Bedreiging voor See-Adler.

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door BunkerKB »

Dames & Heren,
Er is een dreiging op komst voor de bunkertjes van het Radarcomplex See-Adler iets te Noorden van Weesp.
DE A1 snelweg gaat binnen afzienbare tijd op de schop ter verbreding van de huidige baanvakken. De huizen ten zuiden van deze snelweg en te Noorden van See-Adler gaan binnen afzienbare tijd voor de vlakte. Geheel niet uitgesloten dat de bunkertjes aldaar geen lang leven meer hebben door de komende werkzaamheden. Is de dreiging niet door de verbreding van de snelweg dan is er het plan om in de betreffende polder huizen te gaan bouwen. Dus geheel niet ondenkelijk dat de bunkers binnen afzienbare tijd gesloopt kunnen zijn.
gr.ron
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door Ties »

Snel maar es kijken dan. Sonde :(
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door ducatim901 »

Zoals Ik het nu heb gezien is er bij de aanleg van de rijksweg nog niets gesloopt.
Wel allemaal heel nipt, maar zelfs het betonnen blok van de T-Hut is nog aanwezig.
Het is wel zo dat de polder steeds een beetje verder wordt opgeslokt door nieuwbouw woningen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door ducatim901 »

Duidelijk verhaal Rene,
En fijn dat het behouden blijft!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door Klaas Meijer »

Kijkje genomen bij radarpost Seeadler. Het bouwproject begint nu vorm te krijgen. Benieuwd hoe ze de restanten van het station gaan behouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door AvB »

Dat komt heel dichtbij! Ben inderdaad benieuwd. Zo'n Würzburg sokkel maakt een mooie klimrek.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door Klaas Meijer »

Hierbij de video:

Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Bedreiging voor See-Adler.

Bericht door Rene Ros »

Omdat foto's en film niet alles zeggen, hierbij mijn concept-artikel voor een volgende Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam. Er worden nog foto's bijgezocht.
Abonneren kan via https://www.stelling-amsterdam.nl/nieuw ... en-202008/
Tour de Bloemendalerpolder

Donderdag 25 maart was volgens mij echt de eerste zonnige lentedag van 2021. Om 15.00 uur kreeg een gezinslid de uitslag van een corona-test. Die was negatief zodat we het huis weer uitkonden. Uw razende reporter stapte meteen op de fiets om in de nabijgelegen Bloemendalerpolder te gaan kijken en fotograferen. Door wegafsluitingen werd dat een behoorlijk groot rondje langs kazematten, kringenwetboerderij en radarstation.

Eerst de oude Papelaan de polder in, langs het galgenveld, naar de snelweg A1. De zandophogingen hebben het radarstation Seeadler bereikt en lopen nu tussen de gebouwen door. Ben benieuwd wat de uiteindelijke hoogteverschillen gaan worden, vanwege het inklinken. Maar, zoals eerder in deze nieuwsbrief gemeld, blijven de gebouwen wel behouden.
De Papelaan liep echter dood op de zandbaan die aangelegd werd voor een nieuwe weg vanaf de afslag Muiden-Weesp naar Weesp. De weg daalt tussen gebouwen en funderingen van Seeadler door, naar polderniveau en gaat met een enorme omweg naar Weesp. Waar het uitkomt bovenop het voormalige tuintje van wijlen mijn schoonvader, waar het goed bramenplukken was.

De Papelaan werd teruggefietst en via de Korte Muiderweg wilde ik omfietsen om weer op het Breedlandpad langs de snelweg te komen. Maar ja, dan kom je langs de kringenwetboerderij Vechthoeve en werd ik toch nieuwsgierig hoe het daarmee staat. Sinds de spectaculaire en dure verplaatsing in 2016 is er niets meer over vernomen. Het staat er nogsteeds zoals het er is geplaatst, in een bouwterrein zonder wegverharding, maar lijkt wel gebruikt of bewoond te worden. Nu ik er toch was, even gekeken bij de G-kazemat en groepsschuilplaats aan de Vechtkade. Ik woon er dichtbij maar toch 17 jaar geleden sinds ik er de laatste keer foto's maakte... De grotere VIS-kazemat had ik in 2013 nog gezien en staat er nog hetzelfde bij.

Dan eindelijk bij het aquaduct het Breedlandpad op. Dit pad is vernoemd naar de boerderij Breedland welke de kern van Seeadler was. De boederij lag waar nu de rijstroken richting Amersfoort liggen. Het pad was tijdelijk doodlopend en dat was ter hoogte van de hooggelegen afrit. Eenmaal boven was er een mooi uitzicht over de polder en waren de gebouwen van Seeadler goed te zien. Maar om aan de andere kant van de werkzaamheden de komen, moest ik via de Maxis omfietsen. En dan kom je langs de schamele restanten van de kruitfabriek bij Muiden, binnenkort onderdeel van de bebouwde kom van het plaatsje. Dat kost ook extra tijd en ook het verhogen van het interne vochtgehalte bij de Maxis.

Langs het Amsterdam-Rijnkanaal onder de twee snelwegbruggen door en meteen linksaf weer het Breedlandpad op. Wind mee, maar het pad moest ook wéér terug gefietst worden. De gebouwen van Seeadler konden door deze inspanning nu wel goed met het zand en van dichtbij gefotografeerd worden. De polder zal nooit meer zo mooi worden als het was. En met alle bouwwerkzaamheden en zandlichamen is het nu helemaal niet om aan te zien. Laten we hopen dat als de rust weerkeert er een woonwijk en natuurgebied is, waarin Seeadler een baken met historie zal zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”