Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

De twee Fl242 liggen op de buitenste wal, de rand van de bedding die je hebt gefotografeerd is van een dunwandige bunker met twee verdiepingen en een bedding op het dak, het beddingkje bij de scouts is een bedding voor een door de Duitsers geplaatst Nederlands 6cm geschut, in het boek kustverdediging staat een foto van de bedding en het kanon, heb het boek niet zelf maar ik dacht dat het een 6cm kazemat was, aan gezien ik het niet na kan kijken kan het ook een 5cm zijn maar deze is veel langer (wat de loop betreft althans).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

ducatim901 schreef:De twee Fl242 liggen op de buitenste wal, de rand van de bedding die je hebt gefotografeerd is van een dunwandige bunker met twee verdiepingen en een bedding op het dak, het beddingkje bij de scouts is een bedding voor een door de Duitsers geplaatst Nederlands 6cm geschut, in het boek kustverdediging staat een foto van de bedding en het kanon, heb het boek niet zelf maar ik dacht dat het een 6cm kazemat was, aan gezien ik het niet na kan kijken kan het ook een 5cm zijn maar deze is veel langer (wat de loop betreft althans).
Groeten Jack.
bedankt, zo zie je maar weer, binnen 4 uur een antwoord, echt top zo'n forum.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

Tsja, het zijn allemaal van die dingen die wij ons zelf ook afgevraagd hebben en door het boek van Jan L., nee niet zijn nieuwste creatie, nee zijn booklet over Dircksz Admiral.
We hadden nog wel meer van die dingen bv bij Erfprinz, daar was ook nog geen boek van maar er klopten dingen gewoon niet met de dingen die Sander daar gezien had.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Erfprinz is zo mooi ik heb er van genoten in 2006: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/den ... n111m.html" target="_blank

Daarnaast moet je bij Dirks Admiral ff door de zooi heen kijken, dan is het ook nog wel mooi!

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door tim »

hey jack, jij zou wel deze foto bedoelen...

het is een 5cm no1

die ''bunker met 3 verdiepingen'' van de andere foto's is waarschijnlijk het gebouw waar de wurzburg bovenop gestaan heeft...
de foto heb ik ergens van het net geplukt (helderse oorlogsjaren?).
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

Hier een luchtfoto uit de jaren '50 (bron?)
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

der bunkermann schreef:hey jack, jij zou wel deze foto bedoelen...

het is een 5cm no1

die ''bunker met 3 verdiepingen'' van de andere foto's is waarschijnlijk het gebouw waar de wurzburg bovenop gestaan heeft...
de foto heb ik ergens van het net geplukt (helderse oorlogsjaren?).
gr, tim

ene dag zie je de bedding zoals ie nu is, leuk om dan nu een foto te zien van hoe het was
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

Het kanon is trouwens een 6cm Kazemat (Nederlands geschut dat o.a. in forten en VIS Kazematten heeft gestaan).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door tim »

oi jack, kan best wezen, ik heb het gewoon overgenomen van het onderschrift :geek:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Juttertje

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Juttertje »

Sprak met mijn buren oven mijn laatste bezoek aan Dirksz Admiraal, bleken zij een vriend te hebben die ook interesse voor bunkers heeft, nu vertelden zij dat hij (lang geleden) een bunker had gevonden (en er ook in geweest was) op dirks admiraal welke een toegang had welke zich onder water bevond,

uit hun verhaal maak ik op dat het dus een bunker is die opzettelijk zo gebouwd zou zijn (vreemd verhaal) of er ook een 2e ingang was bovengronds en of die dan zichtbaar was hebben ze het niet gehad, de "water-ingang" was slecht een klein stukje onder water en je zou slechts een stukje onder (een muur???) doorgezwommen moeten hebben waarna je in een grotere ruimte boven water kwam.

Verder konden zij mij geen details vertellen, maar zal iig navraag doen bij die kennis van hen.

Vind het zelf eerlijk gezegd een beetje een vreemd verhaal, of het waar is weet ik niet, maar mijn buren beweerden het stellig...

Misschien iemand hier op het forum die hier iets over gelezen danwel gezien heeft

gr

Bas
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door jopaerya »

Hallo

Ik heb er geen verstand van , maar volgens Verbeek is het een 5 cm No 1 ( Kustversterkingen 1900-1940 pagina 315 )

Groeten Jos
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

Ha die Jos,
Ik zal mijn tekeningen er nog eens op naslaan, alleen de lafette is erg 6cm Kazemat, alleen de ton verschilt deze is bij de 6cm Kaz. niet taps, maar voor de rest op het eerste oog zie ik weinig verschillen.
Het kan natuurlijk best dat de marine dezelfde lafette een soort gelijke lafette had.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door pauldijkstra »

Hier wat foto's van de betreffende bunker waar al over gesproken was.
Veel plezier ermee
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door ducatim901 »

Ha die Juttertje, Jos en Tim,
De gang die onder water staat is de munitie(?)gang van het fort naar het gebouw van de scouting, de rails waar het munitiewagentje waarschijnlijk overheen reed ligt er deels nog.
De gang hoort bij het fort en heeft niets met bunkers of WO II te maken.
Het kanon is idd een 5cm (schuifaffuit en draaislede van 5cm middenpivot) er staat niet bij dat het een No. 1 versie is maar bij de versie no. 2 staat het wel.
De tekening zonder versie erop heeft idd een taps lopend pivot waar het kanon op staat.
En ook het zitje waar de Duitse soldaat op zit klopt met de tekening, er zijn echter ook afwijkingen, de kastjes die voor op de lafette zitten staan niet op de tekening en op de tekening staat ook een schild dat dan weer niet op de foto te zien is.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wn 120M - M.Fl.B. Dirks Admiral

Bericht door Bunkertju »

Hallo Allen

Het was best wel is leuk om weer is terug te gaan naar deze locatie.
Vooral omdat de FL244 open was ... wat een puinzooi is het daar binnen pfffff.
Ook wel een avontuur om is te kijken hoe het allemaal verbonden was met de gang en tobruk en de aangekoppelde FL243/L401.

Een geslaagde dag in Den Helder ...

Groetjes Jan
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”