Kiekjes sloop Leitstand

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door AvB »

Er gaan verhalen dat de Sechsschartentürme zijn hergebruikt als gepantserde schoorsteenbescherming van een van de Koude Oorlog NAVO hoofdkwartieren in Limburg. Maar nooit op papier gezien wat er nou precies is gebeurd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door ducatim901 »

En de observatiekoepels ook naoorlogs gebruikt in hoofdkwartieren, o.a. in Appingedam en waarschijnlijk ook in Maasdijk.
Er zou mogelijk ook een koepel hebben gezeten in Nieuw-Milligen, daar zou in opdracht van de Brandweer een stuk uitgehaald zijn.
Of dat het laatste klopt geen idee.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door Ruud »

AvB schreef: 03 jul 2020, 23:13 Er gaan verhalen dat de Sechsschartentürme zijn hergebruikt als gepantserde schoorsteenbescherming van een van de Koude Oorlog NAVO hoofdkwartieren in Limburg. Maar nooit op papier gezien wat er nou precies is gebeurd.
Met dit idee heb ik in dat gebied de lucht in- uitlaten wel eens bekeken, niets gezien. Wel een mooie wandeling! Ter overdenking, Koudeoorlog werken waren relatief dunwandig uitgevoerd, waarom zo'n dik pantser bij de in- uitlaten. Zelfs een 'oud' sherman koepeltje vond men al een prima oplossing bij AT inzet. En bood het grind-/ zandfilter al niet voldoende bescherming bij een inslag? Zegt Bandbox hier niets over?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door WimVe »

Misschien beter om apart topic te starten over hergebruik pantserdelen ?

Topic gaat of ging over de Leitstand op De Beer.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door Mir »

Het Stadsarchief Rotterdam heeft de collectie van fotograaf Cock Tholens enige tijd geleden online gezet. Hier zitten 4 foto's bij van de sloop van de Leitstand: https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek- ... 4=tholens

En deze https://hdl.handle.net/21.12133/23D6087 ... 9F54E23C4

en bijna dezelfde als hierboven in een bericht, maar in betere kwaliteit https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoeke ... =rozenburg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door AvB »

Dank voor het opmerken Mirjam. Elke foto is er een!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door maarten-stahlbeton »

Weet iemand toevallig hoe ver Jan met zijn manuscript over de Beer was?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door PdK »

Prachtig (en pijnlijk) om te zien. Vooral de hieronder de geplaatste foto. Kinderen er zelfs bij, dat ding in stukken. Dank voor het delen Mir.
Het Stadsarchief lijkt de laatste jaren flink aan het digitaliseren te zijn geslagen. Soms komen er spontaan ineens veel beelden bij, waaronder ook steeds meer van de Beer.

Bij eentje van Ary Groeneveld viel me pas ook op de achtergrond nog wat op:
Schermafbeelding 2024-02-24 om 22.25.01.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door PdK »

maarten-stahlbeton schreef: 19 feb 2024, 17:01 Weet iemand toevallig hoe ver Jan met zijn manuscript over de Beer was?
Hey Maarten,
Goeie vraag. Na het overlijden van Jan is zijn archief deels naar mij gegaan, waaronder zijn manuscript. Al was dat gewoon digitaal, dus mogelijk heeft bijv Arthur van Beveren en Jeroen Rijpsma deze ook nog. Door je vraag ben ik weer eens gaan zoeken en ik zie dat hij tot ongeveer 8000 worden is gekomen, in het jaar 2000. Tenminste dat is de laatste versie de ik heb.
Ik moet bekennen dat ik het nooit helemaal gelezen heb. Met Jan had ik destijds wel gesprekken over het boek en het bleef een 'komt wel' en 'in ontwikkeling', al waren de inleiding, veel hoofdstukken en het dankwoord al af... Hij hoopte altijd op meer informatie naarmate archieven toegankelijker werden. Ook besefte hij natuurlijk dat het onderwerp vrijwel onuitputtelijk was / is.

Het manuscript kan nog altijd dienen als basis voor iets nieuws, vooral nu er zoveel meer nieuwe informatie / documentatie is. Over de Beer kun je überhaupt talloze boeken schrijven... En het gekke is, soms is het juist fijn het eiland een mysterie te laten. Althans, dat heb ik. Misschien durf ik daarom ook dat manuscript niet echt uit te lezen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kiekjes sloop Leitstand

Bericht door AvB »

Gaaf die roosters op de foto Peter!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”