Wurzburg's bij Amsterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Op de luchtfoto's van Flickr is in de Sloterdijker Polders, het huidig Westelijk Havengebied een radarstelling te zien. Op de foto's van 5 oktober 44 (LFW0854) zijn duidelijk twee Würzburg Rieses te zien, en boven de tweede boederij is een grote splitterschutz te zien. Deze lijkt leeg eerlijk gezegd.

De foto's van feb. 45 (LFW0837) zijn iets onduidelijker, maar de slagschaduwen van de Würzburgjes zijn nog te zien.

Het gebied is na de oorlog flink getransformeerd en de havens zijn uitgebreid. Er is hedendage nog weinig te herkenen aan het gebied, behalve het kleine stukje Sloterdijk en de spoorlijn.

Welke stelling is dit? Ik heb even gezocht, maar kon zo geen duidelijk antwoord vinden.Ook de Stelling van Amsterdam vermeld eigenlijk alleen de bunker aan de vaart iets zuidelijker.

Was dit de tweede locatie van Seeadler of de vuurleiding t.b.v. de flak rond Amsterdam?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door ducatim901 »

Goed gezien, ik zou het er amper uitgehaald hebben.
Seeadler had geen dependance, moet echt een aparte geweest zijn, alleen als er een
heftiger ding zoals een Wassermann of Mammut was er wel eens een externe stelling
zodat de apparaten elkaar niet stoorden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
luchtkastelen 40-45

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Interessant! Een Duits radarstation (en twee Wurzburg Riesen lijken daar wel op te duiden) op deze locatie is een verrassing. Ik ga maar niet vragen hoe je erbij kwam deze luchtfoto's zo nauwkeurig te onderzoeken.... en of je nog verder gaat zoeken?

Het verhaal van René Ros maakt aannemelijk dat Seeadler gebouwd is om het "gat" tussen Hering, Hase, Gorilla & Zander te dichten. Geografisch lijkt dat te kloppen (zie kaartbijlage) en dit nieuwe radarstation past niet in die schijnbaar logische geografische spreiding.

Lijkt een beetje op de situatie iets verder zuidwestelijk bij Biber, Bisam, Wespe & Hamster. Naast het onbekende Schmetterling zijn daar recent ook radarstations bij Zierikzee en St. Philipsland zijn gevonden.

Eerst dacht ik dat dat "vroege" radarstations waren, uit de beginperiode toen het bereik van de Wurzburg nog beperkt was. Maar het idee van "gaten vullen" is minstens zo plausibel; zeker als je bedenkt dat we hier relatief onbekende stations hebben. Net als Rotkehlchen overigens...

Waar gaan we nog meer Duitse radars vinden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door Renev »

Om op je laatste vraag terug te komen: Yes: bij Arnhem Rijnoever.
Bij de eerste foto is bij vergroting (en pijltje) het voetstuk van de WR te zien.Tweede foto: WR aan de Rijn. Opvallend is alleen dat de IFF antenne niet op schotel zit.
Rechtsachter staat voor de woning ook nog een ijzeren mast. Lijkt me enigszins vreemd om daar straatverlichting te hebben.Heeft iemand een idee.?
het beste
Rene
http://www.luchtoorlog.net
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik zit een beetje op een dood spoor hiermee. Tot nu toe weet ik dat in de Amsterdammer Polder (waar nu de Energie-centrale staat) in het begin van de oorlog lichte flak heeft gestaan die verscheidene malen, net als de Petroleum Haven, gebombardeerd is. De historische onderzoeken die ik heb ingezien schreven alleen hierover. Ook Sloterdijker geschiedenisboekjes zijn karig met informatie.

Op luchtfoto's is nog net te zien dat bij de huidige Willem Leevendstraat nog een grote stelling is. Ik vermoed dat dit een zware Flak-batterij is. Bij één opstelling is nog net een geschut te zien.

Op de vlaggetjes-kaart en op de tekening die jantjebeton in het andere topic postte staan de mij al bekende werken en de tankgracht. Die kloppen ook niet helemaal, de gracht was zeker nog doorgraven door de Sonthaven/Westhaven tot bijna aan het Noordzeekanaal. En zuidelijker was een stukje van de Sloterdijkse Tocht als gracht gebruikt.

Wat ik hierboven als vermoedelijke freya aangeef, staat op de tekening als een geschutsopstelling. Dit lijkt me wel te kunnen kloppen, hij staat met een mooi zichtpunt op de weg door de gracht gericht. Maar van de vermoedelijke W.R. die max 300/400 meter verder staat, helemaal niks. :?:

Ik heb verder niks zo uit de lucht kunnen vinden wat op een Freya of FuSAn 733 lijkt, dus het blijft tot nu een stelling met twee losse W.R.. Sowieso geen Y-Verfahren lijkt me, het enigste wat er op lijkt is een HeNaJa, maar dat is een beetje vreemd eind 44.

Wellicht heeft het BRV wat ingemeten hier, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik ben er nog niet aan toegekomen om er weer eens langs te gaan. Misschien dat Marinus V. wat uit de hoed kan toveren? :mrgreen:

Is er eigenlijk nog wat te vinden over de 19e Flak Brigade ergens? Ben het nog niet tegen gekomen in Washington iig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Niemand die hier wat zinnigs over heeft te zeggen?
Lord of the Ringstand
marinus venhuis

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door marinus venhuis »

Maarten,

Ten gevolge van een "interne huiselijke reorganisatie" kan ik tijdelijk niet bij het door JW aan mij overgedragen BRV-archief van Amsterdam; dit kan nog wel even duren, maar als ik er weer bij kan, zal ik zien of er iets van je gading in te vinden is.
Gr., Marinus
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door ErwinZ »

Kwam nog een betere foto tegen van de WR bij Arnhem.

Bron: http://www.geldersarchief.nl/weblog/201 ... ico-kramer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Is er iemand die mij toevallig aan de Situatietekeningen van onderstaande locaties kan helpen?

Amsterdam A
Amsterdam B
Amsterdam C
Amsterdam D
Amsterdam E
Amsterdam FF

Wat overigens interessant is met betrekking tot dit radar-station, in locatie FF heb ik de volgende bunker gevonden welke qua vorm veel op de Telefooncentrale lijkt welke op diverse vliegvelden in Nederland is gebouwd. De vraag is of deze bunker gediend heeft als centrale voor het station op Ruigoord, de stelling 'Corneliahoeve' of het vliegveld Schiphol? In locatie C, bij Sloterdijk, is ook een 'kabelhuisje' gebouwd, ongetwijfeld ook voor één van deze stellingen bedoelt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door maarten-stahlbeton »

Niemand? Neem aan dat door de leden van het forum het BRV toch minimaal 4x compleet gefotografeerd moet zijn.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wurzburg's bij Amsterdam

Bericht door AvB »

Zijn deze situatietekeningen niet gedigitaliseerd? Want dan zijn ze waarschijnlijk verdwenen/gejat?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”