Jagdschloss (?) opgegraven in Harderwijk

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Jagdschloss (?) opgegraven in Harderwijk

Bericht door Renev »

Hoi,
Recent bericht in de Stentor/Veluwe editie over de vonmdst van de fundamenten van de Jagdschloss.:
zie https://www.destentor.nl/veluwe/funderi ... ~a8b904ce/
Fraaie oorspronkelijke foto overigens van deze radar. Op mn site staan de plattegrond en veel info.
René

toegevoegd:13.20 uur-27-2-2019
Na verificatie met de aerials op mn site blijkt het niet de Jagdschloss te zijn, want die lag meer naar het westen.Fundament zou wel passen, overigens.
Ik heb indertijd aangenomen dat dit een Y-peiler zou zijn; alleen is de opbouw totaal anders dan alle andere Y-peilers waar ik van gehoord heb.(4 poten op betonblokken in de grond)
Voor mij tot toe een raadsel. Wie heeft een idee ?
R.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jagdschloss (?) opgegraven in Harderwijk

Bericht door Renev »

eh .... naar het Oosten ipv naar het Westen.
Ter completering (krantbericht etc gaat tzt offline)
pictures: 3 stuks
R.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jagdschloss (?) opgegraven in Harderwijk

Bericht door Renev »

L.S.
Met dank aan bureau RAAP en de gemeente Harderwijk heb ik gisteren het rapport van reeds vermelde opgravingen ontvangen. Het is een zeer fraai en interessant rapport geworden. Er gebeurt nogal eens wat in onderzoek naar het verleden van Harderwijk, ook op andere terreinen. Een positief punt voor deze gemeente.
Zeer zeker de moeite waard om te lezen, daar het ook de diverse ontwikkelingen in het bestaan van de radio/radarsystemen weergeeft.
De goed onderbouwde conclusie is dat er op beide plekken waar onderzoek gedaan werd in de nieuwe wijk 2 radiopeilers stonden; Y-peilers dus. Geen jagdschloss dus als in de titel weergegeven, maar die heeft er wel gestaan maar dan iets meer naar het noord-oosten.
Gelukkig dat mijn interpretatie als weergegeven op de site klopt.
René
NB. Op bovenstaande foto gaat het op de nummers 10 en 11 (de peilers)
Charlie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2020, 15:24
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Opgegraven in Harderwijk

Bericht door Charlie »

Gevonden fundamenten blijken middels rapport van Raap van een Y-peiler te zijn geweest. Daar dit fundament volledig afwijkt van de andere gevonden restanten (meestal 4 blokken beton) van de Y-peilers blijkt dit na onderzoek eerst een FLAK toren te zijn geweest.
Rene.
Charlie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2020, 15:24
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Restanten Flak toren/Y-peiler

Bericht door Charlie »

Hase-intell.jpg
Ik kwam bijgaande observatie tegen in een volledig Intell report over Nederlandse objecten in ww2.
Bron: National Archives in Kew.
Het bedrijf bestaat overigens nog en is een steenhouwerij.
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”