Wellington barrière

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Plaats reactie
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Wellington barrière

Bericht door Neil »

Wie kan er wat meer vertellen over de Wellingtonbarrière? Er is tussen 1815 en 1830 blijkbaar flink geld ingestopt om een groot aantal vestingen in België te vernieuwen om een Franse inval te weerstaan. Maar het lijkt een soort verboden onderwerp. Er zijn nauwelijks boeken over geschreven en er is ook op het internet nauwelijks tot geen info over te vinden. Ik kom wel de website www.zuider-frontier.nl tegen die hier wat aandacht aan schenkt, maar de helft van de pagina's is niet gevuld. Is dit een no-go area in de Belgisch-Nederlandse geschiedenis?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wellington barrière

Bericht door svdb10 »

Rudi Rolf gaat in zijn boek "Torens, Wallen en Koepels" redelijk uitgebreid (paar pagina's) in op het zuidelijk frontier (a.k.a. Wellingtonbarrière).
Is volgens mij ook zeker geen no-go area, echter:
  • Linie heeft maar heel kort bestaan (tot afscheiding België)
  • heeft nooit gefunctioneerd in oorlogssituatie
  • was vestingbouwkundig weinig vooruitstrevend
  • is niet veel meer van over
Allemaal redenen waarom hier denk ik relatief weinig over gepublicceerd is.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Wellington barrière

Bericht door Neil »

Ik ken het verhaal van Rudi Rolf wel, maar dat is wel wat beperkt (ben ik zelf in ieder geval van mening).
  • De linie heeft inderdaad maar kort bestaan.
  • Hij heeft inderdaad nooit in een oorlogssituatie gefunctioneerd, maar dat geldt voor de meeste linies.
  • Net zo goed als dat de meeste van onze linie weinig vooruitstrevend waren.
  • En er is zeker nog wel het nodige van over, al kun je het natuurlijk niet vergelijken met een NHW.
Al met al best toch wel reden om er wat meer aandacht aan te schenken?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wellington barrière

Bericht door svdb10 »

Neil schreef:Ik ken het verhaal van Rudi Rolf wel, maar dat is wel wat beperkt (ben ik zelf in ieder geval van mening).
Misschien kun je iets duidelijker maken naar wat voor informatie je precies op zoek bent?
Neil schreef:...Al met al best toch wel reden om er wat meer aandacht aan te schenken?
Vergeet niet dat België met een zwaar oorlogstrauma zat/zit van de Eerste Wereldoorlog, die niet voor niets in dat land "de Grote Oorlog" wordt genoemd en véél meer impact heeft gehad (politiek/maatschappelijk) dan bij voorbeeld WOII. De geschiedschrijving richt zich daar dus veel meer op dan zoiets als het Zuiderfrontier dat weliswaar veel geld heeft gekost, maar verder geen enkele functie* heeft gehad.

*Zuiderfrontier = Gericht tegen een nieuwe Franse agressor na het tijdperk Napoleon. Maar wie trad er op als bondgenoot van de nieuwe Belgische staat om bijv. de Nederlanders uit de citadel van Antwerpen te verdrijven? De Fransen!

Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Wellington barrière

Bericht door ErwinZ »

Ik zie kansen! Nieuwe artikelen voor het forum of misschien zelfs wel een nieuw boek ;)
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Wellington barrière

Bericht door Neil »

Hoi Erwin,

Zou leuk zijn, maar omdat er dan eerst stevig archiefonderzoek in Nederland en België gedaan moet worden zal dit nog lang gaan duren.

Groet, Neil
Barry
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2014, 12:29

Re: Wellington barrière

Bericht door Barry »

Dag Neil,

Een boekentip. Wilfried Uitterhoeve schreef een biografie over Cornelis Kraaijenhoff (1758 - 1840) Een loopbaan onder vijf regeervormen. Uitgegeven bij Vantilt. Zoek even op ramsj.nl
Een mooi boek voor minder dan 8 Euro.
Met een heel hoofdstuk12. Liniebouwer onder Wilhelm 1.
Plezier met lezen.
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Wellington barrière

Bericht door Neil »

Hoi Barry,

Bedankt voor de tip. Dit boek heb ik al geruime tijd in bezit en is zo’n beetje het begin van de zoektocht geweest. Maar het geeft maar heel subtiel aan wat er gebouwd is. Ook het boekje van Jones, Reports Relating to the Re-establishment of the fortresses in the Netherlands, heb ik. Maar ook daar mis ik objecten in waarvan duidelijk is dat ze in het kader van de Wellingtonbarrière gebouwd zijn. Neem bijvoorbeeld het Kezelfort bij Oudenaarde. Wordt nergens in de overzichten genoemd. Gelukkig schreef Pol Borremans daar een interessant werkje over. Ook Robert Gils heeft wat losse artikelen geschreven.

Maar in het algemeen zijn het allemaal losse snippers. Ik zoek meer duidelijkheid over wat er allemaal gebouwd is en wat er aan mogelijke archiefbronnen zijn voordat ik de archieven in duik. In het wildeweg het archief in duiken is tijdverspilling.
Neil
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2014, 06:44

Re: Wellington barrière

Bericht door Neil »

Simon Stevin V.V.C. en de Stichting Menno van Coehoorn hebben de handen in elkaar geslagen om een project op te zetten rond de Wellingtonbarrière.

Op donderdag 25 april houden ze een colloquium over dit onderwerp. Misschien wel interessant.

Code: Selecteer alles

http://www.simonstevin.org/wellingtonnl
Plaats reactie

Terug naar “België”