Vinetaduin twee dagen open

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

Vinetaduin twee dagen open

Bericht door KWD »

In het kader van van het KuNST-PLAATS evenement 2013
wat plaats vind in het weekend van 4 en 5 mei stelt het Zuid-Hollands Landschap
een aantal verdedigingswerken open voor exposities.

Het beschermde duingebied Vinetaduin, ten noordwesten van Hoek van Holland,
is op beide dagen open van 11.00 tot 17.00 uur open voor belangstellenden.

Wel wil ik er even bij zeggen hou je aan de regels voor die dag en ga niet als een kip zonder kop
buiten de geldende paden lopen en op eigen onderzoek uit. Je zou hiermee best wel eens meer
schade kunnen aanrichten dan je lief is.

Gr Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door bunkerboy »

Klaas misschien wel een goed idee dit bericht ook door te geven aan de leden
van het AWM , die zien dan ook weer eens wat ander beton.
Is het de bedoeling dat de deuren worden geopend door het museum?
of gaat dit in samenhang met het Zuid Hollands landschap?
Welke verdedigingswerken komen voor aanmerking ?
groeten Henk
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door PdK »

Hoi Henk,

Het museum is op de hoogte en doet zelf ook mee aan Kunstplaats met de 625b aan de badweg.

De organisatie van Kunstplaats heeft alles inderdaad in samenwerking met het Zuid Hollands Landschap georganiseerd.
De bunkers welke toegankelijk zijn en worden gebruikt door de kunstenaars zijn;
- De Keukenbunker en aangebouwde Hollandse kazemat.
- De Hollandse vuurleidingspost (daar exposeer ik met werk over 'bunkermannen')
- De sokkel van de Wurzburg Riese
- De 501 (Kiel) in gebruik bij de Radio Zendamateurs (Pi4cc)
Daarnaast zijn er kunstenaars actief met werken nabij diverse andere gesloten bunkers.

Ook zullen er een aantal gidsen aanwezig zijn die iets vertellen over de aanwezige geschiedenis en vrijwilligers die een oogje in het zuil houden.

Het gangenstelsel is deze dag NIET toegankelijk.

Hopelijk tot dat weekend!?

Groeten, Peter
BunkerOwner

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door BunkerOwner »

Beetje jammer, en hypocriet, om de tunnels nu gesloten te houden, zeker nu er mensen zijn voor toezicht (en veel liefhebbers).

Normaal zijn die tunnels bijna dagelijks aan nachtelijke bezoeken en vandalisme onderhevig? Dan komen er mensen die puur willen kijken, uit interesse en liefde ervoor, en dan kan het niet.

Ik zou bijna zeggen dat het uitlokt tot onbevoegd betreden op die manier...

Zonde.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door Bas de Mos »

Hoi bunkerowner, zal wel een beperking zijn die opgelegd wordt door Zuid Hollands Landschap? Het is natuurlijk een kunstproject en geen bunkertour. Vind het al heel wat dat ze zo veel beschikbaar stellen!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door PdK »

BunkerOwner schreef:Beetje jammer, en hypocriet, om de tunnels nu gesloten te houden, zeker nu er mensen zijn voor toezicht (en veel liefhebbers).

Normaal zijn die tunnels bijna dagelijks aan nachtelijke bezoeken en vandalisme onderhevig? Dan komen er mensen die puur willen kijken, uit interesse en liefde ervoor, en dan kan het niet.

Ik zou bijna zeggen dat het uitlokt tot onbevoegd betreden op die manier...

Zonde.
Beste BunkerOwner,

Het woord jammer begrijp ik heel goed, maar hypocriet totaal niet.

De doelgroep van deze twee dagen is iedereen, niet alleen de bunkerman, alhoewel ik daar toevalligerwijs wel een expositie over heb. Het duin en sommige bunkers worden bij 'uitzondering' beschikbaar gesteld door het Zuid Hollands Landschap aan 'Kunstplaats'. Een jaarlijks terugkerende kunstroute door Hoek van Holland met dit jaar het thema 'Vrijheid Wereldwijd'.
De gangen zijn simpelweg mede niet open omdat het deze dag geen bunkerdag, maar kunstdag is, waarbij sommige bunkers een prachtig decor zullen vormen. Normaliter zijn deze bunkers ook niet legaal te bezoeken.

Het Zuid Hollands Landschap geeft zo al een prachtig signaal dat het zijn natuurgebieden niet exclusief wilt houden. Er wordt deze dag dan ook informatie verstrekt over de 4 stukken krijgsgeschiedenis welke dit duin herbergt. En waar mogelijk wordt ook informatie gegeven over de aanwezige flora en fauna.

In het verleden zijn op proef rondleidingen gegeven, en met succes. In de toekomst worden deze dan ook niet uitgesloten. Voor nu verkeerd het gangenstelsel alleen op enkele punten in een te slechte staat. De risico's die deze met zich meebrengen kunnen Kunstplaats en het ZHL niet nemen.

Groeten, Peter de Krom
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door PdK »

Bij deze nog even een officiële uitnodiging. Dat moet je toch ergens aanspreken....

Zie voor het hele programma van 'Kunstplaats' ook het programma (in PDF)
http://www.zuidhollandslandschap.nl/wp- ... S-2013.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door AvB »

Leuk! Ik ben er 5 mei. Hopelijk herken ik iemand. 8-)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door bunkerboy »

Het is duidelijk bewezen dat zonder afsluiting van het Vineta gangen steltsel dit binnen enkele
jaren , laten we het maar cru zeggen , naar de bliksem is geholpen , het voortdurende gehak , vervuiling ,
gebruiken als toilet en graffitti dit unieke bunkersteltsel van de kaart verdwijnt.
Daarom afsluiting , en geïnteresseerden kunnen altijd onder leiding van een gids legaal komen kijken
en dan nog ook kunnen horen waar het over gaat.
Ik ben er ook op de 5e mei ,lijkt me geweldig het te kunnen zien.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door tim »

Hoi bunkerboy, de verantwoordelijkheid voor het niet afsluiten van het gangenstelsel ligt bij de beheerder van het terrein..
Verval treed over in wanneer er bezuinigd word op dit soort zaken :? Daarom zou het juist goed zijn als men een deur zou plaatsen voor het gangenstelsel en bijv. De atlantikwallstichting rondleidingen zou laten geven.

Je creeert dan een win win situatie, het stelsel blijft netjes, en de gebruiker kan garant staan voor controle en eventueel beheer.
Jammer dat ze daar 10 jaar geleden niet naar hebben geluisterd, dan was het gangenstelsel nu nog intact en netjes!

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door PdK »

De beheerder van het terrein, het Zuid Hollands Landschap doet er veel aan om de bunkers gesloten te houden. Stelconplaten, betonblokken, stalen deuren, bergen zand, enz. Maar dit soms zelfs wordt omzeilt door gewoon door het originele Duitse metselwerk heen te breken. Of anders gezegd, de hedendaagse afsluitingen zijn vaak nog sterker dan het originele bouwmateriaal.
Het gangenstelsel heeft altijd al een stalen deur gehad, maar deze wordt continu opengebroken. Hiervoor brengt men complete slijptollen met accu's mee.

Ooit waren er zelfs twee lagen prikkeldraad als omheining, maar inmiddels is men er aan gewend dit volledig te negeren. De ooit ontstane sluippaadjes zijn olifantenpaadjes geworden en zijn daardoor ontzettend uitnodigend. En de gemiddelde levensduur van een verboden toegang bord is 2 weken.

Afsluiting van de bunkers is voor de beheerder van groot belang. Hier rust immers hun prioriteit, de vleermuis. Je kunt hen niet verwijten dat ze te weinig doen. Het is daarbij een stichting dat leid onder bezuinigingen en niet gewend is aan vandalisme van deze proporties. Er zijn eenvoudig genoeg geen budgetten voor grootschalige omheiningen die hufterproof zijn.

Het probleem is dat Vineta onder het volk al 'te' bekend is geraakt als een spannende plek. Op youtube staan voldoende filmpjes, ondersteund door overdreven soundtracks die uitnodigen tot een bezoek. Het heeft een te grote aantrekkingskracht gekregen.

Rondleidingen zouden een deel van het probleem kunnen oplossen, maar vandalisme blijf je houden. De Markostand, slechts één duin verder is daar een goed voorbeeld van. Ondanks afsluitingen en maandelijkse rondleidingen bleven inbraken, gepleegd met zwaar materiaal, regelmatig voorkomen.
Eenmaal binnen ontdekt men dan een stukje gang voorzien van led verlichting, geplaatst door het Atlantikwall Museum. Een tegenvaller waarschijnlijk, want alles wordt vol frustratie van de muur getrapt, niet eens gestolen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door Bas de Mos »

We weten allemaal dat de Hoekse jeugd tuig is :P
Niet normaal hoor, het is gewoon pech hebben met zulke tokkies in de omgeving. HVH en IJmuiden hebben altijd gezeik, Noordwijk bijvoorbeeld weer helemaal niet volgens mij. Maar wat HVH en IJmuiden wel gemeen hebben is dat ze iets claimenden wat het volk als vrij toegankelijk zag. Dan ga je dus ineens iets afsluiten waar mensen al jaren in gingen. Ligt het ook nog eens erg afgelegen en in het donker, en gangen zijn idd een stuk gevoeliger dan ST. Met alle respect, eigenlijk een groot recept voor mislukking :D

Moet je je maar bij neerleggen denk ik, tot het punt dat iemand er genoeg geld in kan steken om alarm en camera's er op te zetten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door AvB »

Volgens mij is het Vineta duin nooit openlijk toegankelijk geweest. Eerst van Defensie/Domeinen en later Zuid-Hollands Landschap. Ja helaas van tokkies en ander onwetend volk.. Maar er is uiteraard ook veel door bunkerlui gejat.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door Bas de Mos »

Als ik het goed begreep is er wel een hoop in fort HVH beland meteen nadat defensie er uit ging. De tijd dat daar nog spullen in zaten heb ik dan niet meegemaakt, heb alleen maar lege gangen en heel veel graffiti gezien :(
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vinetaduin twee dagen open

Bericht door tim »

Er zijn lichtschachtjes die letterlijk jaren hebben opengelegen! Dat noem ik toch slecht beheer..
Je mag blij zijn dat iemand als Geo van Geffen de boel een beetje in de gaten hield, geldgebrek is er helaas overal!
Een jaar of 15 terug was het allemaal nog een stuk beter afgesloten en verstopt..
Misschien toch een new age probleem? :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”