Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door Ties »

Zaterdagavond 6 augustus sprak Paul mij aan om te vragen of ik zin had om zondag mee te gaan naar Den Helder. Dit wou ik wel dus reisde ik zaterdag avond af richting Drachten. Onder het genot van enkele biertjes vertelde Paul wat de bedoeling was.Paul wil een expositie in de M151 op het fort.

Wij zondag ochtend richting Den Helder en we kwamen daar tegen de middag aan. Eerst even de sleutels opgehaald waarna we de bunker met veel moeite in konden omdat de deur hevig was geforceerd. Eenmaal binnen bleek het een stoffige bunker te zijn omdat er 20 jaar lang een werkplaats van een hout bewerker in had gezeten. Wij wisten direct wat ons te doen stond. Alles schoonmaken en opruimen! Na een middag hard werken begon het weer op een bunker te lijken, veel overbodige elektra en houtwerk was verwijderd en de muren en vloeren waren aardig goed schoongemaakt. Tevens zijn alle deuren weer goed beweegbaar gemaakt.


Op 10 augustus zijn we weer richting Den Helder gegaan, deze keer lekker op tijd begonnen.
Eerst gingen we richting Huisduinen waar twee mensen bezig waren de FL250 open te krijgen om enkele kleine dingen voor in de M151 veilig te stellen.
Nadat wij onze benodigheden hadden gingen we zo'n twee uur later richting de M151. Hier werden weer enkele dingen van de muur gesloopt zodat het schoonmaken ook weer verder kon. Ondertussen ging Paul bezig met nog meer onnodige elektra weg te halen. na wederom een dag flink geploeterd te hebben was voor ons het resultaat zeer mooi om te zien.

Hier enkele foto's van de werkzaamheden.

Houdt dit topic in de gaten voor nadere info.
Eerste maal dat de bunker wordt opengesteld is tijden Open Monumentendag op 10 en 11 september a.s.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door Ties »

Fotoreportage dag 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
jan lugtmeijer †

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ties schreef: Eerst gingen we richting Huisduinen waar twee mensen bezig waren de FL250 open te krijgen om enkele kleine dingen voor in de M151 veilig te stellen.
Sorry hoor, maar ik krijg altijd ontzettende jeuk van de term "veilig stellen"... waarom moet er nu zo nodig iets uit de Fl250 gehaald worden?
Laat al die zooi toch gewoon lekker waar het is.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door Ties »

We zullen echt niet de eerste zijn. Ik denk dat veel mensen die een bunker opknappen (tot eventueel een museum) dergelijke dingen doen.
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat alleen het negatieve weer wordt benoemd. Het is een project die je juist zou moeten steunen denk ik.

Je gaat me niet vertellen dat iedereen van een bunkermuseum de spullen opnieuw laat maken. Die hebben ook hun onderdelen zoals bijv. een mooie Hes uit bunkers geplunderd.
Een grijs verleden...
pauldijkstra

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door pauldijkstra »

Even een kleine toelichting voordat deze discussie uit de hand loopt:
Een aantal jaar geleden is door defensie een aantal m151's bij de kroontjesbunker ontdaan van luchtfilters waarbij de meeste in de fl250 terecht gekomen zijn.
Feitelijk is het enige dat (met toestming!) gedaan is een compleet staubfilter (al gedemonteerd uit een 151) uit de 250 te halen om weer in een 151 op te hangen.

Wat toebehoort aan de 250 ligt er nog.

Gr. Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door tim »

in dat geval vind ik het een nobel streven..
paul, wat is precies de bedoeling van de M151 die jullie aan het opknappen zijn? moet dit een permanente expositie worden?

ik ben nu wel de weg kwijt w.b.t. bunkerrestauraties in den helder:
eerst gaat de FL250 een museum worden, dan de FL244, en nu een M151?
waarom is dan de FL244 met veel moeite schoongemaakt?
en hoe zit het met fort harssens?
en de 616 (en z'n vrijwilligers)? werken jullie daarmee samen?
en het faillissement van de stichting waar we laatst over konden lezen?

paulus, schep jij eens wat duidelijkheid :lol:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef:in dat geval vind ik het een nobel streven..
paul, wat is precies de bedoeling van de M151 die jullie aan het opknappen zijn? moet dit een permanente expositie worden?
In zoverre dat hij bij gelegenheden opengesteld kan worden, zie het als jullie 608 wat betreft het openstellen: rondleidingen voor scholen, overnachten in de bunker, en een plek waar bunkers op een mooie manier bekeken kunnen worden in Den Helder.
Inmiddels is alles op Fort Dirks Admiraal afgesloten en van deuren voorzien zodat openstellen en schoonmaken mogelijk wordt.
tim schreef: ik ben nu wel de weg kwijt w.b.t. bunkerrestauraties in den helder:
eerst gaat de FL250 een museum worden, dan de FL244, en nu een M151?
waarom is dan de FL244 met veel moeite schoongemaakt?
en hoe zit het met fort harssens?
en de 616 (en z'n vrijwilligers)? werken jullie daarmee samen?
en het faillissement van de stichting waar we laatst over konden lezen?
- De FL250 is weer hersteld zodat ook verdere (opruim)werkzaamheden weer plaats kunnen vinden. Verder elektra aanleggen + watervoorziening
- De Fl244 is schoongemaakt (dat wil zeggen leeg) alleen is er brand in de bunker geweest en dit moet eerst nog opgeruimd worden (speciaal brandschoonmaakbedrijf erin)
- De M151 wordt met Open Monumentendag de eerste bunker die namens Stichting Stelling Den Helder opengesteld zal worden. In Fort Kijkduin is er slechts summier aandacht besteed aan bunkers. De m151 zal zich kenmerken door een permanente tentoonstelling over Fort Dirk Admiraal (toen tot nu) en met Open Monumentendag wordt een andere ruimte gebruikt om te vertellen over de Stelling van Den Helder tot Verteidigungsbereich Den Helder.
- Stichting Herstelling is danwel failliet, toch heeft Stichting Stelling Den Helder het werk van St. Herstelling voor 90% over weten te nemen.

Duidelijkheid?

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door ducatim901 »

Ha die Paul,
Bedankt voor de uitleg.
Dat de St. Herstelling op de sok was dat wist ik al......heb de post van de curator onder ogen gehad.
Heel positief dat de werkzaamheden over worden genomen!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door tim »

inderdaad duidelijk.. als ik tijd heb kom ik zeker langs in den helder.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door pauldijkstra »

tim schreef:inderdaad duidelijk.. als ik tijd heb kom ik zeker langs in den helder.
Morgen zijn we aan de klus. Wie in de buurt is kan komen kijken... ;-)
pauldijkstra

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door pauldijkstra »

Vanaf heden zijn alle vorderingen te volgen via http://bunkermuseum.pauldijkstra.nl
De officiële site zal na Open Monumentendag aangemaakt worden.

Gr, Paul
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door Bunkertju »

Hi Paul

Mooi Filmpje op de site ... geeft een goed gevoel hier :D

Groetjes

Jan
pauldijkstra

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door pauldijkstra »

Vrijdag 19 augustus was het weer zover. Dit keer werd al het verzamelde afval afgevoerd. Samen met André Koning en Hans van der Veen werd een volle aanhanger met hout en ander vuilnis van de M151 naar de vuilstort gereden.
Ties nam deze dag de buitenkant van de bunker verder onderhanden. Er werd gesnoeid (dat was al lang niet meer gedaan) waardoor de bunker weer wat zonlicht kon vangen.

Paul is deze dag bezig geweest met het verder verwijderen van TL armaturen en het installeren van ‘oude’ bunkerlampen. Het model dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in de bunkers gebruikt werd is nog steeds te krijgen bij de gemiddelde bouwmarkt. Uiteraard voldoen deze lampen wel aan de eisen van nu, maar het lijkt op een lampje van toen. De bunkersfeer komt stukje bij beetje een beetje terug.

Verder is er onderzoek gedaan naar de kleuren die op de gasdeuren van oorsprong aanwezig waren. Het was lange tijd niet helemaal duidelijk wat voor kleur deze nu precies gehad zouden moeten hebben. Een deel van de deur is daarom ontdaan van vier verflagen.

Ook is de achteruitgang, die uiteindelijk uitkomt in de nog te reconstrueren loopgraaf, leeg gegraven en schoongeveegd. In de tussentijd kwamen ook de eerste (Duitse) bezoekers de bunker bekijken. Na in ongeveer tien minuten uitleg te hebben gegeven werd nog een ontdekking gedaan:

Eerder ging het gerucht dat bij de bouw van de bunker fouten gemaakt zouden zijn door de aannemer. Dit bleek echter niet het geval. Direct na de oorlog is de bunker in gebruik genomen door het Nederlandse leger die de bunker slechts op een paar kleine dingen aangepast heeft, onder andere de doorvoer van gezuiverde lucht in de achterste verblijfsruimte. Na meten en kloppen ontdekten we de dichtgesmeerde doorvoer. Deze is al voor een deel uitgehakt. Bij een volgende klusdag wordt dit klusje weer verder opgepakt.

Ook is de plek waar het VW2.4 voorfilter gehangen heeft op eenzelfde manier dichtgesmeerd geweest. Hierbij werden zelfs nog enkele vondsten gedaan uit de oorlog, te weten een krant getiteld ‘Feldpost’ en een verpakking van ontbijtkoek. Waarschijnlijk na de oorlog in de bunker gevonden en voor het dichtsmeren in de pijp gestopt.

Foto's: http://bunkermuseum.pauldijkstra.nl/?p=100

Vanaf komende week: http://www.bunkermuseumdenhelder.nl

Overigens komen komende week de mooiste plaatjes van het geheel. Maar dat ter zijner tijd ;-)

Gr, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Restauratie M151 Fort Dirks Admiraal.

Bericht door Sebastiaan »

Ziet er goed uit!
jantje beton

.

Bericht door jantje beton »

.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”