Stp. III M.K.B. Vineta

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door ducatim901 »

De foto die je plaatste is na-oorlogs.
Het witte huisje staat op de Fl242.
Waar ze mee schieten weet Ik niet precies, het zou kunnen dat ze een salvo afvuren voor een feestdag of oorlogsschip?
Er heeft geloof Ik na de oorlog een 8,8cm gestaan voor dat soort dingen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Royk »

Er zijn voor mijn beleving best weinig foto's of films te vinden die de vesting Hoek van Holland herkenbaar in een beeld vangen. Er waren dan ook niet veel burgers meer aanwezig wat ook niet helpt. Sowieso zal foto's maken van een vesting vast ook een gevaarlijk klusje zijn, lijkt me. Ik kan vooral weinig foto's vinden waar de tankmuur goed zichtbaar op is. Zijn deze foto's er wel maar niet online te vinden?
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Royk »

Ik ben nog wel tegen iets heel gaafs gestuit wat ik echt even wil delen. Het is een foto waar de eerste aanleg zichtbaar is van de vestiging in de Hoek. https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... 4ffa736aeb
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door ducatim901 »

Blijft een mooie foto.
Rechtsboven zijn ook de 3 stukken van de 7cm batterij ook te zien.
De schuurtjes achter de kanonnen waren voor de onderbrenging van de munitie.
Achter de werken van Batterij V zie je twee cilinders staan dit zijn waarschijnlijk hergebruikte observatieposten uit WO I, Deze zijn mogelijk uit het Landfront naar de batterij getransporteerd.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door PdK »

Hey Roy en Jack,

De foto gevonden op Alamy is inderdaad genomen na de Tweede Wereldoorlog. Je ziet saluutschoten van drie voormalige duikboot kanonnen die op de 671 geschutsbunkers stonden. Bij speciale gelegenheden werden deze gebruikt, zoals het binnenvaren van belangrijke schepen. Zie hieronder de foto van een van de kanonnen, overdekt in hun schuurtje tegen het weer.

Jack
De (cilinders) Nederlandse observatieposten in Batterij V zijn niet verplaatst uit het landfront, maar hoorde gewoon in de batterij thuis. In totaal zijn het er vier en zijn als het goed is uit de interbellum periode.

Over foto's van de Vesting. Er zijn er genoeg hoor, maar inderdaad niet altijd online. Gelukkig levert ouderwets archiefbezoek in binnen- en buitenland nog altijd genoeg op. Ook van de tankmuur zijn er genoeg.

Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door tim »

Ik heb nog eens een huls gevonden van één van deze stukken.. deze lag op/in een olifantenpaadje bij 1 van de Nederlandse schuilplaatsen, en stak zelfs een stukje uit :)
Er zat nog een katoenen zak in met zwart kruit.
Aan de stempels was te zien dat dat deze huls meerdere malen was hervuld zelfs in Noorwegen.
Een aantal jaar geleden heb ik deze huls verkocht
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door ducatim901 »

Zag er wel een stuk beter uit zonder al die ruk Duinroorns, Rozen en Bramenstruiken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door Royk »

PdK schreef: 07 mei 2021, 22:09 Hey Roy en Jack,

De foto gevonden op Alamy is inderdaad genomen na de Tweede Wereldoorlog. Je ziet saluutschoten van drie voormalige duikboot kanonnen die op de 671 geschutsbunkers stonden. Bij speciale gelegenheden werden deze gebruikt, zoals het binnenvaren van belangrijke schepen. Zie hieronder de foto van een van de kanonnen, overdekt in hun schuurtje tegen het weer.

Jack
De (cilinders) Nederlandse observatieposten in Batterij V zijn niet verplaatst uit het landfront, maar hoorde gewoon in de batterij thuis. In totaal zijn het er vier en zijn als het goed is uit de interbellum periode.

Over foto's van de Vesting. Er zijn er genoeg hoor, maar inderdaad niet altijd online. Gelukkig levert ouderwets archiefbezoek in binnen- en buitenland nog altijd genoeg op. Ook van de tankmuur zijn er genoeg.

Groeten, Peter
Wauw wat een mooie foto en weer wat geleerd! En inderdaad wat een verademing om te zien zonder al die bosjes en wildgroei. Ik denk niet dat het snel zal veranderen en dat ze dat misschien ook niet willen. Ik was met de kids aan de linkerkant in de Vineta waar je wel mag komen. Al die rommel in de bosjes, het is treurig. Het lonkt dan wel om een spannend tochtje te maken naar de rechterkant. Maar ik dorst het niet. Ik heb het dat deel toch altijd wat mysterieuzer gevonden. Misschien omdat het altijd al 'verboden' gebied was. En dat maakt nieuwsgierig haha.

Jammer dat al die mooie foto's niet online te vinden zijn Peter. Zijn ze ergens te bezichtigen waar ik naar toe kan gaan?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. III M.K.B. Vineta

Bericht door ducatim901 »

Bij Peter langs gaan om foto's te bekijken...;-)
Het is wel de bedoeling dat er in de toekomst weer rondleidingen gegeven worden (Ik weet even niet of dat nu wel gebeurd), tijdens de Bunkerdag kon je iig wel een bezoek brengen aan sommige bunkers en ook met "Kunstplaats" was de batterij soms te bezoeken.
Ik verwacht (niet geheel ongefundeerd) dat door Corona ook veel openlucht dingetjes nog wel even op zich laten wachten.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”