Wn. 8a

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Goof

Wn. 8a

Bericht door Goof »

Vlak buiten de Festung Hoek van Holland, bij het kruispunt Grote Achterweg-Zwartendijk tussen Monster en 's-Gravenzande, was ooit WN8a gevestigd. Op die plaats is nu een recreatieplas met een paar eilandjes. Vermoedelijk is daar het WN8a afgezonken. Wie weet wat daar heeft gestaan, en waar het voor diende?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 8a

Bericht door PdK »

Ha Hans,

Ik heb helaas nog nooit echt onderzoek gedaan naar het Festungs Forfeld, dus de lokaties buiten de vestingskern. En van deze lokatie weet ik niks. Nu heb ik snel gekeken of het BRV (Bureau Registratie Verdedigingswerken) er wat heeft opgemeten, maar op hun kaart van de Gemeente Monster wordt de lokatie niet aangeduid.
Waarschijlijk bestond de stelling uit lichte verldwerken, en verbleven de soldaten in barakken of woonhuizen.

Wanneer ik deze week thuis ben zal ik eens kijken of ik er documenten over heb. In de Kampfanweisung van de vesting staat in elk geval een simpele omschrijving van de taak van die Widerstandsnest.
Annelies

Re: WN 8a

Bericht door Annelies »

Ha Peter/Hans,

In het Übersicht Über die Kampfanlagen van KVA Dordrecht uit 1943 staat dat het een Marine Scheinwerferstellung is.
Over type bunkers heb ik nog niets kunnen vinden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn 8a

Bericht door tim »

de sonderaufgebe van 8a H was:
Flakeinstatz (scheinwerfer) gemaß auftrag der M.Fl.A.

dus inderdaad een scheinweferstellung :idea:
ik heb niet gecontroleerd, maar was dat toevallig bij ''de plas van alle winden''?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Neen, noordelijker. In het boek Stad binnen de vaesting staat de plek aangegeven, blz. 60 (Duitse stafkaart).
Annelies

Re: WN 8a

Bericht door Annelies »

Hans bedoel je het Prinsenbos?
Prinsenbos.jpg
der bunkermann schreef:de sonderaufgebe van 8a H was:
Flakeinstatz (scheinwerfer) gemaß auftrag der M.Fl.A.

dus inderdaad een scheinweferstellung :idea:
ik heb niet gecontroleerd, maar was dat toevallig bij ''de plas van alle winden''?
gr, tim
Tim, wat is een sonderaufgebe?
Overigens is het volgens het overzicht wat ik eerder noemde WN 8a M.
Welke zou nou juist zijn :?
img058.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Yep. Tenminste, daar zou de stelling ongeveer gestaan moeten hebben. Misschien komt er nog eens een luchtfoto boven water :)
Annelies

Re: WN 8a

Bericht door Annelies »

Die luchtfoto is boven water ;)
Ik heb hem vergeleken met de tekening op blz 60 en dit zou de stelling dan moeten zijn:



Ik weet niet of die plas er al in de oorlog lag. Als dat wel het geval is dan ligt/lag de stelling er net voor, in de richting van 's-Gravenzande.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: WN 8a

Bericht door Danny »

Die "bergjes" die met loopgraven verbonden zijn lijken toch behoorlijk op bunkertjes. Misschien stonden er hier dan toch een aantal werkjes. Trek de duikpakken en modderzuigerts maar uit de kast mensen ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Na wat paintshoppen kom ik tot deze foto:
Afbeelding

Ook de Grote Woerdlaan is van na 1945. De Zwartendijk was er al, en ook de Grote achterweg.
Tijd dus voor de duikerpakken.....
Annelies

Re: WN 8a

Bericht door Annelies »

Ik heb juist het idee dat het iets onder de plas lag.
Dus zeg maar tussen het water en het Monstersepad in. Als ik naar jou paintfoto kijk lijkt de weg die op de luchtfoto aansluit op de Zwartendijk op de google Earth foto, op een slootje. Tenminste op de (originele)luchtfoto lijkt het zo. Die houdt namelijk een stukje verder op, en ik neem aan dat de Zwartendijk ook tijdens de oorlog al doorliep naar Monster??

Ik zal vanavond eens een groter stukje van de foto plaatsen.
Klasio †

Re: WN 8a

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Ik ben niet zo bekend met regio HvH, maar misschien helpt dit?

groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Als ik ervan mag uit gaan dat die kaart klopt, zou WN 8a inderdaad veel meer richting 's-Gravenzande hebben gelegen. Maar dat verhoudt zich dan weer niet met de luchtfoto, want die klopt echt. Kijk maar naar de flauwe knik in dat slootje links, en het stukje land linksonder.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: WN 8a

Bericht door Bunkertju »

Heb wel is in het parkje rondgewandeld ... er zitten wat verdachte "Bultjes"in het park.

Maar verder heb ik niets kunnen vinden ... Op de foto ligt de stelling dus meer naar het Noordwesten.
Misschien nog maar is een wandeling ondernemen.

Groetjes Jan
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Ja, het blijft wat tegenstrijdig. Ik zal eens gaan kijken en navragen op beide plekken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”