Oude foto's

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
jan lugtmeijer †

Re: Oude foto's

Bericht door jan lugtmeijer † »

Annelies schreef:De bunker ligt daar inderdaad nog steeds.
Hoi Annelies,
Maar er valt dus niets meer te zien?

Is leuk voor toekomstige archeologen als er ineens een bunker uit de grond tevoorschijn komt.
Een paar generaties verder en niemand weet meer van afgezonken bunkers en hun locaties.
Is ook een vorm van behoud :geek:
Annelies

Re: Oude foto's

Bericht door Annelies »

Hoi Jan,
Nee er is nu helemaal niets meer te zien, ze liggen redelijk diep. Als ik het goed heb liggen er daar een aantal, maar ik geloof dat Peter de Krom daar meer van weet.
Er staan nu kassen bovenop.
Wat jij zegt over toekomstige archeologen heb ik ook wel eens over nagedacht. Het lijkt me wel apart om zo'n kolos tegen te komen !!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Oude foto's

Bericht door PdK »

Ha Jan,

De bunker ligt er inderdaad nog. En als ik mijn ooit bedachte gok mag geloven staan er nu een villatje en wat schapen bovenop.
Het is aan de boerenlaan, Wn. 49H. Met de boottocht ben je er toen ook geweest. Bij het zwembad.
Goof

Re: Oude foto's

Bericht door Goof »

Volgens de foto, en de beschikbare gegevens, moet het een 621 zijn. Maar de plaats is niet zeker. Sakkers noemt hier de Boerenlaan. Daar stond inderdaad een tweede 621 (de andere staat er nog!) op de plaats waar nu de Koningin Julianaweg ligt. Maar die is pas in de jaren 1960 aangelegd, en de foto is veel ouder. Daarom vermoed ik dat dit de 621 is die een eind verder, bij WN 52, in de buurt van de Perziklaan gestaan heeft. Op die plaats is er langs de Koningin Julianaweg nog een klein parkje over met een vijver, waarin o.a. deze 621 afgezonken werd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Oude foto's

Bericht door PdK »

Hans, ik zit er met mijn Wn 49 inderdaad naast. Het onderschrift 'boerenlaan' klopt niet. Op die lokatie zijn beide 621's namelijk nog aanwezig. Het betreft dus inderdaad Wn. 52. Welke reeds volledig (onder de grond?) is verdwenen.

En waarschijnlijk bedoel je met Sakkers zijn boek 'stad binnen de vesting'? Van de heren Dahmeijer en heer Immerzeel
Goof

Re: Oude foto's

Bericht door Goof »

Daar zat ik dus ook naast. De foto komt uit het boek "Stad binnen de Vesting"en niet van Sakkers Festung HvH. Anderzijds hadden Dahmeijer en Immerzeel een verkeerd onderschrift bij de foto. Niet Boerenlaan dus, maar verderop bij de Perzikenlaan (in het vijvertje?) Ik hoop dat de zaak nu duidelijk is.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Oude foto's

Bericht door Remco de Goede »

Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Oude foto's

Bericht door PdK »

He Remco,

Dit betreft Batterij Vineta in 1941, als het tenminste toen al zo heette. Van deze fotos verkoopt de verkoper enkele reproducties. Oorspronkelijk maken ze deel uit van een vrij grote serie, met foto's op verschillende plekken in Hoek van Holland, waaronder de begraafplaats waar Engelse vliegers worden begraven. Deze serie heb ik destijds aangekocht.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Re: Oude foto's

Bericht door KWD »

Annelies schreef:De bunker ligt daar inderdaad nog steeds.
Er zijn er zo meerdere afgezonken.
Welk type dit is weet ik helaas niet.
In W.N. 52 H / Baupunkt 86 Lange Stukken waren 8 objecten gebouwd op de foto nog half zichtbaar is de 621 verder was er een 134 munitiebunker een open geschutsbedding en een 667 voor 5cm kwk aanwezig drie zijn er na de oorlog in 1948 - 1949 verzonken. Door de firma Verhaar uit Lisse. (Zie krantenbericht)

Langs de aanwezige 2de tankgracht van de Festung HvH hebben ze alleen dit Weerstansnest laten verzinken daarna was het geld op om alle overige weerstand nesten nog te laten verzinken. Hierdoor zijn ze nog steeds aanwezig al dan niet gehalveerd vanwege sloop door economische ontwikkelingen.

Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jan lugtmeijer †

Re: Oude foto's

Bericht door jan lugtmeijer † »

Strandversperringen op de Beer.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”