Nieuwsbrieven StvA

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
AvB
Contacteer:

Re: Nieuwsbrieven StvA

Bericht door AvB » 19 jan 2017, 09:20

Prachtige research René. Met veel plezier gelezen! Ik zal het niet laten om wat namen na te trekken.
Nicht ärgern - Nur wundern!

Rene Ros
Contacteer:

Bericht door Rene Ros » 12 jun 2019, 00:00

Is het nog nuttig hier de nieuwsbrieven aan te kondigen? Je bent toch geabonneerd als het onderwerp je interesseert?
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/abonneren/

Er wordt enige kennis verwacht maar duiding en toelichting op eigen onderzoek is voor de 477ste keer te lezen in:
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... brief-477/

met:
Dagexcursie Stelling van Amsterdam 2019 (H)
Veldtocht in de sector Zaandam
Excursie naar Antwerpse forten
Een tactiek om tactiek te onderzoeken
Herinneringen van De Grave doorgeven

Mvg,
René

svdb10
Contacteer:

Bericht door svdb10 » 12 jun 2019, 12:40

Rene Ros schreef:
12 jun 2019, 00:00
Is het nog nuttig hier de nieuwsbrieven aan te kondigen? Je bent toch geabonneerd als het onderwerp je interesseert?
Beste Rene,
Voor mij heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde als jij de nieuwsbrieven ook nog op dit forum aankondigt; ik kijk af-en-toe op het "Stelling van Amsterdam" forum, dus zie het vanzelf als er weer een nieuwsbrief is uitgekomen. Sowieso is de focus van de nieuwsbrieven (helaas*) de afgelopen jaren steeds meer op 'human interest' komen te liggen, i.p.v op de 'hardware' zoals de forten en het functioneren van de stelling, waardoor ik de nieuwsbrieven toch wat minder interessant vind en dus hoogstens vluchtig doorkijk.

*uiteraard strikt persoonlijke mening. Ongetwijfeld denken jij en anderen daar héél anders over!

Desondanks niets dan lof uiteraard dat je er al zoveel jaar in slaagt om telkens weer de motivatie op te brengen om een nieuwe nieuwsbrief samen te stellen!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend

Rene Ros
Contacteer:

Bericht door Rene Ros » 15 jun 2019, 14:02

svdb10 schreef:
12 jun 2019, 12:40
Voor mij heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde als jij de nieuwsbrieven ook nog op dit forum aankondigt; ik kijk af-en-toe op het "Stelling van Amsterdam" forum, dus zie het vanzelf als er weer een nieuwsbrief is uitgekomen. Sowieso is de focus van de nieuwsbrieven (helaas*) de afgelopen jaren steeds meer op 'human interest' komen te liggen, i.p.v op de 'hardware' zoals de forten en het functioneren van de stelling, waardoor ik de nieuwsbrieven toch wat minder interessant vind en dus hoogstens vluchtig doorkijk.
Ik hoor dat vaker maar er wordt weinig nieuwe informatie over de bouwwerken gevonden. In de laatste nieuwsbrief aandacht voor tactiek en de volgende met een artikel over de toestand van de Stelling in 1921. Ik probeer de hardware er weer wat meer in te krijgen.

Bovendien passen de dode mensen in de fase waar ik zelf door heen ga. En het zorgt er voor dat mensen met genealogische interesse naar de militaire carrière van hun voorvaderen en naar de forten gaan kijken. Er zitten mooie verhalen tussen en soms worden foto's e.d. erdoor behouden.
En minder over de hardware zorgt voor minder boze mensen die vinden dat ik me niet met "hun" fort of interessegebied moet bemoeien... Laatst zelfs eentje met rooddoorlopen ogen die het hek voor me dicht smeedt.
svdb10 schreef:
12 jun 2019, 12:40
Desondanks niets dan lof uiteraard dat je er al zoveel jaar in slaagt om telkens weer de motivatie op te brengen om een nieuwe nieuwsbrief samen te stellen!
Ja, dat verbaast mijzelf ook nog wel eens en het lukt soms maar net op het nippertje.

Overigens, de nieuwsbrief wordt ook via onze sociale media aangekondigd: http://doccentrum.stelling-amsterdam.nl ... ale-media/

Mvg,
René

svdb10
Contacteer:

Bericht door svdb10 » 15 jun 2019, 21:21

Rene Ros schreef:
15 jun 2019, 14:02
... maar er wordt weinig nieuwe informatie over de bouwwerken gevonden....
Persoonlijk denk ik dat er nog genoeg te 'ontdekken' valt over de stelling en hoe de forten precies hadden moeten functioneren. Ik kan zo een aantal vragen bedenken waar ik nog nooit een goed antwoord op gehoord heb! Maar probleem is dat er kennelijk niet of nauwelijks onderzoek naar de Steling van Amsterdam wordt gedaan. Lijkt wel alsof iedereen altijd aanneemt dat alles al bekend is of zo. Steek ik uiteraard ook direct de hand in eigen boezem, want ook ik heb geen tijd/zin om uren/dagen/weken in de archieven door te brengen.
Als je bijv. het "Axis history forum" erbij pakt, en ziet hoe daar een flinke groep actievelingen (hobbyisten!) voortdurend nog nieuwe gegevens over Duitse bunkers weten op te duikelen. Daarbij vergeleken steekt het aantal onderzoeken naar Nederlandse forten toch wel erg magertjes af!
Rene Ros schreef:
... En het zorgt er voor dat mensen met genealogische interesse naar de militaire carrière van hun voorvaderen en naar de forten gaan kijken. Er zitten mooie verhalen tussen en soms worden foto's e.d. erdoor behouden...
Uiteraard helemaal niks mis mee om nieuwe doelgroepen zoals genealogisch geïnteresseerden aan te spreken. Alleen mij interesseert dat gewoon wat minder. Zo heb ik vandaag (op "Nationale Slootjesdag" voor wie het gemist had :D) een geboeid geluisterd naar een IVM-onderzoeker die alles wist van de waterbeestjes die mijn kinderen uit de sloot visten. Reuze interessant voor een middag. Maar ook weer niet zo dat ik morgen naar de bibliotheek ren om zelf een boek over libellenlarven te gaan bestuderen. Ieder zijn hobby!
Rene Ros schreef:
... En minder over de hardware zorgt voor minder boze mensen die vinden dat ik me niet met "hun" fort of interessegebied moet bemoeien... Laatst zelfs eentje met rooddoorlopen ogen die het hek voor me dicht smeedt.....
Tja, 't is een klein wereldje, en niet iedereen hoeft beste vrienden met elkaar te zijn. Maar dit is wel triest om te horen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend

Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”