Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ton, deze is oorspronkelijk afkomstig uit het archief van Bureau Registratie Verdedigingswerken, wat nu te raadplegen is in het Nationaal Archief in Den Haag.

Binnenkort zal ik je hem toezenden. Alleen nogmaals, hij is niet helemaal correct en opnieuw nameten laat het zand helaas niet toe.
ton kruiswijk

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door ton kruiswijk »

PdK schreef:Ton, deze is oorspronkelijk afkomstig uit het archief van Bureau Registratie Verdedigingswerken, wat nu te raadplegen is in het Nationaal Archief in Den Haag.

Binnenkort zal ik je hem toezenden. Alleen nogmaals, hij is niet helemaal correct en opnieuw nameten laat het zand helaas niet toe.
Als je meer bunker bouw tekening hebt, zou ik die ook wel willen hebben.
Dan wel om ze na te maken.

Ton.
ton kruiswijk

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door ton kruiswijk »

PdK schreef:Ton, deze is oorspronkelijk afkomstig uit het archief van Bureau Registratie Verdedigingswerken, wat nu te raadplegen is in het Nationaal Archief in Den Haag.

Binnenkort zal ik je hem toezenden. Alleen nogmaals, hij is niet helemaal correct en opnieuw nameten laat het zand helaas niet toe.
Hoe groot is eeen 625B ?
Ik bedoel hoog, breed enz.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door tim »

hoi ton, deze gegevens staan allemaal in de eerder geplaatste brv tekening :geek:
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Patrick

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Patrick »

Wat nadere gegevens over de 625 (zonder b).

http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=74" target="_blank
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door The Viking »

Hey u allemaal...

Kwam in het Gemeentearchief Rotterdam onderstaande tekening van de tekenaar A. Kikkert tegen. Leuk is weer eens wat anders!
WW2_HvH_A_Kikkert_Nordmole.jpg
Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ha Gertjan,

Er zijn nog wat meer prentjes gemaakt, in het geval je die nog niet gevonden hebt, zeker even opzoeken. Er zitten dan ook nog wat aquarellen tussen van eiland de beer en de bunker voor Nordmole (jezus leeft bunker)
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Ruud »

Is het bekend welke type E-messer en welke type Kdo Gerat er gebruikt is in de Leitstand van Nordmole, Zande en Vangdam?

In '44 is men voornemens geweest om een FuMG 41 te plaatsen in genoemde batterijen, zijn deze geplaatst?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ruud,
Ik heb nog maar weinig foto's gezien van de Leitstände van deze batterijen.
In het BRV staan op de tekeningen geen FuMG 41 op de koepels ingetekend.
Tot nu toe ben ik deze radars alleen op foto's tegen gekomen bij Delfzijl (staan ergens op het forum) en in één bij Esbjerg.
Al een beetje bijgekomen van de schrik van de brand bij de M178?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef: Al een beetje bijgekomen van de schrik van de brand bij de M178?
Groeten Jack.
Van een brandje schrikken we niet meer hoor, deze zijn er (helaas) regelmatig. Wel bijzonder dat deze in de krant moest .... komkommertijd voor de krant?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Ha Ruud,

Daar heb ik niet zo veel kaas van gegeten, maar in de VF leitstand stond een 7,5m brede afstandmeter. Ondersteunend was er een Wurzburg A aawezig (op de Duitse kaart van december '43 W-Gerat).

Groeten, Peter
Patrick

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Patrick »

Even een vraag aan de Hoekenezen: ik zag tot mn schrik dat er een groot reclamebord van Kaap de Goede Hoek langs de Badweg staat. Wordt Nordmole bedreigd? Zo ja, is er nog actie geweest?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door PdK »

Hé Patrick,

Je bedoeld vast het bord dat inmiddels al aan het verkleuren is? De plannen van Kaap de Goede Hoek zijn namelijk al jaren onzeker. Er is onlangs nog een soort referendum onder de Hoekenezen gehouden, waardoor we konden instemmen met nieuwe ideeën. Gelukkig zijn veel originele plannen, zoals behoorlijk ingrijpende hoogbouw gewijzigd. En is ook het aantal woningen flink afgenomen.

Met Nordmole is vanaf het begin als natuurgebied/historisch gebied rekening gehouden door de architecten en projectontwikkelaars. Er bestond in het begin zelfs een plan de tankmuur aan de zeezijde weer gedeeltelijk te ontgraven.
Wel was het plan over de Badweg een nieuwe zeewering aan te leggen, waardoor de 625b nog meer van zijn oude schootsveld verliest. Maar in hoeverre dat nog moet doorgaan weet ik niet.

Groeten, Peter
Patrick

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door Patrick »

Aha. Ontgraven prima, afbreken natuurlijk niet. Ben net (bijna) over de afbraak aan de Pettendijk heen...
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Stp. IV M.Fl.B. Nordmole

Bericht door KWD »

Deze afbeelding vond ik op een verzamel Ansichtkaart uit 1963
uit m'n collectie en wilde hem jullie niet onthouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”