Kogelvangmuur Culemborg

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door AvB »

Bij het Werk aan Het Spoel bij Culemborg ligt in het weiland een restant van een schietbaan: de gemetselfde kogelvangmuur. Nu heb ik daar geen enkele info over. Uit welke tijd is de schietbaan? WOI, WOII, of zelfs Duits zoals sommigen beweren. Is het een echte kogelvangmuur of een kogelgeleider of schietpoort?
Nicht ärgern - Nur wundern!
markies †

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door markies † »

Het werk werd aangelegd in 1794 . Het ligt in de buurt van de Zuider Lekdijk voor het fort Everdingen. Het diende als verdediging van het personeel dat bij een inundatie een gat (coupure) in de dijk moesten maken.
Geen schietbaan, maar een kogelscherm.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Martijn »

Even voor de duidelijkheid; ik neem aan dat het gaat over dit object:
Spoel02.jpg
De schietbaan waar de muur deel van was is aangelegd in de periode 1939-1940. Op onderstaande luchtfoto is de baan zichtbaar. De foto is van maart 1945.
Spoel01.jpg
De muur staat vlak voor de aarden kogelvanger die het eind van de schietbaan markeert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Barst »

Oké het is een kogelvanger, maar het blijft uiterst raadselachtig dat 'we' dit object, met een dreigende oorlog, pal in de frontlijn gebouwd hebben, en als ik het goed heb ook nog in het schootsveld van een G-kazemat. Je zou een schietbaan ergens in het achterland verwachten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Martijn »

Het is zeker op z'n minst merkwaardig te noemen dat 'ie daar is gebouwd. Zeker gezien het feit dat er achter fort Everdingen ook een schietbaan lag.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

Deze schietbaan met kogelvanger zoals ie officieel heet is gebouwd na 1940 en is Duits.
De muren zijn voor een deel met hout bekleed geweest tegen het afketsen van kogels.

Zie ook het boekje Werk aan het Spoel uit de erfgoedreeks van Chris Will.


M.v.g.

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Martijn »

Ja, dat boekje had ik nog niet toen ik mijn vorige bewering in dit onderwerp deed. Volgens een rapport uit 2009 (een inventarisatie van de projecten rond de Diefdijk) gaat het om een restant van een schietbaan uit de periode 1939-1940. Maar goed, dat rapport is geschreven door een ingenieursbureau.

Dan ben ik toch eerder geneigd Chris te geloven.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door AvB »

Nieuwe gebruiker Rob Duijf heeft per ongeluk iedereen een privébericht gestuurd. Hierbij in het juiste topic.

Als nieuw lid op dit forum heb ik een vraag. In het land langs het Schootsveldpad ten zuiden van het 'Werk aan het Spoel' bij Culemborg staat een kogelvangermuur. Het ding staat als een nieuwetijdse triomfboog in het weiland. In het veld en ook op Google Earth zijn geen verdere structuren te zien. Kan iemand mij uitleggen, hoe dit heeft gefunctioneerd? Waarom staat dit bouwwerk op bogen? Bij eerdere discussies op dit forum werd gesproken over een houten betimmering en een aarden wal. Hiervan is echter niets te bekennen.

Grtz, Rob Duijf
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Barst »

Wat we hebben kunnen vinden, en zoals je al het hebt kunnen lezen is ons beste antwoord het volgende:

_ De schietbaan is aangelegd in begin jaren 40, door de Duitsers dus.
_ Wat ju nu nog ziet was gemaakt om "blindgangers" tegen te houden.
_ De verdere infrastructuur van de schietbaan, zoals de aarden "kogelvanger"= een aarden muur om de afgeschoten kogels
op te vangen; is door later gebruik van de grond en herverkaveling onherkenbaar geworden.

Bart
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Is het bekend dat de kogelvanger al in 1940 gebouwd is? De meeste Heeres opleidingstroepen ressorterend onder het LXVII Reserve Armee Korps kwamen pas in september 1942 in de Betuwe te liggen. In Tiel is de plaatselijke schietbaan tot 1942 sporadisch gebruikt, tot er een vast contingent kwam te liggen en er een grotere schietbaan werd aangelegd. Deze heeft echter geen betonnen kogelvanger gehad, maar hoge aarden wallen.

In Culemborg zijn in de eerste oorlogsjaren SS opgeleid, mogelijk dat deze op Fort Everdingen gevestigd waren en dat daarvoor de schietbaan is aangelegd?
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door BunkerOwner »

maarten-stahlbeton schreef: 02 apr 2017, 10:08 Is het bekend dat de kogelvanger al in 1940 gebouwd is? De meeste Heeres opleidingstroepen ressorterend onder het LXVII Reserve Armee Korps kwamen pas in september 1942 in de Betuwe te liggen. In Tiel is de plaatselijke schietbaan tot 1942 sporadisch gebruikt, tot er een vast contingent kwam te liggen en er een grotere schietbaan werd aangelegd. Deze heeft echter geen betonnen kogelvanger gehad, maar hoge aarden wallen.

In Culemborg zijn in de eerste oorlogsjaren SS opgeleid, mogelijk dat deze op Fort Everdingen gevestigd waren en dat daarvoor de schietbaan is aangelegd?
Hmmm, volgens mij zijn zowel Everdingen als Honswijk voornamelijk gebruikt voor de huisvesting van gevangenen en niet voor een opleidingsfunctie?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dat is toch pas na de oorlog geweest?
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door BunkerOwner »

maarten-stahlbeton schreef: 02 apr 2017, 11:32 Dat is toch pas na de oorlog geweest?
Nee, dat is geweest:

- Voor de oorlog: opvang joodse vluchtelingen uit Duitsland
- Tijdens de oorlog (verzetsmensen etc., sommige van hen gefusilleerd op Fort Rijnauwen)
- Na de oorlog: NSB-ers, andere NAZI-sympathisanten en Duitsers (zoals de '3 van Breda', die zaten op Honswijk vast)

Volgens mij zijn beide forten vrijwel permanent gevangenkampen geweest.
Maar daar kan Dikkie ons vast meer over melden.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door Dikkieturf »

Er is ook nog een periode geweest van een interneringskamp voor Duitse politieke vluchtelingen. In mijn naslagwerk staat het e.e.a. ook in de krantenknipsels.

Van de drie van Breda zijn er volgens recent gevonden document maar twee op Honswijk geweest. Ook dit staat in het naslagwerk.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kogelvangmuur Culemborg

Bericht door AvB »

Volgens de tijdlijn van de Stichting Honswijk-Everdingen zat er geen gevangenis in het fort tijdens de oorlog.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/

Zelfde geldt voor Everdingen.

http://www.forten-honswijk-everdingen.n ... /historie/
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”