Kogelvangmuur Culemborg

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
BunkerOwner

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door BunkerOwner »

AvB schreef: 02 apr 2017, 12:46 Volgens de tijdlijn van de Stichting Honswijk-Everdingen zat er geen gevangenis in het fort tijdens de oorlog.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/

Zelfde geldt voor Everdingen.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/
Er hebben tijdens de oorlog wel degelijk mensen gevangen gezeten in Honswijk, zie o.a. de tekeningen op de muren van deze mensen.
Dikkie: die spijlen voor bepaalde ramen zijn volgens mij in de oorlog aangebracht, dat is me door meerdere mensen van de Stichting daar verteld...

Hmmm.
Verwarrend :?
BunkerOwner

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door BunkerOwner »

AvB schreef: 02 apr 2017, 12:46 Volgens de tijdlijn van de Stichting Honswijk-Everdingen zat er geen gevangenis in het fort tijdens de oorlog.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/

Zelfde geldt voor Everdingen.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/
In die tijdlijn (bouwkundig...) staat helemaal niets over het gebruik gedurende de oorlog.

Als er voor de oorlog mensen (politieke vluchtelingen, vaak Joden en communisten) gevangen zaten, en direct na de oorlog ook (NSB-ers en Duitsers)...
Dan is het vreemd dat de tekeningen in de cellen uit de periode 1940-1945 niet gemaakt zijn door gevangen?
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Dikkieturf »

Volgens mijn gegevens:

1935 - 1938, interneringskamp voor max 20 ongewenste vreemdelingen. bewaking door politietroepen.
1940 - mei 1945, er is mij niets bekend van gevangenen. Geen enkel document over gelezen. tralies werden ook gebruikt om mensen buiten te houden b.v. bergplaats noodrantsoenen.
1945-1947 Interneringskamp (bureau bijzondere rechtspleging) Collaborateurs en oorlogsmisdadigers. O.A. 2 van de 3 van Breda.

Meer heb ik er niet over kunnen vinden.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
BunkerOwner

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door BunkerOwner »

Da's helder...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

In Juli 1940 zijn er korte tijd SS troepen gevestigd geweest in Culemborg. Er zijn foto's bekend van parades van Regiment "Der Führer" in de binnenstad.

Het naastliggende perceel naast de schietbaan is in gebruik geweest als oefeningsterrein voor Panzernahkampf. Grote kans dat Werk Het Spoel in deze periode ook betrokken is geweest bij de opleidingseenheden. Bij vergelijkbare terreinen in de Betuwe lag bijvoorbeeld de handgranaatbaan op een afstand van de schietbaan wegens splintergevaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Dikkieturf »

Thanks!
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Kwam nog een quote tegen dat opleidingstroepen in Leerdam/Culemborg met springstof en handgranaten oefenden op Nederlandse kazematten aan de Diefdijk.
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Joop Schreuder † »

Kwam nog een quote tegen dat opleidingstroepen in Leerdam/Culemborg met springstof en handgranaten oefenden op Nederlandse kazematten aan de Diefdijk.
Dan hebben ze niet goed hun best gedaan ;) ;), voor zover thans bekend:
Groep Merwede, vak Leerdam: van alle gebouwde groepsschuilplaatsen zijn er twee gesloopt maar pas na de oorlog en niet langs de Diefdijk, de rest is intact.
Groep Lek, vak Everdingen: Alle gebouwde groepsschuilplaatsen langs de Diefdijk zijn intact.
(bron: stellingkaarten en luchtfoto's).

Ook de twee mitrailleurkazematten bij de A2 zijn intact, hoewel één kazemat wat geblakerd is als gevolg van de explosie van de vuurwerkopslag/werkplaats waar hij deel van uitmaakte.

Wat nog kan is dat men geoefend heeft op de vele groepsschuilplaatsen van de infanteriestelling in de Goilberdinger waard. Deze zijn pas ver na de oorlog voor het grootste deel gesloopt dus het is het nu niet meer na te gaan hoe ze er inwendig aan toe waren. Op de luchtfoto's is echter geen enkele uit elkaar geklapte groepsschuilplaats te ontdekken.


Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door AvB »

Er ligt daar wel een G kazemat die op vreemde manier is dichtgestort met beton, waarbij een gat aan de voorkant werd open gelaten, als ware het een schietgat. Maar dat kan ook wishfull thinking zijn :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PMR
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2017, 20:29

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door PMR »

Tijdens de Mobilisatie in 1939-1940 werd ten zuiden van het Werk aan het Spoel een lange en een korte schietbaan aangelegd. De schietbanen werden gedurende de bezetting ook door de Duitsers gebruikt.
Van de lange schietbaan is de kogelvanger aan het einde van de baan behouden gebleven
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Fort Honswijk is in gebruik geweest als Armeegefangensammelstelle vanaf 20 september 1944.

Bron - KTB der Oberquartiermeisterabteilung beim Stabes des Wehrmachtsbefehlshabers in den Niederlanden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Honswijk

Bericht door BetonBijter »

Volgens het boek 'Tusschen vuur en ijzer' van H. van Heerde over zijn
persoonlijke belevenissen tijdens de mei-oorlog van 1940, is fort Honswijk
in mei en juni 1940 gebruikt als kamp voor Nederlandse krijgsgevangenen.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door ErwinZ »

Iig tot 3.44 lag er munitie in fort Honswijk. De bewaking verbleef in de barakken ten noorden van het fort.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door ErwinZ »

maarten-stahlbeton schreef: 17 sep 2018, 16:16 Fort Honswijk is in gebruik geweest als Armeegefangensammelstelle vanaf 20 september 1944.

Bron - KTB der Oberquartiermeisterabteilung beim Stabes des Wehrmachtsbefehlshabers in den Niederlanden
Is Forst niet bos?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door ducatim901 »

Erwin, Dat klopt, maar er liggen niet echt bossen van naam in de omgeving van Honswijk.
Ik denk dat ze zich vertikt hebben met het aanmaken van het document, lekker grundlich...
Aan de andere kant mag ik de nerds op mijn knieen bedanken dat er tegenwoordig computers zijn,
mijn tiksels zijn de eerste keer ook niet om aan te zien.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”