Nieuwsbrieven StvA

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door AvB »

Prachtige research René. Met veel plezier gelezen! Ik zal het niet laten om wat namen na te trekken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door Rene Ros »

Is het nog nuttig hier de nieuwsbrieven aan te kondigen? Je bent toch geabonneerd als het onderwerp je interesseert?
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/abonneren/

Er wordt enige kennis verwacht maar duiding en toelichting op eigen onderzoek is voor de 477ste keer te lezen in:
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-477/

met:
Dagexcursie Stelling van Amsterdam 2019 (H)
Veldtocht in de sector Zaandam
Excursie naar Antwerpse forten
Een tactiek om tactiek te onderzoeken
Herinneringen van De Grave doorgeven

Mvg,
René
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door svdb10 »

Rene Ros schreef: 12 jun 2019, 00:00Is het nog nuttig hier de nieuwsbrieven aan te kondigen? Je bent toch geabonneerd als het onderwerp je interesseert?
Beste Rene,
Voor mij heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde als jij de nieuwsbrieven ook nog op dit forum aankondigt; ik kijk af-en-toe op het "Stelling van Amsterdam" forum, dus zie het vanzelf als er weer een nieuwsbrief is uitgekomen. Sowieso is de focus van de nieuwsbrieven (helaas*) de afgelopen jaren steeds meer op 'human interest' komen te liggen, i.p.v op de 'hardware' zoals de forten en het functioneren van de stelling, waardoor ik de nieuwsbrieven toch wat minder interessant vind en dus hoogstens vluchtig doorkijk.

*uiteraard strikt persoonlijke mening. Ongetwijfeld denken jij en anderen daar héél anders over!

Desondanks niets dan lof uiteraard dat je er al zoveel jaar in slaagt om telkens weer de motivatie op te brengen om een nieuwe nieuwsbrief samen te stellen!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door Rene Ros »

svdb10 schreef: 12 jun 2019, 12:40Voor mij heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde als jij de nieuwsbrieven ook nog op dit forum aankondigt; ik kijk af-en-toe op het "Stelling van Amsterdam" forum, dus zie het vanzelf als er weer een nieuwsbrief is uitgekomen. Sowieso is de focus van de nieuwsbrieven (helaas*) de afgelopen jaren steeds meer op 'human interest' komen te liggen, i.p.v op de 'hardware' zoals de forten en het functioneren van de stelling, waardoor ik de nieuwsbrieven toch wat minder interessant vind en dus hoogstens vluchtig doorkijk.
Ik hoor dat vaker maar er wordt weinig nieuwe informatie over de bouwwerken gevonden. In de laatste nieuwsbrief aandacht voor tactiek en de volgende met een artikel over de toestand van de Stelling in 1921. Ik probeer de hardware er weer wat meer in te krijgen.

Bovendien passen de dode mensen in de fase waar ik zelf door heen ga. En het zorgt er voor dat mensen met genealogische interesse naar de militaire carrière van hun voorvaderen en naar de forten gaan kijken. Er zitten mooie verhalen tussen en soms worden foto's e.d. erdoor behouden.
En minder over de hardware zorgt voor minder boze mensen die vinden dat ik me niet met "hun" fort of interessegebied moet bemoeien... Laatst zelfs eentje met rooddoorlopen ogen die het hek voor me dicht smeedt.
svdb10 schreef: 12 jun 2019, 12:40Desondanks niets dan lof uiteraard dat je er al zoveel jaar in slaagt om telkens weer de motivatie op te brengen om een nieuwe nieuwsbrief samen te stellen!
Ja, dat verbaast mijzelf ook nog wel eens en het lukt soms maar net op het nippertje.

Overigens, de nieuwsbrief wordt ook via onze sociale media aangekondigd: http://doccentrum.stelling-amsterdam.nl ... ale-media/

Mvg,
René
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door svdb10 »

Rene Ros schreef: 15 jun 2019, 14:02... maar er wordt weinig nieuwe informatie over de bouwwerken gevonden....
Persoonlijk denk ik dat er nog genoeg te 'ontdekken' valt over de stelling en hoe de forten precies hadden moeten functioneren. Ik kan zo een aantal vragen bedenken waar ik nog nooit een goed antwoord op gehoord heb! Maar probleem is dat er kennelijk niet of nauwelijks onderzoek naar de Steling van Amsterdam wordt gedaan. Lijkt wel alsof iedereen altijd aanneemt dat alles al bekend is of zo. Steek ik uiteraard ook direct de hand in eigen boezem, want ook ik heb geen tijd/zin om uren/dagen/weken in de archieven door te brengen.
Als je bijv. het "Axis history forum" erbij pakt, en ziet hoe daar een flinke groep actievelingen (hobbyisten!) voortdurend nog nieuwe gegevens over Duitse bunkers weten op te duikelen. Daarbij vergeleken steekt het aantal onderzoeken naar Nederlandse forten toch wel erg magertjes af!
Rene Ros schreef: 15 jun 2019, 14:02... En het zorgt er voor dat mensen met genealogische interesse naar de militaire carrière van hun voorvaderen en naar de forten gaan kijken. Er zitten mooie verhalen tussen en soms worden foto's e.d. erdoor behouden...
Uiteraard helemaal niks mis mee om nieuwe doelgroepen zoals genealogisch geïnteresseerden aan te spreken. Alleen mij interesseert dat gewoon wat minder. Zo heb ik vandaag (op "Nationale Slootjesdag" voor wie het gemist had :D) een geboeid geluisterd naar een IVM-onderzoeker die alles wist van de waterbeestjes die mijn kinderen uit de sloot visten. Reuze interessant voor een middag. Maar ook weer niet zo dat ik morgen naar de bibliotheek ren om zelf een boek over libellenlarven te gaan bestuderen. Ieder zijn hobby!
Rene Ros schreef: 15 jun 2019, 14:02... En minder over de hardware zorgt voor minder boze mensen die vinden dat ik me niet met "hun" fort of interessegebied moet bemoeien... Laatst zelfs eentje met rooddoorlopen ogen die het hek voor me dicht smeedt.....
Tja, 't is een klein wereldje, en niet iedereen hoeft beste vrienden met elkaar te zijn. Maar dit is wel triest om te horen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door Rene Ros »

svdb10 schreef: 15 jun 2019, 21:21Persoonlijk denk ik dat er nog genoeg te 'ontdekken' valt over de stelling en hoe de forten precies hadden moeten functioneren. Ik kan zo een aantal vragen bedenken waar ik nog nooit een goed antwoord op gehoord heb! Maar probleem is dat er kennelijk niet of nauwelijks onderzoek naar de Steling van Amsterdam wordt gedaan.
Ja, dank u wel. 20 jaar ploeteren, zonder nominaties/awards en als een van de weinige zonder de oogkleppen van één fort op... Deze zomer het laatste streekarchief doorspitten.
Het hangt er vanaf tot welke mate van detail je wilt onderzoeken. Als voltijds beroeps/gepensioneerd kan je structureel vragen stellen en op zoek. Als vrijetijds/werkende is het meestal wat je toevallig tegenkomt. En als je naar buiten treedt is dat vaak wat het publiek op je pad gooit. EN vanuit het publiek komen ook allerlei vragen waar men een antwoord op verwacht.

Ik hoor ook wel eens vragen waar ik tig-jaar geleden het antwoord al op heb gevonden en gewoon op mijn website staat. :-)

Mvg,
René
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re:

Bericht door BetonBijter »

Interessante discussie tussen Sander en René in bovenstaande berichtjes.
Voor beide standpunten, alhoewel wat uiteenlopend, kan ik begrip opbrengen.

Zelf behoor ik evenals Sander tot de groep van 'hardware'-geinteresseerden.
Info over beton, pantserstaal, kanonnen, bommen en granaten van onze
vaderlandse vestingbouw en aanverwante. De site van René bezoek ik van
tijd tot tijd als ik specifiek over een van deze onderwerpen iets wil opzoeken.
Geneuzel over flora en fauna, bestemmingsplannen en begraafplaatsen waar
oud-militairen liggen die bij gebrek aan vijand in bed zijn gestorven, is aan
mij in het geheel niet besteed. Maar ik erken wel, net als René, dat daarvoor
belangstelling bestaat. Ook aan deze doelgroep(en) dient ruimte geboden
te worden. Dat ik die artikelen niet zal lezen, doet niet ter zake.

Wat het Fortificatieforum betreft, betrap ik mijzelf er op dat mijn bezoek-
frequentie gestaag gedaald is sedert mijn aanmelding als forumlid. Dit komt
vooral doordat het overgrote deel van de berichten over de Atlantikwall
gaat. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar Nederlandse, Belgische en
Franse vestingbouw. Ook ervaar ik het overlijden in 2017 van Joop Schreuder
nog steeds als een gemis. Zijn vele bijdragen waren altijd informatief, goed
onderbouwd en, bijzaak maar toch, in correct Nederlands geschreven.
Een plezier om te lezen. Jammer dat er nog geen prijs of studiedag naar
hem is vernoemd om zijn herinnering levend te houden.
Maar evenals voor de website van René, geldt ook voor het Fortificatieforum
dat niet iedereen gelijke interessen heeft en dat moet gerespecteerd worden.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door svdb10 »

BetonBijter schreef: 25 jun 2019, 11:08 Wat het Fortificatieforum betreft, betrap ik mijzelf er op dat mijn bezoek-
frequentie gestaag gedaald is sedert mijn aanmelding als forumlid.
(Wordt nu wel heel erg off-topic, maar goed.) Jouw reactie is helaas heel herkenbaar! Vraag is wat daar aan te doen valt. Zelf betrap ik me er ook steeds vaker op dat ik vragen over vestingwerken direct uitzet in mijn netwerk, en niet hier op het forum. Terwijl een deel van die mensen uit het netwerk óók actief zijn op het forum dus...

Maar echte alternatieven voor dit forum zijn er ook niet: op het forum van de Stelling van Amsterdam wordt heel sporadisch en door één/twee mensen gepost (sorry René), Menno van Coehoorn heeft geen eigen forum.
Tegelijkertijd was er bijv. in de VS een hele actieve usergroup (gelieerd aan de CDSG), maar ook die lijkt de laatste jaren geheel doodgebloed te zijn. En ik heb ook sterk de indruk dat de activiteit op het 'Duitse beton' deel de laatste tijd sterk achteruit loopt. Waar zou dat toch allemaal aan liggen?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door rony »

Ik denk dat het veel te maken heeft met dat Facebook gedoe Sander.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Rene Ros »

svdb10 schreef: 25 jun 2019, 17:50op het forum van de Stelling van Amsterdam wordt heel sporadisch en door één/twee mensen gepost (sorry René),
Geen probleem, dat heb ik zelf ook door. Is tegenwoordig vooral om een berichtje te plaatsen dat dan automatisch naar FB en Tw gaat. Zodra ik met nieuws en nieuwsbrief wat nieuwe infrastructuur heb, gaat het StvA forum weg.

René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door Rene Ros »

rony schreef: 25 jun 2019, 18:20 Ik denk dat het veel te maken heeft met dat Facebook gedoe Sander.
En niet alleen FB. Met nieuwsbrief (1-richting verkeer) merk ik dat de abonnees langzaam maar gestaag dalen maar FB, Tw en LI stijgen harder en die ontvangen aankondiging ook.
Op nieuwsbrief trouwens ook heel weinig reacties en aanvullingen. De meeste mensen willen graag consumeren en er zijn maar een paar mensen die nieuws willen en kunnen produceren. Een iets grotere groep draagt info aan maar kan er zelf niets mee.

René
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door ErwinZ »

Het mooie aan het forum, of specifieke websites, is dat er een breed aanbood is van onderwerpen. Nu richt ik mij op hele specifieke onderwerpen maar het is altijd leuk om weer tegen andere interessante zaken aan te lopen en daar even over uit te weiden. Dat is ook altijd zo leuk aan een bezoek aan een archief bijvoorbeeld, je komt voor 1 specifiek ding en je dwaalt altijd weer af naar allerlei onverwachte richtingen. Nu interesseert het mij niet zo dat er 1004 militairen waren op de Beemster, maar dergelijke info houd ik altijd in mijn achterhoofd. Stel dat je ooit een keer iemand tegenkomt die daar wel vragen over stelt. Dan kan ik die gelijk doorverwijzen.

Het forum, met zijn diversiteit, leert je ook om anders te kijken. Nu vond ik forten altijd al wel interessant maar dankzij het forum kijk ik daar nu heel anders tegen aan dan voorheen. En die inzichten had ik nooit gekregen als ik alleen actief was geweest op een Duits forum zoals b.v. het Axis forum.

De activiteit is al heel lang aan het dalen. Eerst was het vooral rustig tijdens de zomer vakanties maar je ziet nu gewoon dat de activiteit over het hele jaar laag is. Waarom? Geen idee, het is niet zo dat er niks meer valt te ontdekken of te melden. De grote vraag is. Hoe krijg je het weer terug?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door svdb10 »

Facebook zou inderdaad verklaring (deels) kunnen zijn; ben daar zelf nauweljks actief op, dus kan ook niet goed overzien in hoeverre daar nog wél informatie wordt uitgewisseld en interessante discussies plaatsvinden. Grootste nadeel van Facebook (los van de privacy issues... :twisted: ) vind ik toch wel dat alles zo versnipperd is; heel veel organisaties, ieder met zijn eigen pagina waarop alleen nieuws wordt gepost dat betrekking heeft op het eigen object.
Maar zoals gezegd, ben niet vaak te vinden op FB (en Twitter nog minder), dus mocht iemand goede tips&tricks hebben om beetje 'bij' te blijven op FB of andere sociale media dan hoor ik die graag.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Jaap Waterreus

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door Jaap Waterreus »

Fora's zijn duidelijk uit de tijd , enkele fanatieke leden plaatsen nog eens wat maar de meeste fora's waar ik lid van was zijn leeg gebloed .
Iedereen zit tegenwoordig op Facebook en ook daar komt ooit een eind aan .
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door ErwinZ »

Facebook is hartstikke leuk om een keer een artikel te delen of om een directe vraag te stellen als je snel antwoord wilt. Maar om informatie te delen en te bewaren is Facebook vrij waardeloos, laat staan discussieren. Alle informatie gaat vrij snel verloren en de zoek functie werkt nauwelijks zodat je langer bezig bent om je eigen posts terug te vinden dan zelf naar het archief te gaan om het opnieuw op te zoeken. De huidige social media is in ieder geval geen vervanging voor een forum. Bloeden alle fora dood, ik heb het idee dat Axis b.v. nog steeds goed gaat zoals altijd?
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”