Sloop V149 in Utrecht

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Rob Mans

Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Net nog even wezen kijken of er al voorbereidingen zijn wbt de definitieve sloop van de V149 in Utrecht. Dit type bunker komt in de gehele Atlantikwall maar twee keer voor. Een aantal mensen hadden een hele poos geleden al geprobeerd om de bunker te behouden....tevergeefs. Vanaf de snelweg tot aan het 24 oktoberplein komt er een zogenaamde Fly-over voor het autoverkeer richting het centrum. Er was nog wel gekeken wat de kosten en de consequenties waren als de bunker werd behouden. De Fly-over zou verlengt moeten worden en dat ging zoveel extra kosten dat men dit niet acceptabel vondt. De afgelopen 20 jaar zijn in Utrecht al veel bunkers verdwenen, waarvan een paar hele bijzondere! Over niet al te lange tijd gaat ook deze V149 tegen de vlakte, en gaat hiermee weer een stukje historie verloren :(
Af en toe zal ik een kijkje nemen of er al activiteiten zijn wbt de sloop ervan. Wordt vervolgt.....
DSC_0058.JPG
DSC_0060.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Rob,

Ik ga binnenkort waarschijnlijk nog even binnen kijken. Er schijnt wel veel verbouwd te zijn. Zonde dat hij tegen de vlakte gaat, maar het verhaal gaat al jaren en hij staat er nog steeds.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door maarten-stahlbeton »

Wij hebben contact gehad met de gemeente over de sloop en het schijnt dat ze een aantal kijkdagen gaan houden voor geintresseerden. Meer info volgt.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Sebastiaan »

Ben benieuwd, mooie gelegenheid om dan eens binnen te snuffelen.

Gr. Sebastiaan.
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Remco de Goede schreef:Rob,

Ik ga binnenkort waarschijnlijk nog even binnen kijken. Er schijnt wel veel verbouwd te zijn. Zonde dat hij tegen de vlakte gaat, maar het verhaal gaat al jaren en hij staat er nog steeds.
Inderdaad Remco, het verhaal gaat al jaren. Drie jaar geleden sprak ik de eigenaar van de woning naast de bunker. Op dat moment was die aan het verhuizen en zei dat die het jammer vond dat die weg moest...ook zijn woning zou tegelijkertijd afgebroken worden. Nu drie jaar later staat alles er nog. Op de regiotekst stond al dat de afslag afgesloten gaat worden voor al het verkeer. Zijn dit al de voorbereidingen wbt de sloop van de bunker...? of staat deze betonnen kanjer over een jaar nog steeds op Utrechts grondgebied ?!.... wie zal het zeggen!

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door bunkerpictures »

Verhaal van d esloop gaat al jaren. Ben zodoende op verzoek van de gemeente al eens komen kijken met de NCBB voor nog bruikbare spullen. Toen zat er nog een muziekband in die het gebruikte al oefenruimte, ik geloof dat deze er nu ook uit zijn want zij haddne ook een website maar die is uit de lucht.
Het is als Duitse bouw al een apart model maar doro de naoorlogse aanpassingen is het nog aparter geworden. Als je met de Duits tekening door de bunker loopt raak je de weg kwijt en maat voering. De ingangsverdediging tref je namenlijk een heel inpandig aan. Er is namenlijk na de oorlog een stuk aangebouwd die de ingangsverdediging niet meer aan de buitenkant doet zitten en de tobruk waar de doorvoeren zitten is daardoor ook erg vreemd komen te zitten. Is ook aan de buitenkant goed te zien.

Op mijn website staat er een uitgebriede fotoserie van zowel binnen als buiten. http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank The Netherlands > Inland > Utrecht.
Entrance to Tobruk-05.JPG
Air-system-01.JPG
Former close combat position-03.JPG
Groet Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
basannink

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door basannink »

Hallo bunkerfreaks,

Ik ben Bas van de band die (nog steeds) in de bunker repeteert.
Vrienden van ons hebben een paar jaar geleden met de Stichting Utrecht Freestyle Company de gemeente aangeschreven met de vraag of zij de bunker voor culturele doeleinden konden gebruiken tot hij gesloopt zou worden. Vanwege het vochtige klimaat en de beperkte in- en uitgangen hebben ze helaas niet veel kunnen doen daar, maar wij de band hebben er een ruimte bruikbaar weten te maken.
Nu kom ik er net achter dat de gemeente gisteren begonnen is met het kappen van de bomen en struiken die op de bunker staan, als voorbereiding op de sloop van de bunker.
Dit om ruimte te maken voor de fly-over die men daar wil gaan bouwen:
http://www.allesoverutrecht.nl/nieuwsut ... 02-06).php
Leuk als de gemeente rondleidingen wil gaan geven, maar dat mogen ze dan wel even met ons overleggen.
Mochten jullie nog een keer binnen willen kijken, stuur me maar een mailtje, dan geven we jullie een rondleiding.
Is wel het handigst als dat als groep(je) gaat, dus dat kunnen jullie misschien het beste zelf regelen.
Wij repeteren bijna altijd op maandagavond, dus dat is een handige potentiele dag.

groetjes,

Bas van Zylinderkopf
zylinderkopf_nl@hotmail.com" target="_blank" target="_blank
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Hallo Bas!
Welkom op het forum.

Ik zag gisteren al op RTV-Utrecht wat ging over de kap van de omliggende bomen. Af en toe rij ik even langs de bunker om te kijken of er al geen activiteit is. Maar wat je voorstelde over een rondleiding in kleine groepjes in de bunker, nou daar heb ik wel oren naar,.... en denk ik wel meer forumleden ;) We gaan ff de reacties afwachten en kijken hoe we dat gaan plannen.

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Ruud »

basannink schreef:Nu kom ik er net achter dat de gemeente gisteren begonnen is met het kappen van de bomen en struiken die op de bunker staan, als voorbereiding op de sloop van de bunker.
Dit om ruimte te maken voor de fly-over die men daar wil gaan bouwen:
http://www.allesoverutrecht.nl/nieuwsut ... 02-06).php
Nou, kom maar weer op met de standaard bezwaarbrief .... dan loop ik nogmaals naar de brievenbus!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Ik ben ook wel te porren voor een bezoekje aan de bunker. Als ik het zo lees moeten we snel zijn! Morgen is het maandag ;)
Rob Mans

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Rob Mans »

Remco de Goede schreef:Ik ben ook wel te porren voor een bezoekje aan de bunker. Als ik het zo lees moeten we snel zijn! Morgen is het maandag ;)
Hoi Remco,

Ik ga Bas een PM sturen of het volgende week maandagavond mogelijk is om de bunker te bezoeken.

groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Rob Mans schreef:
Remco de Goede schreef:Ik ben ook wel te porren voor een bezoekje aan de bunker. Als ik het zo lees moeten we snel zijn! Morgen is het maandag ;)
Hoi Remco,

Ik ga Bas een PM sturen of het volgende week maandagavond mogelijk is om de bunker te bezoeken.

groetjes,
Rob
Rob ik ben van de partij :D
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Bunkertju »

Lijkt me leuk ...

Hoor het wel Remco :)

Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:Lijkt me leuk ...

Hoor het wel Remco :)

Jan
Hoor ik daar iemand die mee wil rijden ;)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sloop V149 in Utrecht

Bericht door AvB »

Aangezien ik in Utrecht woon en nog nooit een fotootje daar heb gemaakt...
Onder het mom, dat doen we later wel.. :)
Ik ga wel even mee.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”