 2 uur begint ie op een kaars te lijken.
Met 4000 MaH Nimh accu.

Hoe gaan de AA(A) het doen ?
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door Bas de Mos »

Ik schat dat mijn 3D cell Maglite zo'n 4 uur continu wil branden op normale batterijen, totdat hij niet genoeg licht meer geeft voor foto's (dan vervang ik ze ook meteen, je zou er waarschijnlijk nog wel wat uurtjes mee door kunnen).
Mijn LED lamp op 4×aa doet het zeker wel 12 uur, die gebruik ik ook altijd als gewone rondkijk lamp. Ik zet 'm wel vaak op de minder felle stand om batterij te sparen.

(is trouwens gebaseerd op snel rekenwerk, en met goedkope LIDL batterijen :D )
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zaklampen

Bericht door AvB »

Bas, heb je ooit oplaadbare batterijen in je Maglite gebruikt? Zoja hoe ging dat?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”