Muurschildering

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Muurschildering

Bericht door richard smith »

Als kind in de jaren zestig van de vorige eeuw speelde ik altijd met mijn broer in de bunkers van Den Helder.
Een van de bunkers in de buurt van de flagruko noemden wij altijd de drakenbunker.
Dit omdat er een muurschildering van een draak was.
In 1999 ben ik met mijn zoontje opzoek gegaan naar de draken bunker en heb er een foto van gemaakt.
Inmiddels weet ik dat er vroeger oa padvinders in hebben gebivakkeerd en ik denk dat de tekening uit die tijd is.
Het is st Joris met de draak.
Kort na mijn bezoek werd de bunker afgesloten met een deur voor de nieuwebewoners van het pand,
een zeldsame vleermuizen soort.De bunker is dus al een kleine 20 jaar niet meer toegankelijk.
Dus waarschijlijk is deze tekening nog ongeschonden aanwezig.
Ik herinner me dat er in andere bunkers ook tekeningen waren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Muurschildering

Bericht door tim »

Toch een mooie tekening, verteld ook over een stukje historie van het complex..

Was het één van de M151 manschappenbunkers?
Dat zijn de "grote bunkers" tegenover de FL250..

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Muurschildering

Bericht door richard smith »

Hallo Tim, nee het was een van de manschappenbunkers aan de achterkant.Volgens mij wel zoiets als die twee aan de voorkant.
Alles is nog hetzelfde alleen een stalen traliehek er voor gemaakt.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Muurschildering

Bericht door ramondunen »

Hee Tim, het is de nood Flagruko achter de FL250, we mogen er één keer per jaar in kijken om de vleermuizen te tellen.
De bunker is inderdaad door de padvinders gebruikt na de oorlog, net als enkele M151 en de toren van de FL250,
later toen de brandweer en de marine het complex in gebruik namen voor oefening gingen de padvinders eruit, ook kwam er een luchwachtpost in de toren, nr HD4, dit verklaard ook de opening in de toren aan de oostzijde, dat was de toegang van de post, en de trap hiervan hebben we deels herbruikt om een nieuwe trap te maken in de toren, al ligt dat nu even stil ivm tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”