Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door tim »

ola,
deze luftschutz gangen komen langs de hele kust van (zover ik weet) HvH, T/M texel voor.
ik heb weleens tekeningen gezien, waarin de kleine ruimtes als toiletruimte worden aangeduid.
dit zal dan idd een schijtemmer geweest zijn.
ik zal eens zoeken, volgend mij heb ik dit type in een O.T. boekje gezien.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

-->tim<-- schreef:ik zal eens zoeken, volgend mij heb ik dit type in een O.T. boekje gezien.
Hey Tim...

Help mij even wat is een O.T. boekje? Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door tim »

hoi gertjan, ik bedoelde een boekje van de O.T. (organisatie todt) waarin verschillende soorten luftschutzbunkers/maatregelen staan..

ik ga wel effe zoeken in de hooiberg of ik de speld kan vinden ;)
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo allemaal...

Leuke ontwikkelingen allemaal. Ik heb van de week een persbericht in de plaatselijke courant gezet met een oproep naar Maassluizers die de oorlog hebben meegemaakt en erover willen praten. Volgende week meerdere afspraken met Oud-Sluizers.

Dan vandaag ook nog de ontdekking van een redelijk unieke "Marine Peil Nebenstelle" in Maassluis zie > viewtopic.php?f=94&t=1140" target="_blank" target="_blank

En morgenochtend heb ik een afspraak met de conservator van het Gemeentemuseum Maassluis om te gaan zoeken naar nog meer ontbrekende informatie en beelden.

Jullie zien het wel weer terug.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Patrick schreef:Leuk om de molen zo te zien. Is die in de oorlog nog door de Duitsers gebruikt voor zover je weet?
Patrick ben nog even gaan verder zoeken voor je. De molen de Hoop werd in de nacht van 26 op 27 juni 1941 geraakt tijdens een geallieerd bombardement. De molen was pas op 27 november 1944 weer hersteld en draaiden de wieken weer. Verder niets tegengekomen dat het vermelden waard is.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Patrick

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Patrick »

Aha. Ik ben al een paar keer bovenin de molen geweest. Het uitzicht blijft fantastisch, dus het leek me toch een goede uitkijkpost voor de Duitsers. Maar bedankt voor de naspeuringen.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey allemaal...

Even een update over mijn onderzoek naar de rol van Maassluis tijdens WO2. Afgelopen vrijdag lekker zitten spitten in het BRV, nog een paar leuke ontdekkingen gedaan in Maassluis waarover binnenkort meer.

Aanstaande donderdag mag ik op visite bij de heer J. Meijer in Maasland. Dit is de schrijver van het boekwerk: Maasland en Maassluis in de Tweede Wereldoorlog. Het leven van twee plattelandsgemeenschappen in vijf donkere en moeilijke jaren. Deze beste man heeft het allemaal meegemaakt en kan er prachtig over vertellen. Het schijnt dat hij ook banden heeft met het Fort in HvH.

Vanwege het feit dat we nu Google Earth bestanden met plaatsmarkeringen kunnen toevoegen, zal ik daar maar gelijk misbruik van maken. Bijgesloten de lijst met WW2 locaties in Maassluis welke ik tot nu toe heb gevonden. Bijzonder zijn de inslag plaatsen van het bombardement op 18 maart 1943.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Annelies

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Annelies »

The Viking schreef:Aanstaande donderdag mag ik op visite bij de heer J. Meijer in Maasland. Dit is de schrijver van het boekwerk: Maasland en Maassluis in de Tweede Wereldoorlog. Het leven van twee plattelandsgemeenschappen in vijf donkere en moeilijke jaren. Deze beste man heeft het allemaal meegemaakt en kan er prachtig over vertellen. Het schijnt dat hij ook banden heeft met het Fort in HvH.
Ha Gertjan.

Jack Meijer is rondleider in het fort. Of in ieder geval dat heeft hij gedaan, ik ben inmiddels al vijf jaar weg bij het fort dus weet niet of hij dat nog doet.
Een aardige man. Zijn vader heeft in het verzet gezeten en hij heeft als jongen geholpen om illegale krantjes rond te brengen. Ook moest zijn vader Seyss-Inquart naar het Oranje Hotel begeleiden en heeft toe zijn scheerapparaat 'meegenomen'. Deze heeft ooit in het fort gelegen in de verzets expositie die Jack had gemaakt.
Je moet maar eens vragen naar zijn oorlogswond ;)

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo allemaal...

Vanmorgen gesprek (3,5 uur lang) gehad met de heer Jack Meijer uit Maasland. Mooie & fascinerende man wiens vader één van de oprichters was van het Geuzenvendel te Maassluis. Zelf is hij ook drager van het verzetskruis, de jongste Nederlander die er ooit 1 gehad heeft. Over de Geuzen zou ik ook wel wat kunnen vertellen maar dat is een beetje off-topic.

Heer Meijer vertelde mij iets wat ik niet wist en ik wil graag weten of jullie hier meer vanaf weten. Het fabrieksterrein van het tegenwoordige Conline - Key & Kramer, was in de oorlog geconfisqueerd door de bezetter en in gebruik gegeven aan ‘Weiss und Freitag A.G.’. De ATLANTIKWALL bouwer in dienst van de Organization Todt. Op dit terrein werden diverse onderdelen vervaardigd welke later in de hele regio werden geplaatst, waarschijnlijk dus ook in de Festung. Ook werd hier materiaal opgeslagen wat nodig was voor de bunkerbouw.
MS_RAF_Weiss und Freitag_1944.jpg
RAF foto uit 1944!
WW2_GE_Maassluis Conline_01.jpg
Situatie anno 2009!

Aan het begin van mijn onderzoek leek Maassluis zo onbeduidend stadje met aan de rand ervan de Poortershaven Maar het wordt steeds interessanter naar mate het onderzoek vordert!

O ja, Annelies het verhaal over het verstoppen in Den Haag tijdens de grootscheepse razzia en de bajonet wond heb ik gehoord! En hij leidt nog regelmatig groepen rond in het Fort aan de HvH.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door The Viking op 22 jul 2009, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Weinig reactie op mijn vorige oproep, vandaar dat ik het nog een keer probeer. Is er bij iemand van jullie meer bekend omtrent DE bunkerbouwer bij uitstek Weiss und Freitag? Zie mijn vorige topic voor meer info. Bij voorbaat dank.

Groet Gertjan 8-)
jan lugtmeijer †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door jan lugtmeijer † »

The Viking schreef:Weinig reactie op mijn vorige oproep, vandaar dat ik het nog een keer probeer. Is er bij iemand van jullie meer bekend omtrent DE bunkerbouwer bij uitstek Weiss und Freitag? Zie mijn vorige topic voor meer info. Bij voorbaat dank.

Groet Gertjan 8-)
Hoi Gertjan,
In het NIOD is wel het een en ander te vinden over Weiss und Freitag. Maar of het nou DE bunkerbouwer bij uitstek is.... dat durf ik te betwijfelen :ugeek: . Dat ze her en der een hele dikke vinger in de pap hadden dat is wat anders.....

Groeten, Jan
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Dankjewel Jan...

Inderdaad heb ik iets meer kunnen vinden. Met name dat de schrijfwijze anders is, namelijk "Wayss und Freytag".

De bouwonderneming Wayss & Freytag had haar hoofdkantoor te Frankfurt a.M. en voorts een aantal vestigingen in andere steden, o.m. te Berlijn. De werkzaamheden (bunkerbouw, kustverdediging e.d.) in Nederland, welke eerst onder het directe toezicht van de Berlijnse vestiging van Wayss & Freytag vielen, maakten tenslotte een bijzondere organisatie noodzakelijk in de vorm van de Aussenstelle Rotterdam, opgericht op 10 april 1942, als dochteronderneming van de vestiging te Berlijn.

De Aussenstelle Rotterdam bleef echter technisch en commercieel onder Berlijn ressorteren. Door de Baugesellschaft Wayss & Freytag A.G. - Aussenstelle Rotterdam werden voornamelijk bouwopdrachten uitgevoerd voor de OT, Einsatz Holland.

Nu wil ik alleen nog meer informatie zien te vinden van de locatie in Maassluis.

Groet Gertjan 8-)
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Update: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo u allen...

Weer wat WW2 materiaal te pakken van Maassluis. Ik kreeg afgelopen week een DVD met Maassluise beelden van een collega. Bij het bekijken kwam ik beelden tegen van de Lange Boonestraat en zag op onderstaand beelden achter de houten schutting wat beton van de telefoonpost welke hier gebouwd is tijdens de bezetting.
MS_Telefoonpost Lange Boonestraat_LR.jpg
MS_Lange Boonestraat_Telefoonpost_LR.jpg
Dit is de telefoonpost welke hieronder opgetekend is door het BRV.
MS_Telefoonpost Lange Boonestraat.jpg
Op dit Google Earth screendumpje is de locatie terug vinden.
MS_GE Lange Boonestraat.jpg
Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey u allen...,

Ik vond er nog één op die zelfde DVD. Omdat de vlieten door het Duitse oppercommando als Wasserpanzergrab waren aangeduid, werden in 1944 de Maassluise bruggen verwijderd, zodat er geen voertuigen meer konden passeren.
WW2_Lijndraaiersbrug_LR.jpg
Zo ook de Lijndraaiersbrug (waar nu de PC hooftlaan is) er kwam een smal hoog houten voetgangersbruggetje voor in de plaats. Op 6 mei 1945 werd het wegdek van de bruggen direct in ere hersteld en het houten voetgangersbruggetje was in een mum van tijd verwijderd.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Jeroen R. »

The Viking schreef:De Aussenstelle Rotterdam bleef echter technisch en commercieel onder Berlijn ressorteren. Door de Baugesellschaft Wayss & Freytag A.G. - Aussenstelle Rotterdam werden voornamelijk bouwopdrachten uitgevoerd voor de OT, Einsatz Holland.

Nu wil ik alleen nog meer informatie zien te vinden van de locatie in Maassluis.
Gertjan,

op 5.8.43 was in Maasluis de Fest.Pi.Abschni.Gr. I/24 van de Fest.Pi.Stab 14 actief. Sterker; het was hun thuisbasis. Commandant Major Lamey.
Verantwoordelijk voor de noordgrens van het KVA tot en met Voorne.

Groets,
Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”