Opnieuw maken van historische foto's

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Sjoppiej

Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Sjoppiej »

Beste forumleden,

Ik ben speciaal bij dit interessante forum aangesloten om jullie te vragen jullie kennis met me te delen. Ik ben een amateurfotograaf uit Utrecht, en ik ben sinds een tijdje bezig met de voorbereidingen van een fotoproject waarin ik historische foto's opnieuw probeer te maken. Dus vanuit exact dezelfde locatie en hetzelfde perspectief een nieuwe foto te nemen, (geïnspireerd door de fotoserie 'Ghosts of War'). Dit heb ik vorig jaar in Utrecht getest (voorbeeld in bijlagen), en in Washington en New York goed aangepakt (voorbeeld in de bijlagen), en wil dat nu in Nederland grondig gaan aanpakken met foto's die voornamelijk tijdens de tweede wereld oorlog zijn genomen.

Nu ben ik op zoek naar sprekende historische foto's die op en rond fortificaties in Nederland zijn genomen, en die ik opnieuw zou kunnen nemen. Met jullie historische kennis, en kennis van Nederlandse bunkers, hoop ik daarom dat jullie foto's kennen die hierin gebruikt zou kunnen worden. Belangrijke voorwaarden zijn dat op de oude foto herkenningspunten staan die nog steeds bestaan, de bunker zich in Nederland bevinden en bij voorkeur dat de locaties van de foto vrij toegankelijk zijn (maar ik ben best bereid wat moeite te doen haha).

Ik hoop dat jullie goede ideeën hebben, en als de serie af is zal ik de foto's hier ook even posten.

Met vriendelijke groet,
Jop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door AvB »

Zoek even op beeldbank wo2. Genoeg bunkerfoto's.

En bekijk dit topic even met wat voorbeelden.

http://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=89&t=3403
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Bas de Mos »

Welkom, en goed bezig! Zoals Arthur zei Beeldbank WO2, maar ook www.gahetna.nl en misschien vind je hier wat: www.tweedewereldoorlog.nl/bronnen/archieven/
Sjoppiej

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Sjoppiej »

Bedankt heren voor jullie reactie!
Ik heb echter al aardig wat uren op beeldbanken van nationale en lokale archieven rondgekeken, en allerhande interessante foto's gevonden, maar nog geen met bunkers of fortificaties erop. Vandaar dat ik me hier meld, wellicht dat jullie nog pareltjes kennen of hebben die gebruikt kunnen worden. Ik heb het idee dat fotografen niet vrolijk hun rolletjes vol mochten schieten op militaire strategische locaties, dus dergerlijke foto's lijken nogal schaars te zijn. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben, maar in ieder geval al bedankt!

Jop
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door svdb10 »

Sjoppiej schreef:...op militaire strategische locaties, dus dergerlijke foto's lijken nogal schaars te zijn. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben
Misschien kun je nog even opschrijven aan welke criteria jouw foto's moeten voldoen; wat maakt een foto voor jou geschikt?

Alvast een paar suggesties:
Mobilisatie 1939-1940: zie bijv. onderwerp van quizvraag 211 viewtopic.php?f=88&t=3914
Werken op de afsluitdijk (Kornwerderzand/Den Oever): hiervan zijn vrij veel foto's uit de oorlogsjaren in omloop. Oa op dit forum staan er een aantal bij de bewuste topics.
Meidagen 1940: er bestaan relatief veel foto's van kazematten die bij de strijd in mei 1940 betrokken waren zoals bij Mill, langs de Maaslinie en onderlangs de Grebbeberg.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Sjoppiej

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Sjoppiej »

Bedankt VB, Bas en Sander, hier duik ik eens even in! En Sander, mijn criteria staan in mijn eerste post: foto's waar het liefst iets interessants op gebeurt, herkenningspunten op aanwezig zijn, en dat deze herkenningspunten nog in het echt bestaan. Vanzelfsprekend moet ook bekend zijn wat de exacte locatie is. Hoe dan ook, alvast bedankt voor jullie bruikbare suggesties!

Jop
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door wattman »

Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door wattman »

Geen fortificaties, maar wellicht ook wel aardig.

1) (oude) zuider havenhoofd van Scheveningen. Standpunt bestaat nog, maar op de achtergrond liggensinds de jaren '70 de nieuwe havenhoofden.

Afbeelding
Scheveningen Haven by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

2) Kurhaus te Scheveningen

Afbeelding
Scheveningen Kurhaus by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Bas de Mos »

Hendrik, ik denk dat ik me aan deze foto's ga wagen :D Wilde al een tijdje aan de slag met toen-en-nu's in Den Haag.
Komt de foto van het havenhoofd uit jouw collectie?
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door wattman »

Alle foto's zijn uit mijn collectie, en ze staan onder een creative commons op flickr. Dus doe er mee wat je wil.
Ik zal nog verder graven in mijn verzameling.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door tim »

Heb je nog meer verassingen :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Opnieuw maken van historische foto's

Bericht door Rene Ros »

Ik heb een aantal prentbriefkaarten en oude foto's waarvan van een aantal de locatie in/bij Amsterdam bekend is. Als een fotograaf daarmee aan de slag wil dan verneem ik dat graag!
Het idee om heden en verleden te verbinden vind ik erg leuk en het resultaat is vaak verbluffend.

René
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”