Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Ha Jeroen...

Dankjewel dit is nieuw voor mij, waar heb je de deze informatie vandaan? Want ik heb al heel wat onderzoek gedaan naar de troepen in Maassluis maar kan helaas heel weinig vinden. Ook in Koblenz is weinig tot niets te vinden.

Groet Gertjan 8-)
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Jeroen R. »

Hoi Gertjan,

dit heb ik uit Freiburg. Maar het is meer een gelukstreffer dan dat je daar gericht kan zoeken op Maassluis.

Allen,
Fest.Pi.Abschni.Gr. I/24 van de Fest.Pi.Stab 14 staat voor: Festung Pionier Abschnitsgruppe I/24 van de Festung Pionier Stab 14.

groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Mooie fotootjes van het bombardement op Maassluis!

Vandaag 2 originele fotootjes binnen gekregen welke ik aangekocht had via Marktplaats. De fotootjes zijn door een Duitser gemaakt welke in Maassluis was gestationeerd. Het zijn afbeeldingen van net na het bombardement in 1943.

Maassluis is op 18 maart 1943 zwaar getroffen, omstreeks 15:30 uur, door middel van een aanval van 12 geallieerde bommenwerpers met 30 brisant- en 60 fosforbommen op Maassluis. Deze aanval miste zijn eigenlijke doel, de oliefabriek Witol aan de Heldringstraat. In korte tijd werd een groot gedeelte van de oude binnenstad vernield door hevige branden en instortende gebouwen; nooit zou Maassluis meer hetzelfde zijn.

Het eerste liggende fotootje toont het oude centrum gebied aan de Noordzijde van de dijk met in het midden de uitgebrande Noorderkerk. De tweede staande foto is van het Schanseiland met de zwaar beschadigde Groote Kerk.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door The Viking op 05 feb 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Ik wil jullie onderstaand persbericht ook niet onthouden. Vanmorgen ben ik bij de opening geweest en er waren vele mooie afbeeldingen te zien. Ook meerdere met Duits beton in Maassluis. Omdat ik zelf in de Culturele Raad Maassluis zit, welke het Douanehuisje beheert, zal ik op zaterdag 13 februari 2010 hier van 14.00 tot 17.00 uur aanwezig zijn als toezicht. Misschien leuk als ik sommige FF-ers daar mag ontmoeten.

Groet Gertjan 8-)

Van mobilisatie tot bevrijding 1939-1945

In het Douanehuisje worden ruim 100 foto’s tentoongesteld betreffende Tweede Wereldoorlog en Bevrijding. Deze tentoonstelling is samengesteld door de heer A. Pasterkamp en uit zijn collectie.
MS_GvWijnkade_DH_MB_Kriegsmarine_01_LR.jpg
De foto's zijn per onderwerp ingelijst en zo is een tentoonstelling ontstaan die in dertien panelen laat zien hoe de Maassluizers de oorlog zijn doorgekomen en hoe de bevrijding werd gevierd. Er is uniek fotomateriaal van o.a. de mobilisatie, het loodsvaartuig 19A, het bombardement van 18 maart 1943, de eerste voedselschepen op de Nieuwe Waterweg en de bevrijdingsfeesten.

Burgemeester J.A. Karssen heeft op vrijdag 5 februari 2010 om 11.00 uur de tentoonstelling geopend. Gedurende de gehele maand februari is de tentoonstelling te bezichtigen op zaterdagen en zondagen van 14.00 tot 17.00 uur.

Met deze tentoonstelling wordt het startsein gegeven voor de activiteiten rondom de viering van de bevrijding in 1945. Op 4 mei herdenkt Maassluis de slachtoffers van de oorlog en op 5 mei gaat Maassluis met al haar inwoners het bevrijdingsfeest vieren. Op 11 mei zal er een tentoonstelling volgen over het loodsvaartuig 19a in het Nationaal Sleepvaartmuseum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

He Gertjan,

Mooie bijdrages weer! Je maakt dit onderwerp tot een waar naslagwerk. Ik leer in ieder geval weer bij.
Wie weet tot op de tentoonstelling.

Peter
Annelies

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Annelies »

PdK schreef:He Gertjan,

Wie weet tot op de tentoonstelling.

Peter
Eeuhh zaterdag de 13e om 14.00 uur zitten we ondergedoken in de 611 weet je nog? ;)


Leuke tentoonstelling lijkt me dat GertJan!
Zal er zeker een kijkje komen nemen.
Enzio

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Enzio »

Annelies zeer interessante info over Maassluis als 1e lijn voor de festung.
Is het mogelijk mij meer info te doen toekomen ?
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Voor wie hem gemist heeft in het Douanehuise is de tentoonstelling "Van mobilisatie tot bevrijding" 1939-1945 nu in de Bibliotheek Maassluis

De ruim 100 foto’s uit de collectie van de heer Pasterkamp zijn per onderwerp ingelijst en zo is een fototentoonstelling ontstaan die in 13 panelen laat zien hoe de Maassluizers de oorlog zijn doorgekomen en hoe de bevrijding werd gevierd. Een aantal foto’s werd van maart tot september 1945 gemaakt door drogist Vrij, die in die tijd gevestigd was op de Markt. Er is uniek fotomateriaal van o.a. de mobilisatie, het loodsvaartuig 19A, het bombardement van 18 maart 1943, de eerste voedselschepen op de Nieuwe Waterweg en de bevrijdingsfeesten.

Vanaf donderdag 8 april is de tentoonstelling “Maassluis, van mobilisatie tot bevrijding “ in de bibliotheek, tijdens openingstijden, te bezichtigen.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo...,

Kreeg vandaag weer een mooi Maassluis plaatje te pakken van de Burgemeester de Jonghkade. Buiten de twee snelle Engelse oorlogsschepen zien we helemaal links een schuilkelder. Volgens mij een redelijk standaard versie van getoogd metselwerk. Zijn jullie het daarmee eens?
MS_BurgdeJonghkade_02 LR.jpg
MS_BurgdeJonghkade_detail LR.jpg

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Joop Schreuder †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Joop Schreuder † »

Gertjan,

Dit is vrijwel zeker het standaardmodel van bak-/kalkzandsteen met tooggewelf. Wel met een aanpassing, de gronddekking aan de havenzijde is vervangen door een scherfmuur.

Greetz,

Joop.
Luftschutz burg. de Jonghkade Maassluis1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

WO2 tijdslijn Maassluis op Twitter!

Bericht door The Viking »

Vanaf dinsdag 10 mei zal ik regelmatig Tweets plaatsen over gebeurtenissen op die datum tijdens de Tweede Wereldoorlog in Maassluis. Via via ben ik een poosje geleden in contact gekomen met Jac Baart (auteur van o.a. Rotterdam Oorlogshaven) en hij heeft onlangs van het OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam een verzoek gekregen om voor de regio Rotterdam een WO2 tijdslijn te maken. Zodoende kwam Jac weer bij mij terecht voor het Maassluise gedeelte van de tijdslijn. Deze heb ik voor hem samengesteld uit diverse bronnen.

Van deze Maassluise tijdslijn leek het mij leuk om een zeer beknopte versie te maken voor Twitter. Volgend jaar mei exposeer ik met de WO2 stadswandeling in het Douanehuisje Maassluis en op deze wijze neem ik in mijn ogen een originele aanloop.

De WO2 tijdslijn Maassluis zal te vinden zijn via de term (hashtag) #WO2MS op Twitter. Per gebeurtenis wordt de tijdslijn een stukje langer. Ik ben op Twitter te vinden via: @VikingFields

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Hé Gertjan,

Ik ben niet van het getwitter, maar naar je expositie ben ik erg benieuwd. Zou leuk zijn als je tegen die tijd hier weer kunt berichten.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo allen...,

Ik ben ook maar begonnen met het één en het ander qua geschiedenis WO2 Maassluis online te zetten > http://wo2maassluis.tumblr.com/

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo allen...

Ik heb twee artikelen toegevoegd aan de WO2 Maassluis site.

Minister de Visserschool - Voor de Tweede Wereldoorlog was de Minister de Visserschool in gebruik door het Nederlandse leger, tijdens de oorlog door de Duitsers en na de oorlog door de Binnenlandse Strijdkrachten.

Blokkade schepen op de Nieuwe Waterweg - Naar aanleiding van de snelle opmars van de geallieerden, komt op dinsdagmorgen 19 september 1944 bij de Admiral in den Niederlanden het bevel binnen om om met behulp van blokkade schepen een versperring op te werpen in de Nieuwe Waterweg. De beste locatie voor deze blokkade zou zijn bij Maassluis, ten hoogte van de Boonersluizen.

Check > http://wo2maassluis.tumblr.com/‬

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door ducatim901 »

Ik kwam deze nog tegen op mijn harde schijf.
Misschien kunnen jullie er wat mee?
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”